יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

ביקור במעמקי ההסטוריה- פרק א'

ביקור ב"עיר דוד" הוא סיור במעמקי ההיסטוריה, המחזירה את המסייר אלפי שנים לאחור ◄ פרק א'

דוד כץ ט"ז בתשרי תש"ע - 04/10/2009 09:00
כשצעדתי בשעת ערב מאוחרת במעמקי מנהרה ארוכה, היורדת מגובה ההר בעיר דוד אל מעמקי האדמה לכיוון מעיין הגיחון, לא ניתן היה שלא לחוש בפיסת ההיסטוריה עליה אני צועד. מי יודע, אם לא היה זה רבי ישמעאל כהן גדול, מעשרה הרוגי מלכות, שהיה מהאחרונים שצעדו כאן, בתוך המנהרה התת-קרקעית הזו, אל המקווה המוכרת כיום, 2,000 שנה אחרי, כמעיין השילוח.
 
אם להסתמך על העובדה שמיקומו של המעיין, המנהרות התת-קרקעיות המובילות אליו, האתרים העתיקים שהתגלו באזור המוכר כיום כ"עיר דוד", יחד עם מאות פריטים עתיקים, עם כתובות בעברית עתיקה - התגלו דווקא למרגלות שער היציאה מהכותל המערבי, בשיפוליו המזרחיים של הר הבית, מעל נחל הקדרון, מול הנוף של הר הזיתים הנשקף מול עינינו - הרי שמדובר בפיסת היסטוריה שלא התגלתה זה שנים רבות בירושלים העתיקה.
 
מסתבר, שהעיר העתיקה, בגבולותיה המוכרים והנוכחיים, הייתה נרחבת בהרבה. מייחסים את העיר העתיקה של היום וחומותיה העתיקות, לתקופת בית שני. אך כשחוזרים שוב ושוב על פסוקי התנ"ך, במקומות רבים, מגלים שירושלים הייתה גדולה ורחבה בהרבה.
 
היכן התגורר מלכי צדק מלך שלם, עליו מסופר בתורה בימי אברהם אבינו? היכן בנה דוד המלך את מבצרו לאחר שהגיע מחברון להתגורר בירושלים? היכן טבלו הכהנים אם לא במעין השילוח בשיפולי ירושלים העתיקה? מהיכן שאבו מים בחג הסוכות לניסוך המים? ויש המייחסים את המעיין, מעיין השילוח, כמעיין שאדם הראשון טבל בו לאחר שחטא ושב בתשובה, כמבואר בפרקי דרבי אליעזר?
 
כל האתרים הללו, החל ממבצר דוד המלך, מעיין השילוח ועוד פרטים ופריטים רבים – התגלו בשנים האחרונות באתר שקיבל את השם "עיר דוד", על-שם דוד המלך, שככל הנראה התגורר בדיוק במקום הזה. יתכן שאפילו עוד קודם לכן, לפני 4,000 שנה, היה במקום אברהם אבינו, בתקופת הכנענים ששלטו באזור.
 
פיסת היסטוריה, כבר אמרנו?
 
● ● ●
 
את הדרך אל הכותל המערבי כל אחד מכיר ויודע. יוצאים משער האשפות, פונים שמאלה, וכעבור כמה מטרים יורדים ימינה לכיוון חניון גבעתי. מול הכניסה לחניון נמצאת הכניסה למרכז המבקרים של "עיר דוד". ברוכים הבאים אל אחד האתרים ההיסטוריים המרתקים ביותר שהתגלו בשנים האחרונות בירושלים העתיקה.
 
אחרי תפילה ליד שריד בית מקדשנו, אין מתאים וראוי יותר מאשר לצעוד מעט בסמטאות היסטוריות עתיקות. סמטאות? ממש לא. מנהרות תת-קרקעיות, שנחצבו בידי אדם לפני כ-2,000 שנה, אולי יותר. בהמשך הסיור, כשתגלו את מסתרי המנהרות והמסתעף, לא תוכלו שלא להתרגש. לעתים, "שכחנו" לצלם במעמקי האדמה. ההלם וההתרגשות מותירים את המבקר בפה פעור. טוב שהעט המשיכה לכתוב במהלך הסיור, אם לא המצלמה ששבתה מעט.
 
עיר דוד, פיסת קרקע לא גדולה במיוחד, 60 דונם בלבד. זוהי גבעה צרה הממוקמת בין הר הבית להר הזיתים, כשנחל קדרון מפריד בין עיר דוד לבית העלמין העתיק, שבשיפוליו מעיין הגיחון ובריכת השילוח. מה שנחשף עד היום, הוא בוודאי עוד לא כל מה שמצוי מתחת לפני הקרקע, במיוחד שבשנים האחרונות מתגלים כל הזמן עוד ועוד תגליות היסטוריות באתר. על גבעה זו צעדו לפני אלפי שנים מלכי ישראל, נביאים, מנהיגי הדורות, העולים לרגל לבית המקדש. בימים קדומים, הייתה זו גבעה אסטרטגית, למרות שההר מצוי בשיפוע מסוכן ביותר. חומה הקיפה את הגבעה בעבר הרחוק, אך למרות החסרונות הטופוגרפיים, היה המקום אטרקטיבי במיוחד בשל קירבתו למעיין הגיחון.

(המשך, אי"ה, מחר)