יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

פרשת שבוע

כל העולם נגדנו: הרב ברוק מסביר

כל העולם מקיים בהידור את הלכות "עשיו שונא ליעקב", והמפלה נראית קרובה מתמיד. הרב יוסף ברוק משרש פרשנות מוטעית שגורמת לכאוס, ומגלה אמיתות פשוטות שעומדות מול העיניים ונעלמות בחשיכה סמיכה של הסתר. חיזוק לכבוד שבת, הכל מן הפרשה

הרב יוסף ברוק, ראש ישיבת 'נתיבות עולם', כ' בסיון תש"ע - 02/06/2010 15:23
רוח אחרת
 
"וְעַבְדִּי כָלֵב עֵקֶב הָיְתָה רוּחַ אַחֶרֶת עִמּוֹ וַיְמַלֵּא אַחֲרָי וַהֲבִיאתִיו אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר בָּא שָׁמָּה וְזַרְעוֹ יוֹרִשֶׁנָּה:" 
 
בתוך אבדן הדרך ונמיכות הקומה נשבה רוח אחרת. הדברים התדרדרו באחת ללא כל שליטה. המשלחת שיצאה לרגל את הארץ ולהביא אל העם הממתין במדבר את בשורת הארץ המובטחת, שהרי ליציאה המלהיבה ממצרים היה המשך – מדבר, והרי במדבר אפשר לשהות ימים ספורים, בדרך אך לא כתחנת קבע. והנה עם שובם מביאים עמם המרגלים רוח נכאים - אין אפשרות לכבוש את הארץ, התושבים בעלי כח, נפילים שאנו לעומתם כחגבים, הערים בצורות ובלתי ניתנות לכיבוש. בקיצור, קריסה מוחלטת של כל חלום הארץ המובטחת.

ואכן, "טכנית" כל האינפורמציה נכונה, אבל הפרשנות היא שגרמה לכאוס הגדול. רק נתון אחד היה חסר כאן. היכן הקב"ה בתמונה? וכי לא ראו רק לפני ימים ושבועות ספורים את יכולתו הבלתי מוגבלת? וכי מי שהכה את מצרים לא יוכל להכות כך את יושבי כנען? להיכן נעלמה אמונתם?
כאן בא משב הרוח השונה והמרענן – "אם חפץ בנו ה' והביא אותנו אל הארץ הזאת ונתנה לנו ארץ אשר היא זבת חלב ודבש". כל שאמרתם נכון הוא, אך המסקנה מופרכת. אין מעצור לה' להושיע.

נכון שכאשר הלך הרוח הכללי הוא כזה, גם אמיתות פשוטות נעלמות, ולפתע אוחזת רוח נכאים של יאוש וחוסר תקוה, אך כאן כוחו של היחיד. כאן האתגר. מה לך נסחף בזרם? היכן האישיות העצמית שלך? והרי אם אתה אוחז באמת, מה מקום יש להתחשב בדעת קהל?

בימים אלו כאשר מכה בנו רוח נכאים בעצמה כ"כ גדולה, והעולם כולו חוגג את אירועי היום, אל לנו ליפול ליאוש ואזלת ידיים. אמונתנו כי  "אם חפץ בנו ה'" תביא לרוח אחרת של בטחון ונחישות בצדקת דרכנו.
 
שבת שלום!
הרב יוסף ברוק