יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

חיים טברסקי

מצוקת הדיור – בעיה כלכלית ?

חיים טברסקי אינו חושב שמישהו צריך לספק דירות זולות במרכז. כאלו ישנן למכביר בפריפריה

חיים טברסקי כ"ג בכסלו תש"ע - 10/12/2009 10:53
אנחות האכזבה שעלו מצד אחד של החדר בו התקבלה החלטת המועצה הארצית לתכנון ובניה לאשר רק את שלב א' בתכנית המתאר החדשה של חריש, שמשמעותה תוספת של 1,000 דונמים בלבד לשטח השיפוט של העיר החדשה, במקום 3940 המבוקשים, התערבבו עם אנחות הרווחה שעלו בחדר אחד, בו חששו הנוכחים מקרדיט משודרג שיזכה בו חלילה הצד השני לו בקשתו היתה מתקבלת כלשונה. אלו ואלו נאנחו – לפחות כלי חוץ – בנסיון להבליט את עוצם המשא המוטל על שכמם למציאת פתרון ראוי ל'מצוקת הדיור' של הציבור החרדי.
שלא למראית עין, נאנחו אלו ואלו על פציעתו הקשה, של מי שלכל הדעות עסק בנושא לשם שמים, וניסה בכל דרך להמציא לציבור מתווה של פתרון. גם אם לא תמיד הסכימו איתו, גם אם חשבו לפעמים שתוכניותיו הזויות במידה מסויימת, היה ברור לכולם שהזיות מהסוג שניסה לקדם הרב מיכה רפאל בן רייץ רוטשילד ה' ירפאהו ויחלימהו במהרה בתוך שאר חולי ישראל, אמן, הן כאלו שבין כנפיהן שוכן לפעמים חזון גדול שאינו מתממש אלא מתוך הזיות מהסוג הזה.
אם היה מי שחשב רק לפני שבוע, כי מצוקת הדיור היא הנושא שיכול להושיב ליד שולחן אחד את שלל הבתרים של המפלגה הקדושה, באו היומונים הסיעתיים, בתגובתם על החלטת המועצה הארצית לתכנון ובניה בעניין חריש, ללמד אותנו, כי עולם כמנהגו נוהג, ודבריו של החכם מכל האדם בקהלת לפיהם: מה שהיה הוא שיהיה, ומה שנעשה הוא שיעשה, עודם בתוקפם. ואין כל חדש תחת השמש. עדיין אין חדש.
נושא מצוקת הדיור עליו דשים הכל לאחרונה ביתר שאת, הוא עניין מרתק במיוחד. הצעות לפתרון הבעיה צצות מכל עבר. זה בטוח שעל הממשלה להעמיד קרקעות בחינם לזוגות צעירים במרכז הארץ, ורעהו משוכנע כי מדובר באפליה מכוונת כלפי המגזר החרדי. אחר נעמד לשיר את ה'אינטרנציונל' וקובל על כך שמדינת ישראל שדאגה בשנות קיומה הראשונות לדיור מוזל לכל אדם, כבר אינה עושה זאת. הקפיטליזם אשם בכל, מפטיר אחר מיידית.
על המכרזים שהוציא משרד הבינוי והשיכון בזריזות מפתיעה שהגיעה היישר מלשכת השר אריאל אטיאס הפעיל, לא תמצאו עסקן שלא יתבכיין על המחירים הגבוהים הצפויים שם, בגין עלות הקרקע והפיתוח היקרים שדורש מנהל מקרקעי ישראל במקום. לא תשמעו מילה אחת על התחרות האווילית בין שלל העמותות הדואגות לזוגות הצעירים, שהקפיצו את המחירים בשביל לזכות במכרז השווה הרבה מאוד כסף עבורם. ובכל זאת, לא תמצאו באף עמותה, ומדובר במכרז על 2250 דירות, מקום פנוי להידחף לרישום בשלב הזה. הרישום סגור. הדירות לא יעלו פחות מ-650.000 ₪, ובכל זאת הכל מלא.
