יום ראשון ד' בניסן תש"פ 29/03/2020
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

פרשת שבוע

מגילת קהלת

חשוב ביותר כי בשעת שמחה ייתן כל איש אל לבו לדעת שמחת אמת מה היא, כי לא בגשם ישמח לבנו כי אם בשם קדשו, בנכסי רוח.

הרב חיים ברים ט"ז בתשרי תש"ע - 04/10/2009 03:00

מנהג בישראל לקרוא בשבת חול המועד סוכות את מגילת קהלת (רמ"א, שו"ע או"ח סימן תצ). וכמה וכמה טעמים נאמרו בסיבת קריאת מגילה זו בסוכות. יש מי שהסביר בטעם הקריאה בכדי שלא תזוח דעת האדם עליו בכל קניני העולם הזה אשר רכש, למען דעת כי הכל הבל, אין בם מועיל כלל, ואין עיקר רכושו של אדם אלא מצוות ומעשים טובים, כי טוב שמוע מזבח טוב. והוא אשר סיים שלמה את ספרו ואמר "סוֹף דָּבָר הַכֹּל נִשְׁמָע, אֶת הָאֱלֹקִים יְרָא וְאֶת מִצְוֹתָיו שְׁמוֹר - כִּי זֶה כָּל הָאָדָם", זוהי מהותו ופנימיות תוכנו האמיתי של האדם, ואין בלתו כלל. לפיכך קורין בקהלת, משום שהזמן זמן שמחה הוא, כפי שנקרא חג הסוכות בתורה 'זמן שמחתנו', ובקהלת כתוב "וּלְשִׂמְחָה מַה זֹּה עֹשָׂה", וחשוב מאד בשעת שמחה שיתן כל איש אל לבו לדעת שמחת אמת מה היא, כי לא בגשם ישמח לבנו כי אם בשם קדשו, בנכסי רוח.


חג הסוכות מסמל את ביטול חשיבות עניני העולם הזה. הסוכה הינה דירת עראי, כדוגמת דירה של אדם שמעורטל כל כולו מנכסי עולם הזה ומהבנה בהם. מפני כן תיקנו לקרוא את קהלת דוקא בסוכות, כדי לההביל בלב האדם את הבלי העולם הזה, לתת להם את משקלם הסגולי הנמוך, וליצור הזדמנות לאדם לבקש לעצמו תיקון לנפשו. כי ברגע ש'זה קם זה נופל', ואין שני מלכים משתמשים בכתר אחד, וכל כמה שדוחה מפנימיותו את עניני עוה"ז - בה במידה יכול לזכות ולהחדיר במדעיו את עניני העוה"ב, את נכסי הרוח והקדושה, וממילא בבוא מעט מן האור ידחה הרבה חושך. כך ימצא כי האור ממלא את לבו ומוחו ומביאו לחיי העולם הבא. עוד זאת לומדים ממגילת קהלת את מהותה ופנימיותה של השמחה האמיתית. לפי שעצם האמירה אודות עניני העולם כי הבל המה - אין בה די. לפי שנשמת כל איש מישראל מעולם התענוגים חוצבה, ואין אפשרות לבר ישראל להתקיים ללא תענוג. על כן יש ליצור תחליף זמין ובריא לכל עניין שמנסים אנו לשלול את זכות קיומו.


כך כתב רבי צדוק הכהן מלובלין (צדקת הצדיק): "ושמעתי, דלכן קורין אותו בסוכות, לא מפני שמהביל שמחת עולם הזה, רק שממנו נקח תוקף ועיקר השמחה האמיתית - על ידי ההבלת כל עניני עולם הזה, רק 'זה חלקי'". כלומר, רבי צדוק מסביר את דברי שלמה המלך 'זה חלקי מכל עמלי', לא כפי שנוטים לומר שיש בכך משום הצדקת דין, הכרה בכך כי אף שהמצב בכי-רע עדיין יש לו להודות על כך, אלא אומר רבינו שאדרבה, שלמה המלך בא ואומר 'זה חלקי', אכן זהו החלק השייך לי בו שמח אני, לא כהכרח מחוסר ברירה אחרת, אלא לפי שהכיר בכך כי לא סעודות שלמה בשעתו ושאר תענוגי בשרים הם הם הגורמים לאדם אושר, אלא אדרבה החכמה אשר בלבו וההסתכלות הנכונה והנבונה הבאה ממוחו – הם אלו שגורמות לאדם אושר אמיתי.


ועדיין יש לדעת מפני מה תיקנו קריאתה דוקא בשבת. מסופר אודות רב שבא להתרים יהודי עשיר עבור עניי עירו בליל חורף קפוא. העשיר שהתהלך בביתו בבגד קליל לא יכול היה לשאת את הקור בפתח ביתו והמליץ לרב להכנס עמו אל טרקלינו. הרב מאן, ורק לאחר שהרים העשיר נדבת ידו בעין יפה נענה הרב לבקשת העשיר והסב עמו אל שולחנו. אז גם הסביר הרב שאילו היה יושב עמו מתחילה ליד האח המוסקת מסופק הוא מאד עד כמה היה העשיר מרגיש את צערו של העני. אולם עתה כשעמדת אף אתה וקפאת מקור, בודאי חשת את טעם צערו של העני ונענית לתת את תרומתך.


חג הסוכות, כאמור, הוא זמן בו הגשמיות תופסת פחות חשיבות מתמיד. נוסף על כך יש לנו את יום השבת - יומא דנשמתא, יום בו אין האדם מתעסק במסחר, העולם עוצר את מרוצו אחר הכסף והגשם. ובעת כזו כשאצל כל האדם בטלה מעט הדבקות בגשמיות, כל אדם מתעלה טפח מעל פני האדמה ונעשה רוחני יותר, עת זו מתאימה ביותר להחדיר בדעתו ולהפנים בפנימיותו עד כמה הכל הבל, ולאידך גיסא לאיזו רמות רוחניות צרופות הנאה ואושר ישיג האדם בממשו את עצמו בהיבטיו הרוחניים.