יום ראשון י' בכסלו תש"פ 08/12/2019
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

קברות המכבים

לכבוד חנוכה נעסוק בתחקיר מענין המנסה לקבוע את מקום קבורתו של מתתיהו הכהן הגדול ומשפחתו

יחיאל בראון כ"ו בכסלו תש"ע - 13/12/2009 12:31
נקדים מספר דברים.

ראשית. אין במקורות שלנו, בחז"ל, בגמרא או במדרשים שום אזכור של נושא הקבורה של מתתיהו ובניו. שנית, מתתיהו הכהן הגדול ובניו שאנחנו מזכירים אותם בשלוש התפילות ובברכת המזון בימי החנוכה,  בכינויים: טהורים, צדיקים, מעטים וגם, כן גם וראשית לכל, חלשים. הפכו אצל אחרים הרחוקים מתורת ישראל ל"גיבורים" כוחניים מצביאים דגולים ומנהיגי גייסות עפ"ל.

ראשי הציונות חיפשו דמויות של גיבורים כדי להעמידם כדמויות  מופת לנוער העתיד להלחם. גם להבדיל הנוצרים שהם עובדי ע"ז בשיתוף. נרתמו למאמץ להאדיר את שמם של מתתיהו ובניו ולהציגם כגיבורים שנלחמו כנגד עובדי האלילים הקדמוניים.

מה נשאר לנו? יש ספרים שכתבו יהודים בתקופת המרד או מעט אחריו. יש את ספרי מכבים. ספר חשמונאים. יש את מגילת אנטיוכוס המכונה מגילה יוונית. יש את ספריו של יוסף בן מתתיהו ויש את ספר יוסיפון.

יש מקום להזכיר כאן שבספר הלכות גדולות מופיעה הפסקה הבאה: "זקני בית שמאי ובית הלל כתבו מגילת בית חשמונאי ועד עכשיו לא עלתה לדורות" ואין אנו יודעים אם הכוונה לאחד מהכתובים המוזכרים לעיל או שנעלם מאתנו.

בכל המקומות הללו מוזכרות הגזירות, המלחמות והניסים. רק בספר מכבים מוזכר מותו של מתתיהו הכהן הגדול ומקום קבורתו בעיר מודיעין על גבעה נשאת הצופה על פני הים. וביום צלול יורדי הים יכלו לראות את המבנה המפואר שהוקם על הקבר. וכך מתואר בלשונו של ספר מכבים א', פרק י"ג: "שמעון בנה על קבר אביו ואחיו, וירימהו למראה באבן גזית מאחור ומפנים, ויקם עליו שבע פירמידות זו לעומת זו לאביו ולאמו ולארבעת אחיו, ולהן עשה חשבונות, הציב מסביב עמודים גדולים ועשה על העמודים מערכת כלי זין לשם עולם, וליד המערכת אניות חקוקות לראוה לכל הבאים בים. זה הקבר אשר עשה במודיעין עד היום הזה".
קברי המכבים-קובור אל יהוד []

הנוצרים היו הראשונים שיצאו לחפש את הקבר. מתוך הכתוב הם הבינו שהקבר נמצא בתוך העיר מודיעין. והיכן היא או למעשה היכן הייתה העיר מודיעין? הכיוון הכללי היה ידוע, ממערב לירושלים. במהלך החיפושים הם הגיעו לכפר ערבי ששמו "מִדְיָה" (שקיים עד היום). הם החליטו שזהו המקום שבו עמדה העיר מודיעין. מספר חוקרים  חיפשו באזור בתקופה שלפני 150-200 שנה. הם היו תלויים באישורים שקבלו מהטורקים  ובמעקב עוין של ערביי הסביבה.
  []

המפורסם שבין החוקרים היה ויקטור גרן. הוא מספר שהגיע למקום סמוך לכפר מדיה. ושם על גבעה נשאת הצופה על פני הים נמצא קבר של שייח' ערבי הוא שייח' ערבאווי. מספר צעדים (עשרים ואחת צעדים) משם צפונה נמצא קבר מתתיהו ובניו. הוא מספר שהנוצרים בנו על הקבר כנסיה ומתחתיה מצא מערת קבורה יהודית. לפי המיקום, לפי  גודל המתחם ולפי הקברים הוא טען שזיהה את קברי מתתיהו ובניו.
מתפלל יהודי בקבר שייך ערבאווי  []

כיוון שהיו שהאשימו אותו בביזת הקברים והיו גם הטורקים שדרשו ממנו לכסות את הכל ולא להשאיר סימני חפירה, הוא פרסם ממצאים חלקיים ואמר שלקח אתו אבנים ועצמות שמצא במקום כדי לחקור אותם באירופה. 

אחרים שחיפשו את הקברים, היו אנשי תל אביב לפני מאה ואחת שנה בדיוק. בחנוכה, יצאו תלמידי גימנסיה הרצליה מתל אביב לחפש את קברי מתתיהו ובניו, הם פגשו באזור רועה ערבי זקן, הם ניסו לשאול אותו על קברים עתיקים של יהודים שיש באיזור. הוא הפנה אותם לאתר שכונה על ידו "קובור אל יהוד" כך נקרא המקום בפי אנשי הכפר מדור לדור.