אז המצוקה היא כלכלית, או שמא תשתיתית ? זו אחת התעלומות המטרידות את שנתן של העוסקים במלאכה. מצד אחד ברור, שמבחינת תשתיות לבניה, היתה בשנים האחרונות מצוקת הולכת ומחריפה, הקפאת הבניה בביתר ומודיעין עילית, החריפו עוד את המצב. בעיה זו הולכת ונפתרת עם השלמת הנפקת המכרזים ברמת בית שמש ג', באחיסמך בקרוב, ובהמשך בחריש הצפונית. בשנים בקרובות יהיו כנראה מספיק קרקעות לבניה רוויה עבור הציבור החרדי.
המצוקה הכלכלית, היא שנותרת כרגע כחידה בלתי פתורה. למרות שכולם יודעים על המצב הכלכלי הקשה, והנטל הנופל על ההורים הקונים דירות לילדיהם. ובעוד כולם מדברים על כך שבכל הפרוייקטים המוזכרים לעיל לא יהיו דירות זולות בעליל. הרי שההרשמה אליהם מליאה עד אפס מקום, שלא לדבר על כל פיסת קרקע יקרה המתפנית לבניה בירושלים ונתפסת מיידית בידי קבוצת רכישה חרדית כזו או אחרת. ומצד שני, דירות זולות מאוד הניתנות להשגה בקלות בצפת, בטבריה, בחיפה, בירוחם, בנתיבות, בבאר שבע, ובעוד מקומות מעין אלו, בהם כבר יש תשתית חינוך ותעסוקה גם לבני הציבור החרדי, נותרות ללא ביקוש מספיק.
אין אנו מתייחסים בכלל במאמרנו זה, לאלו הדורשים מהממשלה ומשרד הבינוי והשיכון, דירות במחיר של צפת אבל במרכז הארץ. אלו דברי הבל ורעות רוח. בדיוק כמו שלא יבקש אדם בחתונת בנו, מנה של שרתון סיטי טאוור במחיר של ארמונות וולף. הקרקעות במרכז הארץ יקרים, ואין שום הצדקה שהם לא יתומחרו בידי הממשלה בהתאם לשווי השוק שלהם. גם אותם דירות לרבבות אותם בנתה המדינה בראשית שנותיה, נבנו בדרך כלל באיזורי עדיפות לאומית, בהם היה צורך בטחוני ומדיני ליישב ביהודים. מעולם לא חולקו דירות בתל-אביב או בירושלים, למעט על קוי הגבול במוסררה ובצמוד לגבעת התחמושת.
האכזבה של המאוכזבים, וההקלה של המפוחדים, לאחר ההחלטה על צמצום שטחה של חריש, רק מראה לכולנו כמה רחוקים העסקנים הפוליטיים והמפלגתיים מהבנת עצם הבעיה.
שטח השיפוט של חריש כיום עומד על 3560 דונם. לאחר התוספת שאשרה המועצה הארצית השבוע בסך 1000 דונם נוספים היא תגיע לכדי 4560 דונם. בהשוואה לאלעד בת 2756 הדונמים, לביתר עילית על 3970 הדונם שלה, ואפילו למודיעין עילית שכבר התרחבה עד לכדי 4746 דונם כולל אלו המוקפאים לבניה, מדובר עדיין בשטח שיפוט מכובד ומרשים, המספק תשתית מספקת לבנייתה של עיר חרדית שתעמוד בפני עצמה. בשביל התחלה זה ממש מספיק, אפילו די והותר.
די לנו בכך שנבין, כי באם היתה בקשת משרד השיכון להגדלת השטח של חריש מתקבלת במלואה, שטח השיפוט שלה היה מגיע ל-8500 דונם, הרבה יותר מאשר יש כיום, לאחר 90 שנה על המפה, לעיר התורה והחסידות בני ברק, המשתרעת על 7343 דונמים, ומסתדרת ממש לא רע.
לאחר בחינה מדוקדקת של הדברים, למרות שזה ישמע הזוי במיוחד, הרי שנראה לעין, כי מצוקת הדיור של הציבור החרדי, אינה נובעת ממצוקה כלכלית כלשהיא, זו מסתדרת איכשהוא מברכת שמים מיוחדת לה זוכים ההורים הנושאים בנטל. המצוקה נבעה בעיקר מחוסר בקרקעות זמינות לבניה, ופעילותו האינסטנסיבית של השר אטיאס מאז הכנסו לתפקיד.
