יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

מחסור של 32,400 דירות

זהו מספר יחידות הדיור החסרות כיום בציבור החרדי. נתון זה נחשף בישיבת הפתיחה של שדולת הדיור בכנסת

דוד כץ כ"ו בסיון תשס"ט - 18/06/2009 07:59
בכנסת נערכה אתמול (ד') ישיבת הפתיחה של "השדולה למציאת פתרונות למצוקת הדיור", בהשתתפות שר הבינוי והשיכון הרב אריאל אטיאס וגורמי מקצוע רבים מתחום הבניה והיזמות, התאחדות הקבלנים, המינהל, איגוד הבנקים, היעוץ המשפטי, אנשי ועדת הדיור וראשי ערים.
 
בשדולה שהקים יושב ראש סיעת "יהדות התורה", ח"כ הרב מנחם אליעזר מוזס, חברים חברי הכנסת הרב יעקב ליצמן, הרב משה גפני, הרב אורי מקלב, הרב אברהם מיכאלי, ליה שם טוב, זבולון אורלב, יואל חסון, דב חנין, מיכאל בן ארי, כרמל שאמה ודניאל בן סימון.
 
עם פתיחת השדולה הציג יו"ר הסיעה ח"כ הרב מוזס את מטרות השדולה ואת עיקרי הבעיה ואמר כי המצב הנוכחי של העדר מוחלט של אופציות דיור לזוגות צעירים הוא מחפיר וזועק לשמים, וכי לדעתו הפתרון הוא משולב: הוזלת מחירי הקרקעות שמשווק המינהל ופישוט הליכי בירוקרטיה. "אני חבר בועדת המשנה לרפורמה במינהל ובכוונתי לדאוג במהלך אישור הרפורמה לשינויים המיוחלים", אמר.
 
ח"כ מיכאל בן ארי שייצג את המגזר הדתי-לאומי אמר, שהבעיה היא של כל המגזרים החרדי הדתי והכללי. בהתיישבות בשטחי יו"ש אין דור המשך במגורים "לדעתי, מדובר ב'גרעין המשפחתי' וחומרתו יותר מה'גרעין האירני'. לדעתי היה על ראש הממשלה להתייצב כאן בדיון".
 
ח"כ כרמל שאמה, יו"ר ועדת המשנה לרפורמה בממ"י התייחס לרפורמה במינהל, וסיפר כי במסגרת הרפורמה תוקם רשות מקרקעין שתטפל בנושאי השיווק והבירוקרטיה בלבד. "המינהל השקיע עד היום מידי שנה חצי מיליארד שקל בתיכנון ולא יצא מכך דבר", אמר.
 
ח"כ הרב אורי מקלב דרש עקביות והמשכיות של הועדות המקצועיות השונות ולדבריו הם הערובה להצלחה מאחר ומדובר בתהליכים הנמשכים שנים רבות. "הציבור החרדי היום מוכן להתפשר על דיור במקומות מרוחקים", ציין.
 
יוסי גורדון, מנכ"ל התאחדות הקבלנים, אמר כי "המחסור העיקרי בדירות קיים באזור המרכז מאחר והמינהל אינו מאשר ומשחרר שיווק קרקעות באזור המרכז בשל העדפת פריפריות. על המדינה להגדיל ולעבות את הערבויות והביטחונות לקבלנים כדי לעודד בניה". הוא אף התייחס להתייקרות מחירי חומרי הגלם לבניה כמרכיב בסיסי בהתייקרות יחידת דיור.
 
מר אברהם להב מהתאחדות הקבלנים ציין, כי "קרקעות ללא תכנון אינן מטבע עובר לסוחר. יש לתת דגש לזירוז הליכי התכנון".
 
