פרשת שבוע
ויכוח עקר
אדם שכזה בעצם מוכיח על ידי השאלות שהוא שואל שאינו בא להחצין טענות ומענות אלא להפנים ולקבל, ודבריו וצורת הבעתן מעידות על כך.
ללמדנו שכאשר בא אי מי ללגלג ולזלזל בציווי ה' יתברך, אף שבעינינו מובן הענין, אנו מבינים את ההגיון שמאחורי המצוה או את הרעיון הטמון במנהג אותם נדרשים אנו להבהיר, ואף שבטוחים אנו שאם רק נסביר לו את הענין יש סיכוי של אחד ל... שאולי ישוב ורפא לו. אולם התורה מלמדת אותנו שטעות בידינו, ולא רק שאין הדבר מומלץ אלא משולל הוא תכלית השלילה.
שונה ממנו הוא אדם שמגיע ומעוניין להבין, הוא מטה אזנו כאפרכסת ושואל. אדם שכזה בעצם מוכיח על ידי השאלות שהוא שואל שאינו בא להחצין טענות ומענות אלא להפנים ולקבל, ודבריו וצורת הבעתן מעידות על כך, בודאי מצוה רבה היא להעמידו על האמת. אבל אם מטרתו של אותו שואל אינה שאלה אלא קינטור ורצון לקררך מאמונתך, כמה שנאמר בעמלק "אשר קרך בדרך" - הוא ניסה לקרר את בני ישראל מאמונתם בה' יתברך ומקיום מצוותיו, אחד שכזה, לא רק שאין מצוה להסביר לו ולהשיבו על מה ששאל, אלא אף חטא יש בדבר, לפי שבעצם ההתדיינות עמו נותן הוא לו כבוד, נותן לו צידוק, אף כי מועט, לויכוחיו הקלוקלים וההרסניים.
ללמדך, שאין התגובה הנכונה לטענותיהם של בני ישראל בהסברה. בדבר זה ניסה אותם באותו מקום, כמו שנאמר "ושם נסהו, לעם, וראה קשי ערפן שלא נמלכו במשה בלשון יפה: בקש עלינו רחמים שיהי' לנו מים לשתות אלא נתלוננו" (רש"י). וכיצד זה נתן להם מצות פרה אדומה דוקא אז, הלא היו רוצים להבין. ברם, חינך אותם והרגילם שיש להאמין ולא לשאול. לדעת כי גזרת מלך היא וכלל אין זה משנה אם הבנת או לאו, הגזרה גזרה היא ועליך לקיימה.
-
יישר כח, הדברים משיבים נפש.
היה לי קשר עם אדם שבא לשאול "שאלות תם" על ענייני אמונת חכמים והיינו נגררים לוויכוח, שבסופו של דבר לא הסתיים אך בלבל את מוחי בעבודת ה'.
הסוף הוא שהראיתי לו שאיני רוצה לדון יותר. וכנראה שהוא נעלב במקצת, אך זה היה טוב לשנינו.
באמרי חיים (ויז'ניץ) חלק ד' - עמ' רכג - (ניתן לראות בhebrewbooks: http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=35577&pgnum=225(
כותב:
אבל עם אותם האנשים שדעתן כבר נפסדות דעות כוזבות להם, עם אלו חלילה לנו לדבר ולבקש
מהם דבר, כל באי׳ לא ישובון, סכנה בלי גבול הוא לשמוע אף מיעוטא דמיעוטעא מדעותיהם
הנשחתות"
1. מים קרים על נפש עיפה
מרדכי 25/06/2009 10:30