יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

פרשת שבוע

הר הלבנון - הרב ברוק באקטואליה תורנית

הר דוב עדיין מדמם בגבול עם לבנון, הרב ברוק פותח את הזווית התורנית של האירועים, ומתייחס דווקא להר הלבנון, בו הלבינו עוונותיהם של ישראל. "עלה לירושלים" - בב"א

הרב יוסף ברוק, ראש ישיבת 'נתיבות עולם', כ"ד באב תש"ע - 04/08/2010 13:41
"לֹא תוּכַל לֶאֱכל בִּשְׁעָרֶיךָ מַעְשַׂר דְּגָנְךָ וְתִירשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ וּבְכרת בְּקָרְךָ וְצאנֶךָ וְכָל נְדָרֶיךָ אֲשֶׁר תִּדּר וְנִדְבתֶיךָ וּתְרוּמַת יָדֶךָ: כִּי אִם לִפְנֵי ה' אֱלֹקֶיךָ תּאכֲלֶנּוּ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹקֶיךָ בּוֹ אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ וְהַלֵּוִי אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ וְשָׂמַחְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלֹקֶיךָ בְּכל מִשְׁלַח יָדֶךָ:"
 
לפנינו מהלך מובנה. מצוות מיוחדות אשר כל מטרתן לגרום לעלייה לבית המקדש בירושלים.

מעשר שני, המופרש בשנים א-ב-ד-ה לשמיטה, נשאר ברשות הבעלים, אך עליהם לאכלו אך ורק בירושלים. ניתן לחלל (להעביר) את הקדושה על מטבעות, אך בכסף יש לקנות רק בירושלים ורק דברים שהם פירות, גידולי קרקע, בעלי חיים לקרבנות וכו'.

כמו כן, מצוות העלייה לרגל לירושלים בשלושת החגים: פסח, שבועות וסוכות, למרות הטרחה הרבה הכרוכה בה לפני עידן המכונית, מביאה כל יהודי מרחבי ארץ ישראל אל המעמד האדיר של נהירת העם למקום המקודש ביותר. גם אכילת בשר הנדרים והנדבות שהוקרבו היה רק בירושלים.
המטרה אם כן ברורה, מדוע? מה ישיגו בבואם?

בית המקדש נקרא לבנון, על שם שמלבין עוונותיהם של ישראל (גיטין נו). כאשר אדם דבק בבורא הרי נשמתו מקבלת את "מזונה", והיא עולה ומתעלה ומעניקה גם לגוף את שלמותו. כל חטא ועבירה מרחיקים את האדם מבוראו, ויוצרים אצלו כמין מעטה המונע מאורו יתברך להקלט ולהתחבר לנשמת האדם. על כן כאשר החטא נמחל וכופר, והנשמה שבה למצבה האידיאלי – קרבת אלוקים, הרי שהחטא–חסרון נעלמו, וכלשון חכמינו "לא לן אדם בירושלים ובידו עוון".

מובן אם כן, עבודת הכהנים, שירת הלויים, ההוד והכבוד ששידר בית המקדש היו גורמים להתרגשות רבה ולרצון להטהר ולהתקדש, וכך בשלוש עונות השנה חוזרת על עצמה התופעה המופלאה. עם שלם מתרומם, מתעלה ומתקדש, ולכאן ולכך מועדות פני עולי הרגלים להדבק בקב"ה וללכת בדרכיו.

אשרי העם שככה לו.

שבת שלום!
הרב יוסף ברוק