שחרור הקרקעות שכבר התרחש ועוד מיועד להיות, בבית שמש, בלוד, בחריש, ואולי גם באלעד. נותן מענה ולו זמני למצוקת הקרקעות שהיתה בשנים האחרונות. למי שבכל זאת מעוניין בדירות זולות, הרי שאלו נמצאות למכביר בתחומי הקהילות החרדיות המשגשגות בצפון ובדרום. לר' מיכה שיהיה בריא, ישנן תוכניות להמציא עוד קהילות חדשות מסוג זה גם בערים אחרות, צוותו עדיין מטפל בכך במרץ, ואנו מצפים רק שישוב לאיתנו וימשיך במלאכת הקודש.
  1. 7. חובה לשלוח כתבה זו לכל ח"כ ועסקן ציבורי [לל"ת]
    אחד בלי דירה 16/12/2009 12:36
  2. 6. הבעיה כלכלית
    שמואל 13/12/2009 00:01
    הבעיה היא כלכלית. גם אם כל דירה תעלה 400,000 ש"ח וכל צד יתן רק 150,000 ש"ח מדובר סה"כ ב1,500,000 ש"ח למשפחה בת עשרה נפשות .אין מדובר כאן בניסים אלא בחובות שאף אחד לא מתכונן לשם אותם.
  3. 5. למרות הכל - קצת התחשבות
    משה 11/12/2009 10:35
    רוק הקרקעות במדינה הם בשליטת מנהל מקרקעי ישראל. מותר להם להתחשב ולא לספסר בקרקעות כסוחרי נדל"ן ממולחים. לשם השוואה, המדינה יכלה להשתלט על כל המים במדינה ולדרוש תשלום מפולפל על כל ליטר מים, והכל מתוך חישובים כלכליים נטו. אמנם המשל אינו דומה לנמשל, אבל בכל זאת, הרי לא מדובר בקרקעות פרטיות, לכן, כאמור, מותר להתחשב באזרחי הארץ שאינם מעוניינים לגור במקומות מרוחקים מלווים בקשיי פרנסה.
  4. 4. אני לא מבין משהו
    ישראל 11/12/2009 08:01
    למה בכלל הלכו לבנות בביתר ובמודיעין כשברור שהיום בו יחזירו את השטחים הללו לערבים קרב ובא, למה מראש לא הולכים לפריפריה רחוקה וזולה יותר.
  5. 3. כואב כמה אתה צודק
    שמוליק 10/12/2009 18:47
    לא מובן למה דורשים כל כך הרבה על הסתפקות במועט, ודווקא בנושא של הדירות אנשים מטורפים על דירות במרכז כאילו מדובר בחלקת גן עדן.
  6. 2. בצפת כבר לא כל כך זול, קנאים!
    צפתי 10/12/2009 16:18
    המחירים פה דוהרים כלפי מעלה בטרוף בגלל הירושלמים והבני ברקיים שרוכשים בהתלהבות דירות להשקעה ולא מבררים מה המחירים הריאליים ובכך הם מקפיצים את המחירים לכל תושבי האזור ובדרך גם משלמים מאה אלף שקלים יותר ממה שיכלו להשיג לולא רצו לקנות דירה בלי לחשוב.

    בצפת יש כבר בקושי דירות באזורים החרדיים והביקוש הער מקפיץ מחירים.
    אל תעשו לנו את זה! דירה ממוצעת בצפת לא צריכה לעלות יותר משלוש מאות אלף שקלים, אל תקפיצו לנו מחירים!
    יש מספיק דירות יקרות בארץ.
  7. 1. מסכים עם כל מילה
    טוקינדרייך 10/12/2009 11:26
    המרחק בין מונסי לבורו פארק אינו יותר מהמרחק בין ירושלים לצפת. יש שם דירות זולות, יש שם תעסוקה, יש שם חינוך. גם בטבריה יש בעיקר לספרדים. גם בחיפה יש.
    למי שיש כסף יקנה בבית שמש, למי שאין יקנה בצפת.