יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

תל מגידו

בפתח הסדרה הזכרנו את "מי מגידו" - הוא נחל קיני. היום נפנה להכיר את מגידו עצמה

יחיאל בראון, כ"ב בניסן תש"ע - 06/04/2010 20:16
ראשית, מגידו היא אחת הערים העתיקות ביותר בארץ ישראל. לפי הממצאים במקום, היא הייתה מיושבת מאז תקופת האבות. המיוחד ביותר בתל מגידו הוא, שמאז זמן חורבן בית ראשון ועד ימינו, לא התיישבו אנשים במגידו. כך שמאז שנחרבה ועד היום, לא בוצעו בה שינויים. ותסכימו אתי שלמצוא עיר, אפילו עיר קטנה שנשארה על עומדה או על חורבותיה מזה כאלפיים וחמש מאות שנה. הלא דבר הוא.

נוסיף לכך שמכיוון שהבנאים הגדולים כמו היוונים והרומאים טרם היו אז בארץ, האבנים שבהריסות העיר לא נלקחו לבנין ערים וביצורים במקומות אחרים.  נוסיף לכך את העובדה שבתקופות ההם לא חפרו יסודות לבנינים, פשוט יישרו את השטח ובנו. כך שעם הגעת החוקרים הראשונים לפני כמאה ועשר שנים. הם חפרו בזהירות שלב אחרי שלב, שכבה אחר שכבה ומצאו כ-28 שכבות המהוות עשרים ושמונה תקופות שונות שבהם בנו מבנים בתל הזה. כשהקדומה שבהן כאמור, מתקופת האבות.  

החוקרים שהגיעו לחפור במקום היו גרמנים טמפלרים, לאחריהם הגיעו חוקרים אמריקאים ובתקופה מאוחרת יותר הישראלים. החוקרים חפרו בתל חפירה אחת צרה לאורך כל התל, גם מי שנוסע בכביש מצומת מגידו ליוקנעם, יכול לראות את החפירה הזאת. חלק מממצאיה נמצאים במיני מוזיאון הנמצא בכניסה לתל.

מגידו לא נזכרת בכיבוש יהושע, רק בזמן דוד המלך ישבו בה בני ישראל לראשונה. בזמן שלמה המלך הפכה העיר לעיר מבצר גדולה ששרידיה נראים עד היום בבירור. מענין במיוחד לראות את שער העיר עם "תא הרצים" הסמוך לו. שער העיר בנוי בחוזק רב ובהגנה מירבית מפריצה לעיר. בקצה התחתון של החפירה נמצאת במה שבנו יושבי העיר הכנענים הקדמונים.

מפעל המים של מגידו מהווה את גולת הכותרת בטיול עם ילדים. שלמה המלך, חצב מנהרה מהעיר עד למעין שנובע למרגלות העיר. הוא הכניס את המעין לתוך החפירה כך שכל המים נשארו לתושבי העיר והצרים מבחוץ לא ראו ולא ידעו על המצאות המים.

בקינות לתשעה באב מופיע חלק מסיפור מותו של המלך יאשיהו. המלך יאשיהו יצא עם צבאו לבלום את פרעה נכה מלך מצרים שיצא להלחם בארם נהרים. ויקונן ירמיהו על יאשיהו.... אחרי הקרב הזה. ביצר פרעה את מגידו כעיר מבצר מצרית, עד לחורבן בית ראשון. בתקופת החורבן העיר הייתה תחת שלטון פרס ומדי, ומאז היא חריבה.  

המצרים שהיו במלחמה תמידית עם העמים שישבו בארם נהרים,  עברו תמיד ב"מעבר ארונה" המכונה היום וואדי ערה. העדות הכתובה העתיקה ביותר, נמצאת בכתבי חרטומי מצרים. פרעה תחותמס השלישי שמלך במצרים כמאה שנה לפני יציאת מצרים יצא למלחמה. הוא מתאר את מסעיו בהרחבה ובהם קרב גדול נגד הכנענים שהתנהל בעמק יזרעאל למרגלות מגידו.

הסיור בתל הוא סיור לימודי חוויתי. לא כולם יכולים להנות מממצאים ארכיאולוגים. מי שלא נהנה מארכיאולוגיה, יוכל להנות מהנוף היפה של עמק יזרעאל הנשקף ממרומי התל. להביט למזרח ולראות את העמק, את נחל קישון, את הר תבור ואת גבעת המורה. הנה, כל ספר שופטים מונח על כף היד. תענך נמצאת במזרח. הגלבוע מזרחית צפונית. הכרמל במערב והשומרון בדרום מזרח.

יש היום קיבוץ הנושא את השם מגידו. הקיבוץ נמצא למרגלות התל.

ביצורי  העיר []

אבוס משוחזר []

מפעל המים ירידה לנקבה []

עמק יזרעאל  []

שער שלמה במגידו []

הביצורים סביב השער []

  []

  []

אסם תבואה במגידו []

במה מימי האבות, לע'ז במגידו []

מפעל המים במגידו []

  []

  []

נוף מגידו []

  []

שער העיר מגידו ותאי הרצים []