יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

מאיפה הגעתם לפלשתינה?

מקום ואתר, פרשת השבוע ופוליטיקה, הכל בפרק המלומד הבא שמשלב בפסיפס מקורי אלפי שנות הסטוריה על אלפי דונמים, והכל ממש כאן

יחיאל בראון א' בכסלו תש"ע - 18/11/2009 22:14

פרק זה עוסק, למעשה, ברצועת עזה. יותר נכון – בגרר. ואם נרצה לדייק ממש – אז נושאו העיקרי הינו התהליך רב השנים במעבר בין גרר לרצועת עזה והיפוך עורם של הפלשתים לאורך השנים.


בפרשת השבוע, פרשת תולדות, אנו פוגשים את ה'פלישתים', ולא בפעם הראשונה. 


הפלישתים  היו יושבים בארץ ישראל בעיר גרר, אשר מזוהה היום בצפון רצועת עזה. גרר הייתה להם עיר אחת עם מלך אחד, אבימלך.  אבימלך והפלישתים  'של האבות', היו אנשים נוחים ובעלי ברית. כמובן, עד כמה שגויים יכולים להיות...


כנראה שבמהלך מאתיים ועשר השנים שהיו בני ישראל במצרים, להבדיל, גם העם הפלשתי הלך וגדל בעוד בני ישראל נולדים שישה בכרס אחת. ישנם מקורות מצריים כתובים, בהם מופיע  שהפלישתים הגיעו מהים ונלחמו במצרים.

תל צפית היא גת הפלישתית []

המצרים נאלצו לאפשר להם לעלות לחוף ולבא לגור בצפונה של מצרים במה שמכונה היום "רצועת עזה"  היא ארץ פלישתים. אז אם תהיתם לדעת מתי נכנסה מצרים לתמונה – הרי שזה כאן. ההברחות וההתגנבות לתוככי ישראל ממצרים אינן סיפור חדש מהיום.


אולי זוהי משמעות הפסוק  "וְהָעַוִּים הַיֹּשְׁבִים בַּחֲצֵרִים עַד עַזָּה כַּפְתֹּרִים הַיֹּצְאִים מִכַּפְתּוֹר הִשְׁמִידֻם וַיֵּשְׁבוּ תַחְתָּם" (דברים, פרק ב' פסוק כ"ג) 'כפתור' הכוונה לכריתים של ימינו. ביציאת מצרים כבר נקראת כל רצועת החוף "ארץ פלישתים" (בפרשת בשלח). כשתיאור בני ישראל עובר מחמשת החומשים לספרי הנביאים, הם כבר יושבים בחמש ערים. כשנכנסו בני ישראל לארץ ישראל (כמתואר בספר יהושע ובספר שופטים) הם ישבו בחמש הערים: עזה, אשדוד, אשקלון, גת ועקרון וספרי הנביא כלל אינם מזכירים את אבימלך ואת אנשיו. פלשתים אלו הם כבר אויבים קשים ומרים, ואם נזכיר את הברית של אבות אבותיהם, הרי שהיא כבר מזמן אינה קיימת, ואולי רק לרעה.


בספר שמואל, הפלישתים כבר יושבים בצפון הארץ בבית שאן. על חומות בית שאן (או בית שן) הם תולים את גווית שאול המלך ובניו. 


דוד המלך נלחם בפלישתים שהלכו והתגברו בארץ ישראל עד שהביא לחיסולם המוחלט. 


וזהו. אין אזכור נוסף לפלשתים בכל הנביאים אחרי המלחמה הזאת של דוד המלך.


איך נשאר או נשמר השם פלשת או פלשתינא לארץ ישראל? 


הסברה המקובלת אומרת שזאת הייתה נקמה רומאית. הרומאים היו מכנים כל חבל ארץ (פרובינציה, בלע"ז) על שם התושבים הגרים בה. ואחרי המרד הגדול הם החליפו את שמה של ארץ ישראל מפרובנציית היהודים, ל"פורביניצייה פלשתינא". כך שנשארנו לעוד הרבה זמן עם השם הזה ועם הכינוי הזה לתושבים שאינם מבני ישראל הגרים בארץ הזאת. מעבר לכך זאת כבר פוליטיקה. ופוליטיקה אינה מעניינו של המדור הזה.

שבת שלום

שערי העיר עקרון בתל א מוקענא []
גרורות מגרר של פעם, צפון רצועת עזה. []
נטי שוהת
מבט אווירי על רצועת עזה. [צלם]
פלאש 90
איכה הפכה ישראל לפלשתינא? [צלם]
פלאש 90
רצועת עזה [צלם]

  1. 1. מאיפה הגיעו הציונים ימ"ש לפאלסטין?
    יואל 21/11/2009 21:31
    מאודסה, דווינסק, ריגה, ואחר כך סחבו עמם כצאן לטבח את יהדות המזרח והכחידוה עד היסוד. בקרוב תבוטל המדינה ויקויים יתפרדו כל פועלי און.