יום ראשון כ"א בתשרי תש"פ 20/10/2019
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

פרשת שבוע

לרתק את השרשרת

שישים ושלש שנים חיכה עשיו לרגע הזה. עתה הוא נקרא אל יצחק אביו המודיעו כי הוא עומד לברך אותו. כהקדמה לכך הוא מבקש ממנו שיעשה לו מטעמים כדי שיוכל לברכו בהתגברות ההטבה

הרב יוסף ברוק, ראש ישיבת "נתיבות עולם" ב' בכסלו תש"ע - 19/11/2009 10:48
"וְעַתָּה שָׂא נָא כֵלֶיךָ תֶּלְיְךָ וְקַשְׁתֶּךָ וְצֵא הַשָּׂדֶה וְצוּדָה לִּי צָיִד:"
 

שישים ושלש שנים חיכה עשיו לרגע הזה. עתה הוא נקרא אל יצחק אביו המודיעו כי הוא עומד לברך אותו. כהקדמה לכך הוא מבקש ממנו שיעשה לו מטעמים כדי שיוכל לברכו בהתגברות ההטבה.

אך הקדמת דבריו נראית מיותרת. מדוע הוא שולח אותו אל השדה להביא ציד? מדוע אינו שולח אותו הישר אל הדיר או הרפת, ומבקש שיבשל כראוי, בטעם טוב רך ומתובל. מהי הקדמה בכך שהוא שולח אותו אל השדה ומורה לו לקחת את כלי נשקו, וכי כיצד יביא עשיו את הציד? וכי לא ברור שעשיו צריך להשתמש בנשקו לשם כך? ועוד, הרי רבקה שולחת את יעקב "אל הצאן", ואינה מצריכה אותו לצאת למסע צייד. מדוע אין יצחק יכול לבקש מבנו שיגש ויביא הוא מן הדיר, כבשים יש לרוב, מה הבעיה?

למד מכאן ר' יהודה החסיד בעל "ספר החסידים" דבר מדהים, והוא כותב כי כל שכרו והצלחתו של עשיו וזרעו בכל ימות עולם נובעים מאותה מסירות נפש של עשיו שיצא לשדה וסיכן את ע צמו כדי לקיים רצונו ובקשתו של אביו.

וזו היתה כוונתו של יעקב בידעו כי יש לעשיו את כיבוד אב ואם. זו הזכות שאולי תצליח להעלותו ממצבו השפל, אזי יוכלו הברכות לחול עליו.
מצוה נפלאה זו היתה אבן היסוד ברקמת החיים של הבית היהודי, יצרה את הקשר הפנימי העמוק בין בנים להורים, ושזרה את הדורות זה בזה.
אם נשכיל לשוב לקיימה בלב שמח תהא השפעתה החיובית לברכה לחברה כולה.

שבת שלום!