התלמידים ומוריהם נגשו למקום, קברים ומערת קבורה אכן נמצאו שם. הם הדליקו שם נרות נשמה ומאז הפך המקום ל"קברות המכבים", כך מודיע השלט וכך מראים מדריכי הטיולים.

רק מה? שהמקום אינו צופה על הים. הקברים ואופן הקבורה מתאימים יותר לתקופת סוף הבית השני (כמאתיים שנה מאוחר יותר) ואין גם סימן למבנה הענק שעמד במקום ולא שרידים לעיר שהקברים היו בתוכה.

כל הנוסע בכביש 443 לכיוון מודיעין יראה את השלט מצד שמאל והנוסע מכיוון מודיעין לכיוון כביש מס. 1 יראה זאת מצד ימין. "קברות המכבים". נכנסים בכביש העפר, פונים מיד שמאלה וניצבים לפני הקברים הפתוחים.
 אזור הקבר []

אם תרדו לכביש העפר ולא תפנו שמאלה, תמשיכו בכביש עפר משובח לתוך חורשה שנטעה כמובן ע"י הקק"ל. אחרי כקילומטר  תראו מימינכם את מבנה קבר השייח', לידו אנדרטה לזכר 23 חיילים שנטבחו באכזריות ע"י תושבי מדיה בשנת תש"ח. גשו  לקבר השייח', תספרו עשרים ואחת צעדים צפונה ותגלו למרגלותיכם שרידי מבנה ענק. הביטו מערבה, המקום צופה אל פני הים. ביום בהיר, הים נראה בבירור.

בגלל מיקומו האסטרטגי הפך האזור למשלט. משלט 219. סיפורו של משלט 219 הוא סיפור שראוי למאמר מקיף בפני עצמו. אז ממש בקצרה:
משלט []
משלט []

במלחמת השחרור נתפס המקום על ידי לוחמי הגדוד הדתי של חטיבת קרייתי. הקבוצה כבשה את האזור, ביצרה אותו והשאירה במקום חיילים. זה הוא משלט 219. תושבי הכפר מדיה התנפלו על העמדה ורצחו את כל החיילים. הפורעים לא הסתפקו ברצח החיילים, הם התעללו בגופות באופן מזויע. תגבורת הוזעקה למקום, ובקרב נפלו עוד מספר חיילים.

סיפורו של משלט 219 הוא מהסיפורים שאוהבים להחביא. נציין רק נתון מענין אחד, מי שהיה מפקד האזור, דב נשרי, הגיע בטקס האזכרה הראשון ביקש את סליחת המשפחות ומאז לא הופיע ולא השתתף בכנסי הזכרון.

ועכשיו אני מסיים בכתיבה זהירה. לפי המקורות שבידי, לפני שנים ספורות הדריך אחד החוקרים המקומיים קבוצת מטיילים באזור. המדריך, איש החוקר את האזור ובעל תואר בארכיאולוגיה, סיפר את הדברים כפי שכתבנו, על חפירותיו של ויקטור גרן ועל הסימן שנתן, 21 צעדים מקברו של השייח' הוא שייח' ערבאווי.

הוא הבחין לטענתו בשני יהודים חרדים העומדים ומקשיבים לדבריו ולא ייחס לכך חשיבות מיוחדת. לאחר זמן הוא הגיע למקום והוא רואה קבוצת חרדים שמנקה את קבר השיך ומציבה שלט "קבר מתתיהו בן יוחנן כהן גדול", הוא ניגש אליהם לשאול למעשיהם ולומר להם שהקבר נמצא כאן בסמוך, עשרים ואחת צעדים צפונה. הם ענו לו בזלזול. מה? אתה חושב שאנחנו לא יודעים? הרי פלוני החוקר (וכאן הם נוקבים בשמו שלו) אמר לנו שהקבר כאן!
הקבר בכסלו תשע []

 הקבר בכסלו תש"ע []
על מבנה קבר שייח' ערבאווי ניטש מאבק קשה. הערבים מכפר מדיה לא הסכימו בשום אופן לשילוט שהוצב במקום. ביום היו היהודים בשטח ובחשכת הלילה הגיעו ערביי מדיה שברו את אבני המצבה והשחיתו את הכיתוב שעל הקירות. ערביי מדיה לא שכחו להחריב בדרכם גם את מצבת הזיכרון לנרצחי משלט 219.

לפני כשנה וחצי, עם השלמת גדר ההפרדה בכל האזור (למעט הקטע שליד בילעין) חזר השקט באיזור על כנו, והענינים לא מתפתחים יותר בקצב שבין לילה ליום.
 מבט מהקבר לים []
 קברי המכבים-קובור אל יהוד []
  []
  קבר השייך והאנדרטאות[]
  קבר השייך ושרידי הבמנה הענק[]
  []
  []
  []
  []
  1. 3. למה אין כיתוב תחת התמונות? [לל"ת]
    צבי 14/12/2009 12:07
  2. 2. כתבה מצויינת
    משה 13/12/2009 14:13
    כתבה מצויינת! ישר כח!
  3. 1. יפה. רק שחסר כיתוב על התמונות
    צבי 13/12/2009 14:00
    אני מתבלבל בין קובור אל יהוד לבין קבר מתתיהו ובניו.