יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

הלחץ פעל: המע"מ על הפירות והירקות - בוטל

לאחר אין-ספור ויכוחים בתוך הקואליציה, ולחצים מצד הסיעות להצביע נגד התקציב, הכריע ראש הממשלה, בניגוד לדעתו של שר האוצר: לא יוטל מע"מ על הפירות והירקות. הגירעון ימומן מקיצוץ ההפחתה במס ההכנסה ל-1% בלבד.

שמואל ברזל ודוד כץ י"ד בתמוז תשס"ט - 06/07/2009 18:43
הלחץ הקואליציוני עשה את שלו, וראש הממשלה נסוג מכוונתו להטיל מע"מ על הפירות והירקות. 
 
בצהרים נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו לשיחה ארוכה עם שר האוצר יובל שטייניץ. השניים דנו באריכות באפשרויות השונות, בעיקר לנוכח ההתנגדות הנרחבת בכנסת להטלת המע"מ על הפירות והירקות, דבר שיפגע קשות בשכבות החלשות.
 
ההתנגדות הגיעה מכל הכיוונים: האופוזיציה – כמובן, אבל גם בקואליציה: ש"ס התנגדה בתוקף, מפלגת העבודה התכוונה להודיע לפנות ערב כי היא מתנגדת להעלאת המע"מ על הירקות, ואפילו בליכוד התנהלו קרבות פוליטיים בתוך הסיעה, בין התומכים והמתנגדים.
 
בשלב מסויים של השיחות בין ראש הממשלה לשר האוצר, התגבש מהלך של העלאה מדורגת של המע"מ על הפירות והירקות, בשלש פעימות: 5.5% בכל שנה, למשך שלש שנים. אחר הצהרים נראה היה כי נתניהו קיבל את ההצעה וכי המע"מ יוטל בהדרגה, אולם בשעה מאוחרת יותר נסוג בו נתניהו מהרעיון, והחליט: אין מע"מ על הפירות והירקות.

בהודעה שפרסמו ראש הממשלה ושר האוצר, נאמר כי הגרעון התקציבי כתוצאה מהמשך הפטור על המע"מ על פירות וירקות, ימומן מהקפאת הרפורמה במס הכנסה ומס חברות. במסגרת הרפורמה אמורים היו שני מסים אלו לרדת במהלך השנים הקרובות, תהליך שהחל כבר לפני כמה שנים. כעת, הוקפאה ההפחתה, ובעלי השכר הגבוה והחברות ימשיכו לשלם מס גבוה יותר. "תפקידי הוא להיות קשוב ללב הציבור והגעתי למסקנה כי זו לא העת להטיל מע"מ וזו החלטתי", מסר נתניהו בהודעתו.

שר האוצר, יובל שטייניץ, שנכשל בניסיונות שלו לשכנע את ראש הממשלה להטיל את המע"מ על הפירות והירקות, גם בהדרגה, אמר כי הוא מכבד את הכרעת ראש הממשלה, אך הוסיף כי הוא מרוצה מכך שמסגרת התקציב לא תיפרץ, באמצעות מימון הגרעון מהקפאת הרפורמה במס, כפי שהוצע כבר לפני שבוע בוועדת הכספים של הכנסת. 

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ הרב משה גפני אמר בעקבות ביטול העלאת המע"מ על הפירות והירקות, כי הוא מברך על החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו. "הכוונה מלכתחילה להטיל מע"מ על הפירות והירקות הייתה טעות ואני מברך את ראש הממשלה על ביטול ההצעה. במצב הכלכלי בו ישראל מצויה, אין להפיל את כל הנטל על האוכלוסייה החלשה".
 
הרב גפני אמר כי עד היום למרות הקושי הכלכלי במדינה אין רעב, והסיבה העיקרית לכך היא העובדה כי ניתן לרכוש פירות וירקות במחיר מוזל. "הטלת מע"מ על פירות וירקות יכולה הייתה לגרום נזק אדיר לאוכלוסיות החלשות, אני שמח שראש הממשלה היה קשוב ללב העם וביטל גזירה זו".
 

ישיבה סוערת בסיעת הליכוד

 
לפני ההחלטה עוד התרברב שר האוצר, יובל שטייניץ, כי "המע"מ יוטל בצורה זו או אחרת, ויש על-כך דיונים עם סיעות הקואליציה". הדברים הכעיסו את השותפות הקואליציוניות. יו"ר ש"ס, השר הרב אלי ישי, הגיב ואמר כי אם הסגנון הזה של שר האוצר יימשך, הוא לא יהסס להורות לנציגיו בוועדת הכספים להצביע עם האופוזיציה.
 
במקביל, קיימה סיעת הליכוד ישיבה סוערת, במהלכה צידדו מרבית הח"כים בהחלטת ראש הממשלה ושר האוצר להטיל את המע"מ על הפירות והירקות. היה זה עוד בטרם נודע כי השניים קיבלו את הצעת הפשרה להעלאה הדרגתית של המע"מ. חברי הסיעה תקפו בעיקר את חברת הכנסת מירי רגב, המובילה בכנסת ובוועדת הכספים את המאבק בהעלאת המע"מ. הבוקר החליט ראש הסיעה, זאב אלקין, לפטר את רגב מועדת הכספים אם לא תצביע כפי שתחליט הסיעה. הנושא אמור היה לעלות להצבעה בישיבת הסיעה, אולם ברגע האחרון, לאחר שרגב הודיעה כי תצביע כפי שתחליט הסיעה, ירד נושא הדחתה מסדר היום.
 
בישיבה אחר הצהרים אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי הוא אינו מוכן לקבל הפרת משמעת קואליציונית, בוודאי לא מתוך שורות מפלגת השלטון. "לא יכול להיות שחבר סיעה שנבחר על חשבוננו יחליט לא להיות חלק מהקואליציה. יש כאן דיון שהוא מהותי כלכלי על המע"מ. גם השאלה איך אנחנו מתנהגים כקואליציה בתקציב", אמר נתניהו.
 
גם חברים אחרים בסיעה, ובהם שרים וחברי-כנסת, תקפו את רגב, וטענו כלפיה כי נבחרה לוועדת הכספים כנציגת סיעת הליכוד, ולא בשם עצמה, ועליה לקבל את הכרעת הרוב. היחיד שתמך בעמדתה היה השר סילבן שלום. הוא לא התייחס לעצם העלאת המע"מ, אלא לעמדה שרגב מציגה. השר שלום טען, כי הרוב יושג גם ללא תמיכתה של רגב. עם זאת, רגב הודיעה בסופו של דבר כי היא מכבדת את החלטת ראש הממשלה, אך ביקשה להיפגש עמו וללבן את הנושא.

בסופו של דבר, כאמור, העמדה של ח"כ רגב ניצחה, והמע"מ לא יוטל על הפירות והירקות.