יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

ח"כ הרב גפני: זוהי משנתי הכלכלית

היו"ר הנכנס של ועדת הכספים, ח"כ הרב משה גפני, העניק בסוף השבוע סדרת ראיונות לעיתונות הכלכלית, והצהיר כי לא יעשה חיים קלים לנציגי האוצר, הוא תומך בהגדלת הגירעון בתקציב ודוחה על הסף את הטענות ל"סחטנות חרדית": "זוהי עלילת דם"

שירות "אתרוג" כ"ה בניסן תשס"ט - 19/04/2009 20:00
בסדרת ראיונות לעיתונות הכלכלית בישראל, מציג יו"ר ועדת הכספים החדש, ח"כ הרב משה גפני, את תוכניות הפעולה שלו במסגרת הוועדה ואת משנתו הכלכלית. לא אעשה חיים קלים לאנשי האוצר, אומר הרב גפני למראייניו בתקשורת, ומדגיש כי הוא מצפה שהאוצר ישתף את הוועדה בדיונים המוקדמים להכנת תקציב המדינה הדו-שנתי.
 
בראיונות, מביע הרב גפני תמיכה באישור תקציב דו-שנתי למדינת ישראל. "צריך להביא בחשבון שממילא אישור תקציב 2009 היה נעשה שישה חודשים אחרי תחילת השנה, ומיד אחריו היינו צריכים לאשר תקציב נוסף. זה גם היה נראה לא לעניין וגם היה מגביר את האי-ודאות במשק".
 
לדברי יו"ר ועדת הכספים, הוא נכנס לתפקידו בתקופה כלכלית קשה מאוד. "לצערי הרב, המשבר העולמי לא פסח על ישראל, והמשק נכנס למיתון קשה מאוד עם מידה גבוהה של אי-ודאות לגבי העתיד. העובדה שהכנסת הקודמת לא אישרה את תקציב 2009 והעובדה שכבר חודשים רבים לא היה שלטון מתפקד הגבירו את האי-ודאות, ועלינו יהיה לעשות כל שביכולתנו לשנות את המצב.
 
"עיקר העבודה של הוועדה בתקופה הקרובה יהיה לדון בתקציב ובמה שנלווה אליו, ולאחר מכן התפקיד העיקרי שלנו יהיה לעקוב אחרי ביצוע התקציב. בשעה כזו האחריות שלנו גדולה יותר מבעבר. הממשלה תצטרך לקבוע מהי המדיניות הכלכלית, ואני אדרוש שאנחנו בוועדה נהיה מעורבים בהכנת התקציב ולא רק באישורו. אני מקווה שנפעל בשיתוף פעולה בעניין הזה. היתה לי שיחה בנושא שיתוף הפעולה גם עם ראש הממשלה וגם עם שר האוצר", אמר הרב גפני בראיון לעיתון "כלכליסט".
 
הרב גפני מעריך, כי משרד האוצר לא יכליל בחוק ההסדרים סעיפים שאין להם קשר במישרין למצב החירום או לתוכנית הכלכלית. "אם הוא יביא אותם בכל זאת, הוא ייתקל בהתנגדות בוועדה ובכנסת. אני מקווה שהאוצר יודע את זה. אני התנגדתי לזה בעבר ואתנגד לזה גם היום".
 
מאידך, יו"ר ועדת הכספים מודע לכך שהמדינה זקוקה לתקציב באופן מיידי: "זה בהחלט ריאלי לעשות את הדברים בתוך חודש. עם זאת, נצטרך לדון בבעיות שונות שניצבות בפנינו ולקבל הבהרות משפטיות לגבי מעמדו של תקציב 2010 למשל, ולגבי סוגיות כמו העברת העודפים התקציביים בין שנת 2009 לשנת 2010 והשאלה אם מדובר במסגרת תקציבית אחת או שתיים".
 

"מעולם לא הייתי חותמת גומי"

 
בתשובה לשאלה, האם בעקבות אישור תקציב דו-שנתי תיאלץ הוועדה לשבות ממלאכתה עד הדיונים על תקציב 2011, דוחה הרב גפני את הדברים. "מי שמכיר את הוועדה יודע שזה לא הולך לקרות. זו ועדה שלא נחה ויש לה המון עבודה, בכל הנושאים. במהלך התקופה הזו, למשל, נצטרך לעקוב אחר צורכי המשק בשביל לראות אם צריך לעשות שינויים בתקציבים שאושרו. אני אקדם בוועדה נושאים בתחום התעסוקה, וסוגיות של סיוע ממשלתי בנושאי החינוך, הבריאות והרווחה. נוסף על כך, אמשיך לקדם גם בתפקידי החדש נושאים סביבתיים. באוצר ובכנסת צריכים לדעת שאני לא הולך להשתנות. מי שרוצה לראות אותי בוועדת הכספים שונה ממה שהייתי קודם, טועה. אני מודע לאחריות של יו"ר הוועדה, שהיא קריטית מאוד בעידן הזה, ואני לוקח אותה על עצמי בכל הכבוד הראוי לה".
 
