יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

בית הכנסת הרמח"ל בעכו

אחד מבתי הכנסת העתיקים הקיימים בעכו הוא בית הכנסת "אוהל חיים" הנקרא גם בית הכנסת הרמח"ל.

מרדכי זאבי כ"ו בניסן תשס"ט - 20/04/2009 12:00
בלב העיר העתיקה של עכו בקצה רחוב השוק עוברת סמטה קטנה וצפופה שבה עומד בית הכנסת "אוהל חיים" הרמח"ל.

פנים בית הכנסת יחיאל

מבנה בית הכנסת הוא קטן וצפוף, והוא נבנה בסגנון בתי הכנסת שבעיר פדובה שבאיטליה עיר הולדתו של הרמח"ל, בתוכו בנוי ההיכל בשני מפלסים, בניה זו מקורה במנהג שהמתפלל עומד במקום נמוך כלשון הפסוק "ממעמקים קראתיך ד'".

באמצע המאה השמונה עשרה עלה לארץ ישראל רבי משה חיים לוצאטו-הרמח"ל, באותה העת היו בעיר עכו שני בתי כנסת, האחד בית כנסת "אחאב" והשני בית הכנסת שבו על פי המסורת התפלל הרמח"ל.

בהיסטוריית בית הכנסת הרמח"ל ישנן סתירות ובלבול רב. הנתונים הידועים הם כי היה בית כנסת בעכו שזהותו שנויה במחלוקת שהוחרם על ידי מושל עכו הבדואי דאהר אל עומאר בשנת תקי"ח לערך, מעל למבנה בית הכנסת המוחרם הקים המושל מסגד שנקרא בשם "אל-מועלק" שפירושו "התלוי" המסגד נקרא בשם זה ככל הנראה על שם היותו בנוי מעל מבנה בית הכנסת.

המפלס התחתון של בית הכנסת יחיאל

הדעות חלוקות לגבי זהותו של בית הכנסת המוחרם, יש שסוברים שבית כנסת זה הוא בית הכנסת "אחאב", לפי דעות אלו בית הכנסת הרמח"ל הנוכחי הוא בית הכנסת שבו התפלל הרמח"ל בעת שהותו בעכו, יש חוקרים שחולקים על דעה זו וסבורים שבית הכנסת המוחרם הוא בית הכנסת הרמח"ל, דעות אלו סוברות כי המיקום הנוכחי של בית הכנסת הרמח"ל הוא במבנה שנתן המושל ליהודים כמבנה חלופי למבנה המוחרם, לפי דעות אלו הרמח"ל מעולם לא התפלל בבית הכנסת במיקומו הנוכחי אלא רק במקומו הישן היכן שכיום עומד מסגד.

החוקרים הנוקטים בדעה כי בית הכנסת שהוחרם היה בית הכנסת "אחאב" מביאים כראיה עדויות מראשית המאה הי"א המעידות כי הרמב"ן נשא את דרשותיו בבית כנסת זה בעת שעלה לארץ ישראל ודר בעכו, לפי העדויות בית הכנסת הרמח"ל נבנה בתקופה מאוחרת יותר כמה מאות שנים לאחר פטירת הרמב"ן.

ספר תורה עתיק הנמצא במקום יחיאל

בית הכנסת הרמח"ל נקרא גם "אהל חיים" על שם הנדיב הידוע השר חיים פרחי, חיים פרחי היה יועצו של הסולטן הטורקי ועמד בראש המתנגדים לכניעה בפני הצבא הצרפתי בראשותו של נפוליאון, עד היום ניתן לראות ברחבי העיר שרידים מתקופת הקרבות שהתחוללו באזור.

לגבי מבנה בית הכנסת המוחרם קיים כיום ויכוח בעלות בין המוסלמים ליהודים, היהודים דורשים את המבנה בחזרה ואילו המוסלמים מכחישים את קיומו של בית הכנסת מתחת למסגד וטוענים כי מאז ומתמיד עמד במקום מסגד ולא בית כנסת.

מבנה בית הכנסת הרמח"ל הנוכחי שנמצא בסמוך לשוק שוכן בלב האוכלוסייה הערבית של עכו ומקובל לבקר במקום רק לאחר תיאום עם גבאי בית הכנסת.