יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

הגלבוע - כתבה שנייה בסדרה

עין חרוד, בית השיטה, תל יוסף ואפילו בית כלא השיטה המכונה בפי העם "כלא שאטה" - הכל בפרק הסקירה השני בסדרת 'הגלבוע' - פרוייקט מיוחד לחול המועד פסח

יחיאל בראון, ט"ו בניסן תש"ע - 30/03/2010 20:08

בכתבה הקודמת סיימנו את הטיול בהר שאול שבכתף הגלבוע, בכתבת המשך אנחנו ממשיכים לסייר בגלבוע. השבוע אנחנו מטיילים בפסגות, רכסי הגלבוע מתנשאים לגובה של כ-500 מטר מעל פני הים.


בגלבוע לא יורדים גשמים רבים ממוצע השנתי של הגשם בגלבוע הוא כ 450 מ"מ. מסלולי הטיול בגלבוע מתחלקים לשלושה. יש את התצפיות, הצופות לשדות הירוקים המעובדים בעיגולים המכונים "שעונים", צופות לבריכות הדגים וליישובי העמק: עין חרוד, בית השיטה, תל יוסף ואפילו לבית כלא השיטה המכונה בפי העם "כלא שאטה". יש את מסלולי ההליכה בפסגות בעיקר בעקבות הפריחה המיוחדת של אירוס הגלבוע הפורח בתקופה הזאת, ויש את מסלולי הירידה מההר אל העמק.


במהלך הנסיעה בדרך נוף גלבוע, יש שלטים המפנים את המטיילים לעמדות תצפית שונות. הנוף הנשקף מהגלבוע נחשב לנוף מיוחד במינו. שמות נקודות התצפית הם בדרך כלל על שם תורמים שונים שמימנו מכספם את הסלילה וההקמה של נקודת התצפית.


שבילי ההליכה בעקבות הפריחה נמצאים בפסגות הגבוהות יותר בגלבוע, בעיקר בפסגה המכונה "הר ברקן" שם ישנו מסלול ארוך ויפה המכונה "שביל האירוסים". בתקופת ניסן, ניתן לפגוש את הפרחים המיוחדים האלו אך ורק בפסגות הגלבוע. בהר ברקן יש גם מגדל תצפית-שמירה. השילוט על המגדל לא ברור. שלט אחד אוסר את העליה למגדל מכל וכול, ואילו שלט שני מגביל את מספר המטיילים העולים לתצפית לשמונה אנשים בלבד. מזרחית למגדל התצפית נמצא בור מים עתיק וגת עם יקב עמוק.


אפשר לעמוד במקום ולצפות אל הרי הגלעד הנשקפים ממול. לדמיין את אורחת הישמעאלים הבאה מגלעד והולכת מצריימה להביא בשמים. את אחי יוסף הרועים את הצאן בדותן הנמצאת ממש בסמוך לגלבוע. אפשר לדמיין את השופט גדעון חובט חיטים בגת להניס מפני מדין וכן על זה הדרך.


מסלולי הירידה מההר אל העמק: ישנם שני מסלולי ירידה מההרים עד לעמק חרוד שלמרגלות ההרים. (עמק חרוד הוא המשכו של עמק יזרעאל והוא מתחבר לעמק בית שאן) מסלול אחד ארוך יותר וקשה יותר הוא המכונה "העמק הנעלם", זהו מסלול המתחיל בנקודה גבוהה יחסית בגלבוע ויורד עד לעמק. משך המסלול הוא לפחות שעתיים והוא נחשב מסלול למטיבי לכת. המסלול השני הוא המכונה "נחל יצפור", זהו מסלול המתחיל בנקודה נמוכה יותר בהר. אורך המסלול הוא לפחות שעה הליכה ונחשב לדרגת קושי בינונית. בטיול משפחתי יש לקחת בחשבון את הצורך להביא את הרכב לקצה השני של המסלול.


בשבוע הבא אי"ה נסקור את העמק הנמצא למרגלות הרי הגלבוע, ואת האתרים הנמצאים במקום.




אירוס הגלבוע []

הגת והנוף להרי הגלעד  []

  []

המגדל בהר ברקן []

הנוף הנשקף מהתצפיות []

  []

למרגלות ההר []

נחל יצפור []

פריחה הכוללת אירוסים, בגלבוע []