יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

וראה בטוב ירושלים

חיים טברסקי מחפש את הטוב שבמאבקי השבת, ומוצא בהם מחמאה ענקית לתיפקודו של ראש העיר הקודם - לופוליאנסקי. על נסיון להתבלט על חשבון השבת באין משהו אחר, ועל גזירות שלידתן בדמגוגיה, בטור שלפניכם.

חיים טברסקי (טור אישי) ג' בתמוז תשס"ט - 25/06/2009 11:49
שש שנים נשמר השקט בירושלים, שש שנים בהם כמעט ולא התרחשו חיכוכים רציניים בין חילונים וחרדים בעיר הקודש. גם מצעדים שונים שהכעיסו מאוד את הציבור החרדי בירושלים, לא פגעו בשלווה הכללית שהשתררה לה, במיוחד לאור כך שההתנגדות אליהם היתה גורפת וחוצה מגזרים. ההיתר שנתנו בתי המשפט בישראל לקבוצה שולית רעשנית ופרוצה, לפרוק את יצריהם המעוותים במרכזה או בשוליה של ירושלים, מכעיס מאוד לא רק את תושביה החרדים של ירושלים, ונדמה כי קיים קונצנזוס עירוני נרחב שנפשו היפה סולדת מהפרובוקציה השנתית אותה כפה עליהם בית המשפט.
שנות השקט והשלווה בירושלים לא באו כמובנים מעליהם, היה מי שדאג לכך בדרכו השקטה והתנהלותו הצנועה. אנו מתכוונים כמובן, לראש העיר היוצא של ירושלים הרב אורי לופוליאנסקי, שמיום עלותו על כסא ראש העיר בחודש סיוון תשס"ג, דאג לריסון כל הגורמים שהפרו את השקט בירושלים במשך שנים רבות. לחילוני ירושלים לא חסר דבר בתקופת כהונתו, וגם הציבור החרדי נהנה משמירת הסטטוס-קוו, שלשם שינוי נאכף בקפדנות.
לכן מוזר הדבר, שדווקא אחרי סדרת שנים שקטות, מוצא ראש העיר ירושלים מר ניר ברקת לעצמו חובה, להפר את מערכת האיזונים שיצר קודמו בתפקיד, ובקול רעש גדול בנסיון לעורר את תיירות השבת במרכז העיר, הוא החליט להסדיר כמה שיותר מקומות חניה לציבור אותו הוא מקווה להביא לשם. נכון שהחניונים יפעלו ללא חילול שבת, ולעצם העובדה שהנוסעים לדאבונינו ברכבם בשבת יוכלו לחנות בבטחה – אין אנו מתנגדים. אך ברור הדבר, שתנועת ציבור ערה במרכז העיר, תעמיד פיתוי רציני בפני בעלי עסקים שסגורים כיום בשבת. והפרת האיזון הזה היא בהחלט אמירה בוטה ודריכה ברגל גסה על הסטטוס-קוו העדין שנשמר בעיר בשנים האחרונות.
לתומנו סברנו, כי ניר ברקת שנבחר לתפקידו אמנם על גל הסתה אנטי חרדי, אך השכיל מיד אחרי הבחירות לאחד את כלל הכוחות בעיר, ולהעמיד לצידו את טובי העסקנים שהיהדות החרדית השכילה לשלוח לעיריה, יביא עמו בשורה חדשה בניהול עירית ירושלים באופן כללי. לא שזו היתה במצב קשה שמיוחד, שהרי כולנו זוכרים לראש העיר הקודם – הרב לופוליאנסקי את העובדה, שהוא במאמץ רב, הצליח לאזן את קופת העיריה, ולהביא אותה למצב של עודף תפעולי מדהים בשנת התקציב 2007, דבר שהוא נדיר מאוד גם בערים עשירות בהרבה.
פלאש 90
לופוליאנסקי. העביר לברקת עיריה מאוזנת ועיר עם מרקם חיים עדין, אך שקט צלם
ניר ברקת, כך לפחות קיווינו, יביא עמו סגנון ניהול מקצועי, יפעל להגדיל את תקציבי העיריה ממקורות שונים שלא נוצלו עד כה, ועל הגל הזה שרשום עליו רווחת התושב, הוא ירכב לקדנציה נוספת בתמיכה של הציבור החרדי, שבוודאי יידע להכיר טובה למי שהטיב עמו.
חצי שנה בתפקיד, הספיקו כנראה למר ברקת להבין, שהוא קיבל לידיו עיריה מנוהלת היטב, מאוזנת תקציבית, והנותנת שירות סביר עד טוב לתושביה. וזה כנראה מה שהותיר לו ברירת מחדל להטבעת חותמו על העיר הזו, בחידוש מאבקי השבת והפרת ההסכמות שהונהגו בשנים האחרונות בעניין זה.
נכון שהיו מלחכי פינכא שלחשו על אוזנו עצות אחיתופל, כי נושא פתיחת החניונים יעבור בקול ענות חלושה. הם בהבנתם הדלה ראו בעיקר את מחסומי הפלסטיק, חניית החינם והשומרים הדרוזים, אך לא השכילו להבין את הפגיעה החמורה בקדושת השבת לטווח ארוך, הטמונה הצעד שכזה המאפשר לציבור רחב להתנייד במרכז העיר בקלות ובנוחות. וכשאנו אומרים 'לא השכילו' הרי שזה רק מן החובה לדון אותם לכף זכות, שקוצר דעתם הטעה אותם ולא ח"ו שיקולים אחרים. שמענו אותם כאשר פרץ הנושא לכותרות לפני כחודש, אך מאז הם ירדו למחתרת וגם דאגו לטשטש כל קשר לנושא, ואולי טוב שכך.
