יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

פרשת שבוע

בראשית ברא אלוקים, ולא אלוקים ברא בראשית

במילים הפותחות את ספר הספרים טמון אוצר אלוקי, אך יש צורך "בכלי חפירה" כדי להגיע למצוא אותו

הרב יוסף ברוק כ"ז בתשרי תש"ע - 15/10/2009 11:04
בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹקִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ:" 


במילים הפותחות את ספר הספרים טמון אוצר אלוקי, אך יש צורך "בכלי חפירה" כדי להגיע למצוא אותו.

במאה השלישית לפני הספירה החליט המלך תלמי להכיר את תורת ישראל. ברצונו לקבל את הטקסט בצורה המושלמת ביותר. הוא קרא לשבעים ושניים מחכמי ישראל להתייצב בפניו ללא שידעו מטרת קריאתו. בודד כל אחד מהם מחבריו ובקש מהם לתרגם עבורו את התורה ליוונית. מאז התגלגלה תורה גם לאומות העולם.

חכמים תרגמו לו את התורה, אך שינו במספר מקומות מן הנוסח המקורי, וכתבו לו: "אלוקים ברא בראשית", וכן במקומות נוספים. (ראה הרחבת הנושא במסכת מגילה דף ט' עמוד א')

כולם כאחד הבינו כי יש צורך בשינוי זה, למרות שלא נועצו ולקחו סיכון גדול, שהרי לשמר את הקיים תמיד פשוט יותר, ומי אומר כי גם חַבֵרַי בדעתי וישנו, ולאיזו ישנו? והיה קידוש שם שמים עצום שניתנה בהם רוח הקודש והשוו דעתם.

הם ידעו כי אין בידי תלמי המלך את "כלי החפירה", ולא יגלה את האוצר ואף להפך.

רצה הקב"ה להעביר לנו מסר של צניעות וענוה. אין הוא מקדים עצמו בתחילה, כדרך הרוצה להבליט ולהפגין חשיבות ומעמד, ובהיות התורה ספר המדריך האדם להדמות לבוראו וללמוד מדרכיו, ראוי סדר זה. אך המבט הארצי השטחי אינו מבין זאת, וע"כ שינו כדי שיתקבלו על לבו הדברים ברובד הנמוך והפשוט. אנו רואים בכך את ביטוי לשון חכמים "בכל מקום שאתה מוצא גדולתו של הקב"ה, שם אתה מוצא ענוותנותו".
אדם החפץ בשלמותו ולהדמות לבוראו ילך בדרכיו בענווה, צניעות ופשטות.

אשריו ואשרי דורו.


שבת שלום!
        וחורף בריא!