יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

בית הכנסת הטוניסאי בעכו

בית הכנסת הטוניסאי שבעכו הוא היחיד מסוגו בעולם, יחודו הוא ביצירות אומנות עשויות פסיפס המקשטות את קירותיו ואף חלק מרצפתו ותקרתו ובלמעלה ממאה חלונות ויטראז' מצוירים.

מרדכי זאבי ה' בניסן תשס"ט - 30/03/2009 12:00
בצפון הארץ על חוף הים התיכון שוכנת עיר הנמל עכו, עכו היא עיר נמל עתיקה ביותר שידעה קרבות ותהפוכות רבים, כבר בספר שופטים מוזכרת עכו כאחד המקומות שמהם לא הורישו בני ישראל את הכנעני, ההיסטוריה היהודית של עכו רצופה ברבים מגדולי עולם שישבו בה ביניהם גדולי בעלי התוספות כמו רבי שמשון משאנץ, רבי יהונתן מלוניל ורבי יחיאל מפריז שהיה ראש ישיבה בעיר, לאחר פטירת רבי יחיאל מפריז עמד הרמב"ן בראש ישיבת עכו, ברחבי העיר פזורים למעלה ממאה בתי כנסיות שחלקם עתיקים ביותר, מיוחד שבהם הוא בית הכנסת הטוניסאי "אור תורה".

בית הכנסת "אור תורה" שוכן בסמוך לבית המשפט המקומי במבנה עתיק בן אלפי שנים ששימש עם קום המדינה כמתנ"ס עירוני, בשנת תשי"ד קיבלה הקהילה הטוניסאית שבעיר את המבנה לצורך הקמת בית הכנסת.

תקרת פסיפס שבטי ישראל יחיאל

עם הפיכת המקום לבית הכנסת החל גבאי המקום - ציון בדש מקשט את בית הכנסת בפסיפסים מרהיבי עין, בית הכנסת שוכן במבנה בן ארבע קומות, בקומה התחתונה בית מדרש המשמש לתפילה ולימוד בימות החול, בקומה השנייה נמצא בית הכנסת המשמש לתפילה בשבתות וחגים ובאירועים מיוחדים כמו בריתות וכדומה, קומה מעל בית הכנסת שוכנת עזרת הנשים ובקצה המדרגות המובילות אל הגג מצוי חלל גדול המוקדש כולו לפסיפסים המנציחים את השואה, בבנין כולו ישנן בסך הכל 11 יצירות פסיפס המנציחות את השואה.

להיכל בית הכנסת יש שלשה פתחים כנגד שלשת האבות ומצויים בו שבעה ארונות קודש כנגד שבעה היכלות שברקיע העליון, בית הכנסת מקושט כולו ביצירות מופת מפסיפס, רצפת בית הכנסת קירותיו ותקרתו מצופים פסיפסים מרהיבי עין ובהם מתוארים מטבעות יהודיות מתקופת בית המקדש ומרד בר כוכבא ועד לימינו, יצירות נוספות מציגות את שבעת המינים, את בית המקדש וכליו ואת שערי ירושלים, בפסיפס נוסף נכתב סדר פיטום הקטורת ובפסיפס אחר מתוארת גלות מצרים ועבודת הפרך שעבדו בה היהודים, פסיפסים נוספים מתארים את חלום יעקב, את דגלי השבטים, ברכותיהם וסדר חנייתם, כל הפסיפסים עשויים מאבנים צבעוניות שנאספו מרחבי הארץ, החל מאילת בדרום וכלה ברמת הגולן שבצפון, צבען של כל האבנים מקורי ואין אחת בהן שנצבעה באופן מלאכותי.

לבד מפסיפס נהדרים אלו מקושט בית הכנסת ב-140 חלונות מסכית או בשמם הלועזי ויטראז'. גם בויטראז'ים אלה מתוארת ההיסטוריה היהודית וסיפורי התנ"ך.

חלק מפסיפס שערי ירושלים יחיאל

בבית הכנסת מתקיימים תפילות ושיעורים, ויהודים רבים פוקדים את המקום, המבקרים פוסעים בזהירות ברחבי בית הכנסת  מחשש לפגוע ברצפת הפסיפס היקרה המקושטת בצמחים ובעלי חיים מארץ ישראל ולעיתים אינם מבחינים היכן כלתה הרצפה והחלו הקירות כאשר הכול מצופה בפסיפס.

גבאי בית הכנסת מספר כי מתחילה הוזמן פסיפס אחד על מנת לקשט את בית הכנסת ולאחר אותו פסיפס בא התיאבון ליצירות נוספות וכך הפך בית הכנסת כולו ליצירת אומנות גדולה ייחודית ומרהיבה ביופייה.