מכל מקום, אני סבור שאין קומפלימנט טוב מזה לידידינו הרב לופוליאנסקי ולציבור שולחיו, בכך שמחליפו לא מוצא בקעה אחרת להתגדר בה מלבד פרצות בחומת השבת של ירושלים, כנראה שאת כל הבקעות האחרות כבר גדר ראש העיר הקודם, ועל כך תודתינו שלוחה לו, שוב.
                                                  * * *
בימים אלו מתנהלים דיוני התקציב האינטסטנטיביים בועדת הכספים, תחת שרביטו של היו"ר החדש הרב משה גפני, שנפל איך לומר, עם הבגדים לתוך הבריכה הצוננת, אך בנתיים הוא מתנהל שם בבטחה ומקדש את ה' במעשיו.
התפקיד שמוטל עליו כיו"ר הועדה הוא קשה וכפול, מצד אחד עליו לנהוג בממלכתיות ולדאוג לכך שהתקציב הדו-שנתי אכן יהיה כזה שעונה על היעדים הכלכליים המורכבים של המשק הישראלי בתקופה סוערת. מצד שני, שומה עליו לחפש את האותיות הקטנות רוויות המוקשים הנפיצים מהם עתידים לסבול הציבור החרדי ומוסדות התורה.
שני סעיפים שנראים ככאלו על פניהם, על הרב גפני להניח בצד ולא לנגוע בהם. כוונתי להיטל המע"מ על פירות וירקות, ועל 'קנס הבצורת' (השערורייתי כשלעצמו) שיושת על מבזבזי מים.
בתקשורת החרדית נשמעות זעקות השבר מכל עבר, האוצר מנסה לפגוע בבטן הרכה שלנו ממש, הפירות הירקות והמים, לאן הגענו ? אך הדברים אינם כצעקתה, וכדאי שנבדוק אותם שוב בצורה יסודית ומעמיקה.
לפי התחשיבים שעשו כלכלני האוצר, הרי שההכנסות מהיטל המע"מ על פירות וירקות, יגיעו במהלך השנתיים הקרובות לכ-2 מיליארד ₪, ומתוכם, הקשיבו היטב: בס"ה 120 מיליון ₪ שיגיעו מהשוק הפרטי. רוב תשלומי המע"מ יתקבלו מגופים ממוסדים גדולים דוגמת צה"ל, שבעקיפין היטל זה מהווה קיצוץ בתקציבו אך מהדלת האחורית באופן שלא ירגיז יותר מידי אנשים במערכת הבטחון. הציבור הרחב לא ירגיש את מלוא ההיטל, מאחר והמע"מ יגבה ברמת המשווקים הסיטונאים, וכוחות השוק יאזנו את המחירים לעלייה מתונה בלבד.
בדיקה שנעשתה בימים האחרונים, אותה הזמינו עסקנים חרדיים, מעלה כי רוב מוחלט של הציבור החרדי, המתגורר בבניינים שאינם מרבים להשקות גינות וכיו"ב, אינו מגיע כלל לתעריף ג' בחשבון המים, תעריף עליו יושת 'היטל הבצורת' המדובר בסך 20 ₪ למ"ק. לא זו ואף זו, שהבדיקה העלתה כי ברוב המקרים חשבונות המים גם אצל משפחות ברוכות ילדים, רחוקים בכ-3 עד 4 מ"ק בערך מתעריף זה. מזמיני הבדיקה החליטו לאור התוצאות, שלא לתת לכך פרסום, אך הם לא לקחו בחשבון את העובדה, כי מרגע שאלו הגיעו לידיעתי, חובתי היא לשתף אתכם קהל קוראי המסור בנתונים חשובים אלו.
על כן טוב יעשה הרב גפני, אם יפעל בחכמתו ובסמכותו, לדאוג בראש ובראשונה לתקציב הישיבות והכוללים, לקצבאות הילדים ולשאר הנושאים הקשורים לביטוח הלאומי. הם אלו החשובים באמת לרווחת הציבור החרדי. את הדמגוגיה שאמנם גורפת כותרות ויחסי ציבור טובים, אך מאחוריה אין מהות אמיתית, שישאיר בבקשה לפעם אחרת.
  1. 5. כל מילה בסלע..... אבל
    אחד שחושב 25/06/2009 21:05
    אבל מי הם העסקנים החרדים שהזמינו את הבדיקה??? ולמה מסתירים מהציבור את תוצאותיה???
  2. 4. בדרך כלל מעצבן, הפעם לא
    חיים צבי 25/06/2009 17:01
    כל הכבוד כותב נכבד, בדרך כלל איני מסכים עם דעותיך הפעם זה שונה.
  3. 3. האם כל חריגה פירושה מעבר לתעריף ג'?
    שאלה ל-1 25/06/2009 16:04
    אולי טברסקי מתכוון למשהו אחר, ולא ל'חריגות'?
  4. 2. נראה כי גפני לא כל כך השתכנע
    קבל עם 25/06/2009 16:04
    ע"ע ההחלטה האחרונה של וועדת הכספים
  5. 1. היטל בצורת
    ישראל 25/06/2009 15:55
    אני לא יודע מאיפה הנתונים שלך - אני עובד בתחום המים ויש לי נתונים סטטיסטיים אמיתיים ואתה ממש טועה - למעלה משלושים אחוז במשפחות ברוכות חורגים בכמות המים !!!