יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

יוסף אהרונזון

החרם הפרטי מול אינטל

את החרם הוא לא פוסל, אלא מפריט. הפעם הוא ממליץ רק על 'מחאה לשם מחאה'. בקיצור, חרדי...

יוסף אהרונזון ל' בחשון תש"ע - 17/11/2009 13:07

בעקבות משבר השבת עם חברת אינטל, פנתה מערכת אתרוג למנכ"ל ליטק טכנולוגיות ע"מ לקבל ממנו רקע מקצועי בקשר לחלקי מחשב תחליפים לאינטל. לדעתו אין הרבה ברירות, וגם אם נמנע מלקנות מעבד של אינטל, הרי שבכל מחשב ישנם חלקים המיוצרים בחברה הזו – אינטל.

למרות הדברים, הטור הזה נכתב.

לא בכל מערכה צריך להרים את הכפפה ולנהל חרם צרכני, בעיקר כשתוצאותיו אינן ברורות. צריך להכנס לעובי הקורה וללמוד על אפשרויות תחליף, על אחוזי הצריכה, על סיכויי העצומה להשפיע, ועוד.

לפיכך ולפי הנתונים שהציג בפני מנכ"ל ליטק טכנולוגיות, גנזנו את הרעיון ליצור עצומה ולהביא כמו הרבה דברים אחרים את כלל כלי התקשורת החרדיים להצטרף ליוזמה, ולהפוך את החרם לנושא ציבורי.

יחד עם זאת, עלינו להתנתק כרגע מעניין החרם הציבורי, ולהניח את הצריכה הפרטית של כל אחד ואחד מעמנו על השולחן. עלינו להבין שאם עשרים אלף לקוחות חרדיים יבקשו מהטכנאי שלהם להשתמש בתחליפי אינטל, דווקא אם זה יבוא בצורה פרטית ולא כעצומה בקול רעש גדול, הדבר יכול להשפיע הרבה יותר.

במקרה שתתנהל עצומה, תשב הנהלת אינטל בישראל או בעולם, ותקבע צפי לנזק שעלול להיגרם כתוצאה מהמחאה. סביר להניח שהרף שייקבע יהיה גבוה מאוד, וסביר גם להניח שיהיה קשה לגרום נזק בקנה מידה, כפי שהם קבעו לעצמם, כרף שאסור לעבור אותו.

לעומת זאת, המחאה הפרטית, יש בה משהו משפיע מאוד מאוד. טכנאי ועוד טכנאי, ועוד טכנאי, ועוד טכנאי, שיאמרו לספקי החלקים, נא להביא לנו תחליפי אינטל, הם אלו שבכוחם להפוך מחאה כזו לרלוונטית, דווקא כשהיא לא בקול רעש גדול.

וכמובן שיש את העניין ההלכתי של מחאה על כבודה של השבת, ללא קשר ל'כמה' הדברים ישפיעו. מחאה לשם מחאה.

  1. 2. השבת עדיפה על עבודה, הלא כן? [לל"ת]
    שמואל 17/11/2009 18:24
  2. 1. רק ש...
    מגיב סדרתי 17/11/2009 13:36
    רק שאינטל לא תיבהל מהחרם ותודיע שהיא עוזבת את ישראל לחלוטין.
    ואל תשכחו את השמועה שיש אלף יהודים שעובדים באינטל בקריית גת בשבת.