יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

הרב גפני בוועדת הכספים: "המדינה חייבת לטפל במשבר הכלכלי"

ביוזמת יו"ר הוועדה, התקיים הבוקר דיון מיוחד בנושא השלכות המשבר הכלכלי על ציבור העובדים במדינת ישראל. שר האוצר נפגש עם ראשי העובדים והתעשיינים, לגיבוש תוכנית כלכלית חדשה

שמואל ברזל כ"ח בניסן תשס"ט - 22/04/2009 17:18
ועדת הכספים של הכנסת קיימה הבוקר דיון מיוחד בנושא המשבר בשוק התעסוקה ונתוני האבטלה הקשים במשק.
 
את הדיון פתח יוזם הדיון, יו"ר הוועדה, ח"כ הרב משה גפני, ששיבח את היו"רים הקודמים של הוועדה, ובהם הרב יעקב ליצמן שפעל רבות בוועדה. בדבריו אמר, כי "חיינו באיזו אשליה שהמשבר העולמי יפסח עלינו. זה לא קרה. האבטלה זו בעיה שאנו חייבים לטפל בה. הממשלה התחלפה והיינו בחוסר יציבות שלטונית. עכשיו יש ממשלה ויש מי שיטפל בזה. נכון לרגע זה, עדיין לא היה טיפול אינטנסיבי בסוגיה. אנחנו מתכוונים לשתף פעולה עם האוצר, כי צריך מדיניות אחת, והוועדה תעשה הכול על מנת שהמשק ייצא מהמשבר הזה. אם תעכבו את הטיפול במשבר הכלכלי במשק עד סוף השנה, אולי לא נצטרך את התכנית הכלכלית, כי המשק כולו יקרוס", הזהיר יו"ר ועדת הכספים, את פקידי האוצר.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, מתח ביקורת על התנהלות האוצר והממשלה, וטען כי "באוצר עסוקים יותר בתקציב מאשר במשבר, זאת למרות שהממשלה התחייבה בהסכם הקואליציוני להכין תכנית כלכלית תוך 30 יום. באוצר לא הפנימו את חומרת המשבר, שמחייבת הבחנה בין בניית התקציב לתכנית יציאה מהמשבר", אמר עיני.

עיני הדגיש, כי עד כה לא התקיים דיון ברעיון להקים קרן לשימור מקומות עבודה, על בסיס תרומת חצי יום חופש של העובדים וחצי יום עבודה בתשלום, כאשר הממשלה מעמידה שקל כנגד כל שקל שתורמים העובדים. "הקרן תיתן מינוף ואין לה קשר לתקציב", הדגיש והעריך כי תוך חודש ניתן להפעיל את הקרן. "החוכמה לא נמצאת רק אצל האוצר והממשלה. צריך לעבוד בשילוב ידיים עם ההסתדרות והעובדים, כדי לתת מענה למצוקת האבטלה הגוברת".
 
מנכ"ל שירות התעסוקה, יוסי פרחי, סקר את הנתונים על גל הפיטורים האחרון שהיה במשק, ודיווח כי 57 אלף עובדים פוטרו לאחרונה בגלל המשבר, מתוך 142 אלף מובטלים בישראל. להערכתו, אם יימשך קצב הפיטורים של כ-20 אלף עובדים בחודש, יפוטרו עד סוף השנה עוד כ-130 אלף עובדים. עוד דיווח, כי מתוך כלל המובטלים, 60 אחוזים קיבלו עד לפיטוריהם שכר של עד 6,000 שקלים בחודש. 20 אחוזים השתכרו עד 7,000 שקלים בחודש ו-20 אחוזים השתכרו מעל 7,000 שקלים בחודש.
 
יו"ר התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, בפתח דבריו שיבח את היו"ר החדש ואיחל לו הצלחה רבה בתפקיד. ברוש קרא בישיבה לתקן את חוק חובת המכרזים על-מנת לתת עדיפות לתוצרת כחול לבן. ברוש הוסיף שהשינוי בחוק יביא לתוספת עסקאות בהיקף של כארבעה מיליארד שקלים בשנה, שמשמעותם תוספת של כעשרת אלפים עובדים במשק. לדבריו, יש לקבוע שחברות שמבקשות לזכות במכרזים של המדינה, יתחייבו להעסיק רק עובדים ישראלים ולא עובדים זרים בפרויקטים הללו, וכן יתחייבו לרכוש רק מוצרים ושירותים ישראלים.
 
ח"כ הרב גפני וכן חברי כנסת נוספים הצטרפו לדרישה זו. יו"ר הוועדה אמר כי "אנו הולכים עקום בהרבה מאד תחומים, כולל בתחום זה כשאנו יוצרים אבטלה במו ידינו". לסיכום הדיון אמר הרב גפני, "יש כאן קונצנזוס והסכמה מלאה שאנו דורשים מן הממשלה לבצע דברים כבר עכשיו, כי אחרת המשק יקרוס. אנו נראים כמו מדינה חסרת אחריות שלא עושה כלום. יש לממשלה תוכניות, אך בפועל כלום לא בוצע, ואנו דורשים ממנה לבצע את הצעדים הנדרשים כדי להתמודד עם המשבר", אמר יו"ר ועדת הכספים.

בתום ישיבת הוועדה, נפגש הרב גפני שם שר האוצר, יובל שטייניץ, ששטח בפניו את תוכניתו הכלכלית. השניים סיכמו על המשך שיתוף פעולה שיכלול פגישות תקופתיות.

פסגה כלכלית במשרד האוצר

 
יודגש, כי זמן קצר לאחר ישיבת ועדת הכספים, התכנסו לראשונה שר האוצר וראשי התעשיינים והעובדים. מדובר ב"פורום השולחן העגול" שיזם שר האוצר שטייניץ, הכולל בנוסף לשר האוצר גם את יו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים, שרגא ברוש ואת יו"ר ההסתדרות, עופר עיני.

יו"ר ההסתדרות אמר בפגישה, כי הוא מקווה שתוך שבועיים תצא בשורה חדשה לעשרות אלפי העובדים שנמצאים כיום במעגל האבטלה, ולמנוע את פיטוריהם של עוד עשרות אלפי עובדים. "חייבים לעשות תוכנית שתיתן להם מענה מהיר", אמר עיני.

שרגא ברוש אמר כי הוא מברך על היוזמה והנחישות של שר האוצר ושל ראש הממשלה לכנס את פורום השולחן העגול. "אנחנו נירתם למשימה הזו ואני מקווה שבתוך שבועות ספורים לעם ישראל תהיה תוכנית שבבסיסה חידוש הצמיחה והקטנה ככל שניתן של מספר הבלתי מועסקים. זה חשוב למשק ואפשר להגיע לזה. תוכנית כלכלית שתתמקד בשתי המטרות האלה - זה מה שמגיע לעם ישראל", אמר ברוש.

השלושה החליטו להקים צוותים מקצועיים שיקיימו פגישות עבודה כדי לדון בפרטי התוכנית הכלכלית שתגובש בתוך מספר שבועות.

בתום הפגישה אמרו השלושה, כי "רק שיתוף פעולה בין הממשלה, המעסיקים וההסתדרות, יחזיר את המשק לצמיחה, יקטין את האבטלה וימנע פיטורי עובדים".