שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

דוד כץ

מצוקת הדיור: עדיין לא בשורה

מה יש למדינה להציע לציבור החרדי בתחום הדיור? מתחמים בקצה הארץ, בדרום ובצפון. מכרזים בבית-שמש? לעשירים בלבד

דוד כץ ג' בחשון תש"ע - 21/10/2009 14:57
ראש הממשלה בנימין נתניהו אירח השבוע בלשכתו שני אורחים חשובים: שר השיכון הרב אריאל אטיאס ויושב-ראש ועדת הכספים הרב משה גפני לדיון ממושך שארך למעלה משעתיים בעניין מצוקת הדיור ותקציבי הישיבות.
 
אני רוצה להתמקד דווקא בנושא הבניה לזוגות הצעירים במגזר החרדי שעלה לאחרונה לכותרות, עם פרסום המכרזים לבניית 2000 יחידות דיור בלבד בבית שמש, לנוכח המצוקה ההולכת וגוברת, כאשר בכל שנה נישאים למעלה מחמשת אלפים זוגות צעירים – ודירות למגורים אין.
 
לפי הדיווח של כתבנו דוד שמואלי, הרב אטיאס והרב גפני הציגו לראש הממשלה מגוון אפשרויות להקלה על מצוקת הדיור החרדי. בין היתר הועלתה האפשרות ליישב את נצרת עלית ועכו באוכלוסיה חרדית, ובמקביל לסבסד את עלויות הפיתוח של הקרקעות ברמה משמעותית. במהלך הפגישה היה מי שהציע להעניק קרקעות חינם לציבור החרדי במקומות מסוימים, כשהכוונה, ככל הנראה, למקומות מרוחקים בדרום הפרוע, סמוך לבדואים או באזור ואדי ערה.
 
ראש הממשלה, לפי הדיווח, שמע את הדברים והבטיח לבדוק ולהחזיר תשובות "בהקדם האפשרי". הכותב הוסיף כי סביר להניח שלראש הממשלה לא יקשה יתר על המידה ללכת לקראת הציבור החרדי בעניין הזה, מאחר ומדובר במקומות שהמאזן הדמוגרפי מתערער לטובת האוכלוסייה הערבית.
 
קראתי פעם ופעמיים את הידיעה, ולא הבנתי. שעתיים יושבים שני האישים החרדיים הבכירים אצל ראש הממשלה, וכל מה שעולה לדיון זה פתרונות-סרק של יישוב יהודים חרדים במקומות מרוחקים ומנותקים מהמרכז, בסמיכות לערבים ובדואים? שוב פעם רוצים לזרוק את הציבור החרדי למקומות בהן אף אחד לא מוכן להתגורר, דוגמת ביתר עילית, מודיעין עילית, עמנואל וכן הלאה?
 
אני לא מחדש שום דבר בדברים הללו. אינני הראשון שתוהה מדוע הציבור החרדי צריך להיות ה"שעיר לעזעזאל" שנשלח למקומות המרוחקים האלה במטרה לשנות את המאזן הדמוגראפי.
 
תקציב לישיבות הקדושות – מקצצים.
 
קצבאות ילדים למשפחות ברוכות ילדים במגזר החרדי – מקצצים.
 
מס ערך מוסף מוגדל – השכבות החלשות והחרדים משלמים.
 
כל שקל שרק אפשר לחמוס מהציבור החרדי, נערי האוצר פועלים בשיטות מתוחכמות ומבישות כדי לרמוס מאיתנו.
 
ומה אנחנו מקבלים בסוף? הצעה להתגורר בסוף העולם שמאלה, או ימינה, צפונה או דרומה, עם תחבורה ציבורית מקרטעת כמו שרק במדינת ישראל יודעים לבצע. אז איך רוצים שנוכל להתגורר בסוף העולם בלי יכולת לנסוע בצורה נורמאלית להורים בבני-ברק או בירושלים? וכשיבנו לנו את הערים החרדיות החדשות בנצרת עילית, בעכו או בכסיף או בחריש, ניאלץ לשלוח את ילדינו ללמוד בקרוואנים דלוחים או בדירות שכורות, בדיוק כמו בירושלים ובבית שמש, במודיעין עילית ובאלעד.
 
