יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקום או אתר

בתי מחסה

שכונת בתי מחסה נבנתה על ידי חברי כולל הו"ד עבור עניי ירושלים, במלחמת העצמאות הייתה השכונה מעוז יהודי אחרון בעיר העתיקה וממנה יצאו הלוחמים לשבי הירדני.

מרדכי זאבי ו' באדר תשס"ט - 02/03/2009 12:00
בקצה הדרומי של העיר העתיקה בירושלים בסמוך לחומות העיר ניצבת שכונת "בתי מחסה", שכונה זו נבנתה על ידי חברי כולל הו"ד (הולנד דויטשלנד) בראשותו של רבי עזריאל הילדסהיימר זצ"ל, באותם ימים שרר עוני רב בירושלים ומשפחות רבות לא יכלו לשלם את שכר הדירה המופקע שגבו תושבי ירושלים הערבים שהשכירו את דירותיהם, מצב זה גרם לרבי עזריאל להקים את "חברת בתי המחסה לעניים בהר ציון תובב"א", לאחר הקמת החברה נשלחו משולחים לתפוצות ישראל על מנת לאסוף כספים לצורך בניית השכונה, סכום הכסף הנדרש נאסף ובשנת תרכ"א החלה בניית השכונה, בשכונה נבנו דירות בנות שני חדרים ומטבחון, לפני הבתים הייתה חצר מרוצפת ובה בורות מים לשימוש הדיירים, גודל הדירות ואיכותן היו יוצאי דופן באותה תקופה ומי שזכה לקבל דירה בשכונה נחשב לבר מזל, הנהלת כולל הו"ד נתנה את הדירות לנצרכים על מנת לגור בהן לשלש שנים במתנה או בשכירות נמוכה במיוחד, רבים מבני ירושלים חפצו בדירות אלו ולחצים רבים הופעלו על ראשי הכוללים, למעשה חולקו הדירות שליש ליוצאי הונגריה שליש ליוצאי הולנד וגרמניה ושליש לעניים שמוצאם מארצות אחרות., יש שטענו כי כיון שחברי כולל הו"ד וכן יוצאי הונגריה לא היו עניים נוצר מצב שרוב המתגוררים בדירות לא היו עניים ולא היו אלו שעבורן נועדו הדירות מלכתחילה וקיבלו אותן רק בזכות מוצאן.

בתי מחסה  צלם


בזמן מלחמת השחרור הייתה שכונה בתי מחסה המעוז האחרון שהחזיקו היהודים, משכונה זו יצאו מגיני הרובע אל השבי הירדני לאחר כניעתם, בחצר השכונה בקצה רחוב גלעד מצוי קבר אחים בו נקברו הנופלים בקרב על הרובע, למרות המנהג שאין קוברים את המת בין החומות ניתן היתר מהרבנים לקבור שם את הרוגי המלחמה, לאחר מלחמת ששת הימים הועברו עצמות הנופלים לקבורה בקבר אחים בהר הזיתים ובמקום נותרה אנדרטה לזכרם.

אנדרטה לזכר לוחמי תש"ח צלם

עם שיקום הרובע היהודי שופץ גם מתחם בתי מחסה ונבנו בו בתים חדשים, מהמבנים המקוריים השתמר גוש דירות המשמש כיום כבית ספר וכן בנין בשם "בית רוטשילד" העומד במרכז החצר ומשמש כתלמוד תורה.