אליהו קובין
אסור לתת למשק לשקוע. משה גפני
צלם

בראיון נוסף לעיתון הכלכלי "דה-מרקר", אמר הרב גפני כי על הממשלה לסייע לטייקונים המתקשים בפירעון אג"ח ולהזרים כסף לבעלי מפעלים בריאים כדי למנוע פיטורי עובדים. בנוסף, תומך יו"ר ועדת הכספים בהגדלת הגירעון בתקציב עקב הירידה בהכנסות המדינה, וכן בבדיקה של קיצוץ בתקציב הביטחון. עם זאת, הוא סבור שאין זה ראוי לבטל את הפטור ממס על הפקדות לקרנות ההשתלמות.
 
"אסור לתת למשק לשקוע", אומר הרב גפני בראיון. "אינני בטוח שצריך להגדיל את התקציב, אך יש להגדיל את הגירעון".
 
בהתייחסו לתקציב הביטחון, אמר ח"כ גפני, כי הוא סבור שיש לבחון זאת לעומק. "אין פרות קדושות וניתן לבחון קיצוץ בסעיפים האזרחיים בתקציב הביטחון ובסעיפים שאינם פוגעים בהצטיידות או בלחימה".
 
בראיון נוסף שהעניק ל-ynet דחה הרב גפני את החששות כי משרד האוצר יכפה עליו ועל הוועדה קבלת החלטות המנוגדות לדעתו. "אף פעם לא הייתי חותמת גומי לשום דבר ואני לא מתכוון להיות", אומר יו"ר ועדת הכספים. "באוצר יודעים שאתי זה לא ילך להם בקדנציה הזאת. מהיכרותי אתם לא מהיום אני גם לא חושב שהם בונים על זה. אני מתכוון לעבוד עם האוצר כמו שעבדתי אתם בכל התחומים שבהם התעסקתי ב-20 שנותי בכנסת. שום דבר אצלי לא מובן מאליו, ולא אנהג אחרת מכפי שהתנהגתי עד כה".
 
"אם יבקשו את האישור שלנו לעניינים שהוועדה ואני מתנגדים להם, לא תהיה להם ברירה אלא לשכנע אותנו בצדקתם. אין מציאות כזאת שבאוצר יקבלו החלטות ומאיתנו יבקשו אישורים אוטומטיים. ושלא תהיה כאן אי הבנה. אני ביחסים טובים אתם, ואני ידוע כמי שבוחן היטב כל דבר שבא לפניו. אם הוא נכון – מה טוב. אם לא – לפחות נבחן איך אפשר לשנות אותו. אם לא נצליח, זה לא יעבור. הידברות אני יודע לעשות טוב מאד".
 

"אנחנו סחטנים? זו עלילת דם!"

 
יו"ר ועדת הכספים נאלץ בראיונות לדחות את הטענות חסרות הבסיס נגד "הסחטנות החרדית", כביכול. "מטיחים בנו תמיד שאנחנו מעוניינים שהחינוך החרדי לא יהיה בבסיס התקציב בשביל שבכל שנה יבואו לחזר אחרינו", אומר הרב גפני למראייניו, "אבל זו עלילת דם. אנחנו נאבקנו כל השנים בשביל שהנושאים הללו יהיו בתוך התקציב. אני מקווה שמדובר בתחילתו של עידן חדש, שבו הכל יהיה על השולחן ולא מתחתיו. עם זאת, לא הכל נכנס לבסיס התקציב, ולכן המאבק לא הסתיים".
 
"אני הולך להיות היו"ר של כולם. לדאוג גם לתלמידי הישיבות אבל לא באופן מיוחד. התכוונתי לכל המגזרים שפלטו עובדים לשוק. מובטלים מכל העבודות ובכל הגילים, שנפלטו פגועי כיס, נפש וכבוד. כשהמשק נמצא במיתון קשה הממשלה צריכה להזרים לו כספים, על מנת שימשיך לעבוד ולא יפסיק את הצריכה, אחרת ישקע לחלוטין. מה שעושים בעולם צריך לעשות גם אצלנו".
  1. 1. סוף סוף מישהו מדבר לעניין
    שרה 19/04/2009 21:16
    אני שמחה שסוף סוף יש לנו יו"ר ועדה שמדבר לעניין ומשיב למחרפינו דבר.
    עלה והצלח בתפקידך.