יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

דרך התמר

אתר 'דרך התמר' שבקיבוץ טירת צבי - מקום משובב עין למי שמשים פעמיו לתור בצפונה של הארץ. קצת הסטוריה, והרבה חוויה אישית בחווה עצמה, ממצאים מרתקים וגם - טיפוס דקלים... שווה להגיע

מוטי מרינגר, כ"ט באדר תש"ע - 15/03/2010 12:19
   
בצפונה של ארץ ישראל למרגלות הרי הגלבוע הצחיחים שוכן עמק פורה עשיר במעיינות - 'עמק בית שאן'. עמק זה טומן בחובו היסטוריה יהודית עתיקה ששרידיה ניכרים בבתי הכנסת העתיקים שבבית שאן ובסמוך לקיבוץ טירת צבי. העמק התברך בשפע מעיינות מים וחלקים ממנו מכונים בשם 'ארץ המעיינות'. בין המעיינות הרבים המצויים בעמק אנו מוצאים את נחל הקיבוצים, עין מודע, עין שוקק ועינות חוגה.

ההתיישבות היהודית בשטחי העמק היא עתיקת יומין, וכפי שמעידים הממצאים הארכיאולוגים הינה בת אלפי שנים. ביום כ"א בתמוז שנת ה'תרצ"ז נוסד בעמק בית שאן הקיבוץ הדתי 'טירת צבי', הקיבוץ נבנה במסגרת מבצעי חומה ומגדל בהם הקימו המתיישבים היהודים יישובים חדשים בן לילה על ידי הקמת מגדל והקפתו בחומה. לפי חוקי הימים ההם פעולה זו הגדירה את המקום כישוב בר קיימא שאין לעוקרו ממקומו.

שמו של הקיבוץ 'טירת צבי' הוא על שם הרב צבי הירש קלישר זצ"ל ומייסדי הקיבוץ היו חברים בתנועות שונות של הקיבוץ הדתי. הקיבוץ עצמו משתייך לתנועת הקיבוץ הדתי שהיא חלק מתנועת 'הפועל המזרחי'.

   
קיבוץ טירת צבי הוקם בלבו של אזור שהיה שמם ומרוחק באותם הימים ועובדה זה קרצה לפורעים ערביים שראו בטירת צבי מטרה קלה. כשמונה חודשים לאחר הקמתו הותקף הקיבוץ בידי פורעים ערביים שהיו חמושים בנשק אותו שדדו כחודש קודם לכן מתחנת משטרה סמוכה, בתחילה היה נראה כי ידם של הפורעים על העליונה אך עד מהרה בסייעתא דשמיא התגברו המתיישבים היהודים על הערבים והבריחו אותם בעזרת רימונים ואש רובים יעילה.

בתקופת מלחמת השחרור הותקף הקיבוץ בשנית הפעם על ידי כוחות צבא ההצלה בהנהגתו של פאוזי קאוקג'י, אך גם הפעם עזר הקב"ה למתיישבים שהדפו את חייליו של קאוקג'י שנסו על נפשם באבדות כבדות.

כיום קיבוץ טירת צבי הוא מהיישובים החשובים בעמק בית שאן. שטח הקיבוץ הוא כשמונת אלפים דונם ובשטחו פועל מפעל 'טיב' לעיבוד בשר ונקניקים. בנוסף מתפרנסים מתיישבי הקיבוץ מדגה, גידול עופות, גידולי ירקות ומטעי תמרים.

מטעי התמרים של קיבוץ טירת צבי עשו להם שם דבר ובקיבוץ אף הוקם מרכז מבקרים בשם 'דרך התמר' בו ניתן ללמוד על יחודו של התמר ושל עץ הדקל. על מעלתו של עץ הדקל הרחיבו חז"ל במדרש בראשית רבא ואף המשילו את עם ישראל לעץ התמר 'מה תמרה זו אין בה פסולת אלא תמרים לאכילה, לולבים להלל, חריות לסכוך, סיבין לחבלים, סנסנים לכברה, שפעת קורות לקרות בהן את הבית, כך הם ישראל אין בהם פסולת אלא מהם בעלי מקרא מהם בעלי משנה מהם בעלי גמרא מהם בעלי אגדה'.

 
   
עץ הדקל האצילי המתנשא לגובה רב מצוי בשפע רב באזור הקיבוץ וגידולו עלה יפה במטעי הקיבוץ. בביקור 'בדרך התמר' שבקיבוץ טירת צבי נהנה מסיור בין מטעי התמרים ונלמד על דרך גידולם של התמרים ועל כל המלאכות הקשורות בגידולם, הקיוץ ההפריה והגדיד. הגדיד היא מלאכת קטיף התמרים הנקראת בפי חז"ל גדירה ברי"ש. במהלך הסיור נוכל אף לראות מלאכה זו כיצד היא מתבצעת בצורות שונות, כטיפוס על העץ או קטיף בעזרת חבל. כלי מלאכה מעניין אודותיו ניתן ללמוד במרכז הוא המניסקופ המשמש למדידת גובה העץ, ואף נוכל להשתתף בלימוד חוויתי של מדידת הגובה על פי צל העץ לפי נוסחה המובאת בחז"ל.

מלבד אתר מעניין וחינוכי זה ניתן לבקר בקיבוץ בדגם של טירה שנבנתה על ידי מוסא אל עלמי והייתה מרכזה של חווה חקלאית, בנוסף ניתן גם לראות במקום שרידים ארכיאולוגים של דרך רומאית עתיקה ושל בית כנסת עתיק שנמצא בקרבת הקיבוץ בעת שהכשירו שטח אדמה חדש לנטיעת תמרים. פסיפס עתיק שנמצא בבית כנסת זה הועבר לבית הכנסת המשמש כיום את חברי הקיבוץ וניתן לראותו במקום.

עובדה מעניינת נוספת לגבי קיבוץ 'טירת צבי' היא טמפרטורת החום הגבוהה שנרשמה במקום ביום ז' בתמוז שנת ה'תש"ב, ביום זה הראו מדידות הטמפרטורה בקיבוץ על חום של 53.9 מעלות צלסיוס, דרגת חום זה הינה הגבוהה ביותר שנרשמה עד היום ביבשת אסיה כולה.


 

דרך התמר –מרכז מבקרים

מרכז חינוכי חוויתי להכרת עץ התמר,סביבת גידולו ושימושיו השונים
כתובת- דרך התמר טירת צבי ד.נ. עמק בית שאן מיקוד 10815, טירת צבי

בתיאום מראש: 04-6078771
                       050-5581078



  []

  []

  []