יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

נס ציונה

במחוז המרכז של ארצנו, בין ראשון לציון לרחובות נמצאת העיר שהיא תמצית סיפורה של נפש יהודיה המשתוקקת לארצה. העיר נס ציונה.

מ.שורק, בשיתוף: מקור המעיינות ט' באלול תשס"ט - 29/08/2009 23:11

ראשיתה של נס ציונה נעוצה אי שם בשנת תרל"ח 1878. בשנת זו רכש גוי שהשתייך לקבוצת הטמפלרים (טמפלרים –  חבורת המקדש. תנועה  נוצרית פרוטסטנטית שנוסדה בגרמניה ומטרתה הייתה להכשיר את הקרקע לקראת מה שהם מכנים 'הגאולה ושיבתו של משיחם יש"ו'.) בשם גוסטב ריסלר, שטחים ואדמות באזור נס ציונה כיום, שנקראה אז בשם וואדי חנין. הוא נטע פרדס במקום וחי שם בגפו, אולם הסביבה הערבית העוינת ומזג האוויר הלח בארץ הקשו עליו מאוד.

בשנת תרמ"ב 1882 ביקר ריסלר בעיר אודסה ובמהלך ביקורו פגש שם יהודי, חסיד חב"ד, בשם ראובן לרר. בין השניים התפתחה שיחה ובמהלכה סיפר ריסלר בשבחה של הארץ ואף הוסיף ואמר "ואין לך כל בעיה, בכל עת שתרצה, תוכל לגשת לכותל המערבי, מרחק של רבע שעה רכיבה על החמור, ולהתפלל כאוות נפשך". החסיד הרב לרר אשר יצאה נפשו לארץ ישראל, עשה עסקה עם הגוי בה סוכם שהוא ייתן את ביתו רחב הידיים באודסה לגוי תמורת נחלתו בארץ ישראל.

Yechiel
המייסדים. צלם
מכללת מקור המעיינות "תלמדו מהמקור"

ואכן, בשנת 1883 (תמוז תרמ"ג) הגיע ראובן לרר, אשתו לאה ובני ביתו לארץ ישראל עם שטר המכירה והרבה תפילות ותקוות.

מפח הנפש הראשון היה כבר בהגיעם למקום. הם מצאו מבנה עזוב, באר הרוסה ופרדס מוזנח.

אולם, הרב לרר לא התייאש. במשך כחצי שנה שיקם את המקום, ולאחר מכן פעל בכל כוחו להביא מתיישבים יהודים נוספים לנחלתו. הוא אף מכר חלקים ממנה בפרוטות מעטות בכדי שיוכל לקיים חיים יהודיים במקום כמו מניין לתפילה ות"ת לילדים.

בשנת תרמ"ח הגיע הרב לרר למניין הראשון, וליישוב שהוקם ניתן שם חדש: "נחלת ראובן".

Yechiel
עץ היוחסין של המשפחה. צלם

תלאותיהם של משפחת לרר לא פסקו בכך, הם סבלו מגניבות רבות מהערבים תושבי הישובים הסמוכים ובשנת תרמ"ח  1888 אף נרצח אחד המתיישבים, הנפח אברהם ילובסקי הי"ד. (במקום שהיה ביתו בעבר, עומדת היום כיכר הנושאת את שמו ובה אנדרטה לזכרו).

כמו כן חלק מהילדים חלו ומתו, ואף מובא סיפור מצמרר על מרת לאה לרר שהתנהלה עם גופת בנה המת על כתפיה עד לראשון לציון הסמוכה, להביאו לקבר ישראל. אולם, בני משפחת לרר נאחזו בארץ בכל כוחם.

בשנת תרנ"א 1891, מיכאל הלפרין שהיה מאנשי העלייה הראשונה הקים בצפון נחלתו של ראובן לרר את "מושבת הפועלים" והציע לקרוא למקום "נס ציונה".

מספר שנים מאוחר יותר, בשנת תרס"ה 1905, נרכש השטח שבין "מושבת הפועלים" לבין "נחלת ראובן" ובכך, הפכה נס ציונה למושבה אחת ע"י איחוד כל חלקיה.

כאן המקום לציין שאת ההתיישבות והיישובים בארץ ישראל במאות השנים האחרונות, הקימו בעיקר יהודים שומרי תורה ומצוות, ולא חברים בתנועות ציוניות כאלה ואחרות. אולם, נעשה ניסיון להשאיר את מפעל ההתיישבות החרדי מחוץ לתחום ומחוץ לספרי הלימוד וההיסטוריה. ואילו תנועות אחרות כגון ביל"ו – שהיא קבוצה קטנה שמנתה לא יותר מחמישים איש (ויש אומרים חמישה עשר איש), זוכים לאזכורים רבים בכל הספרים.

Yechiel
בית הכנסת בנס ציונה. צלם

  1. 1. השאלה המעניינת בנושא המייסדים של המושבות
    אהובה דבורה 02/09/2009 09:53
    היא למה הדור השני לא נשאר חרדי
    אני חושבת שזו שאלה שיש לה השלכות לדורנו