אז מה החידוש בהצעות האלה?
 
שולחים אותנו כמו עדר כבשים להתגורר במקומות הכי מרוחקים, בלי תנאים מינימאליים לקיום חיי חברה נאותים המותאמים לציבור החרדי.
 
משרדי הממשלה עדיין לא יודעים כיצד מכינים פרוגרמה להקמת עיר חרדית עם כל הצרכים של קהילה חרדית.
 
בכל ועדות התכנון למיניהן יושבים אנשים שבוחנים אותנו, החרדים, כמו שחוקרים אנתרופולוגים מסתכלים על הילידים, ואין להם מושג אפילו איזה קוטר צריך לתכנן בצינור הביוב כשמתגוררים בעיר עשרות אלפי חרדים.
 
ובסוף, כשמוציאים מכרזים לבניית אלפיים יחידות דיור בבית שמש, המודעות בעיתונים מבשרות לנו בחגיגיות על דירת שלושה חדרים בשטח שטרם הסתיים בו המכרז, בסכום של קרוב ל-700 אלף שקל.
 
איזו בשורה זו?
 
אם אינני טועה, זוהי בשורה לעשירים, לא לזוגות הצעירים ולמשפחות ברוכות הילדים.
 
אני בטוח שאינני מחדש לשר השיכון, הרב אריאל אטיאס, שום דבר חדש, והוא שם, במשרדו, כדי לתקן את העוולות.
 
אני בטוח שכולנו נהיה מוכנים לרוץ להתגורר בדרום הצחיח או בצפון הצפוף, אם נקבל את התנאים הנאותים, במחירים מצחיקים ובתנאים ראויים.
 
אחרת – אין להצעות של עכו ונצרת עילית, כסיף וחריש, שום סיכוי.
 
נמשיך להשתלט על עוד שכונה של חילונים מזדקנים בערים במרכז הארץ , נמשיך לסגור עוד מחסנים שיהפכו לדירות מגורים ונמשיך לראות את עשירי ניו-יורק ופאריס רוכשים עוד ועוד דירות רפאים בשכונות החרדיות במרכז הארץ.
  1. 4. מישהו יכול להסביר מה מגיב 2 רוצה?
    הירש 23/10/2009 11:02
    לא הבנתי כלום.
    כן הבנתי את המאמר של ר' דוד כץ וקראתי גם את מאמרו המצויין של ר' יעקב ריבלין בעיתון "בקהילה" על קבוצות הרכישה ועל המתעשרים החדשים על חשבון הציבור.
    צריך לעשות סדר בנושא הזה.
  2. 3. תנו מחירים זולים לדירות טובות!
    צפוני 22/10/2009 22:12
    בדיוק!
    מפי אומרם:
    אני בטוח שכולנו נהיה מוכנים לרוץ להתגורר בדרום הצחיח או בצפון הצפוף, אם נקבל את התנאים הנאותים, במחירים מצחיקים ובתנאים ראויים.
  3. 2. הקוזאק הניגזל
    אברהם יוסף 22/10/2009 18:43
    יהודים תמימים הולכים לשרת בצבא 3 שנים בזמן הזה הצעיר החרדי מתחתן ואחרי הצעיר היהודי צריך ללכת ללמוד מקצוע חוסך כסף ואחרי זה עבודה ומשכנתא .בזמן הזה הצעיר החרדי קיבל דירה 3 חדרים וחיי על דמם של יהודים תמימים .יש מצוקה אמתי איזה היהודים התמימים ואתם בנו לכם ערי אתנן זונה ומחיר כלב פולטי .תדאגו הקבה יעשה בכם צדק .באשדוד לקחו החרדים דירות שניות וחילקו אותם לתמימים .אל תשכחו 1939 1945
  4. 1. שום בשורה
    כהן 21/10/2009 14:59
    הכל אחיזת עיניים