יושב-ראש השדולה, ח"כ הרב מוזס, ביקש לקבל התייחסות משפטית לעניין, ועו"ד ויניצקי שהשתתף בדיון סיפר לנוכחים, כי קיימת בעיה קשה עם המענקים והלוואות המקום. בנוסף, יש לפעול ולהוסיף תקנים בועדות התכנון על מנת לחלץ את ה"פקק" הנוראי הקיים שם. כמו כן הציע לדאוג למיסוי נמוך ליזמים של דירות להשכרה על-מנת לפתוח אפיק זה של דיור להשכרה לאלו שאין בכוונתם או ביכולתם לרכוש דירה.
 
נציג הבנקים, מר טיבי רבינוביץ אמר, שהמצב הכלכלי בעולם הקשה העלה את הסיכונים הכלכליים ולפיכך הבנקים בארץ מקשים יותר על מתן הלוואות ומשכנתאות כי הרי בסופו של דבר ההלוואות הן פקדונות של לקוחות הבנקים והם אמונים על אותם כספים. ככל שהסיכון גבוה יותר הריבית גבוהה יותר למרות ירידת הריבית במשק. בנוסף, המדינה הפחיתה מעורבותה התקציבית במשכנתאות בצורה משמעותית.
 
נציג ועדת הדיור, הרב מיכה רוטשילד, אמר כי במגזר החרדי מדובר במצב של פיקוח נפש. "לפי נתוני משרד השיכון, שנת 2009 תהיה בעלת חסר של 32,400 יח"ד רק במגזר החרדי. רוב הפתרונות המוצעים למחסור זה לא הגיעו לכלל ביצוע. בנוסף, לפי אותם נתונים, עד שנת 2025 יהיו חסרים 160,000 יחידות דיור רק במגזר החרדי", אמר, וקרא לנצל את הדרישה של הציבור החרדי לדירות כמנוף כלכלי אדיר שיחלץ את המשק הישראלי ממיתון.
 
מזכיר ועדת הדיור, ר' יצחק קריסטל, הוסיף כי נציגי הועדה תרים את הארץ לאורכה ולרחובה בחיפוש אחר קרקעות לעתודות בניה לכל האוכלוסיות: חרדיים, דתיים וכו'. "ישנן קרקעות רבות, אך המדינה איננה משתפת פעולה. "בתמ"א 35 המדינה התייחסה אל הבעיה אך לא הציעה פתרון", אמר, והתייחס לבעיה של ערים מבוססות, שראשיהן אינם מעוניינים באוכלוסיה חרדית ולפיכך מונעים את אכלוסם במקום.
 
מר שלמה אורן, לשעבר יו"ר קק"ל, אמר כי הבעיה העיקרית היא של המערכת המטפלת בנושא הבניה ומפוזרת במספר רב של רשויות ומשרדים, כאשר לפעמים בין המשרדים עצמם קיימים ניגודי עניינים. הוא הציע לעבוד לפי מתווה "ועדת זיילר" שהוקמה לאחר אסון ורסאי, ועיקריה הקמת מיניסטריון בניה שיהיה הראש והמוח של ענף הבניה.
 
הרב יהושע פולק, היו"ר לשעבר של ועדת התכנון והבניה בירושלים, בחר אף הוא להתייחס אל נושא ועדות התכנון והועדות המחוזיות וקרא לפעול לשינוי התפיסה במינהל התכנון ולחדש את הול"ל, כפי שהיה בשנות התשעים בעת העליה המסיבית מברית המועצות.
 
ראש העיר בית-שמש, הרב משה אבוטבול, הביע תקווה כי השדולה אכן תמצא את הפתרונות והדרכים לצאת ממשבר הדיור ואיחל לח"כ הרב מוזס הצלחה רבה. לדבריו בעיר בית שמש פתרונות של 50,000 יח"ד מתוכם 40,000 יח"ד של המינהל. "יש לדאוג לקידום התכניות ולהוזלת הקרקעות", אמר.
 
ראש עיריית ביתר-עילית, הרב מאיר רובינשטיין, קרא שוב לשחרר אישורים לבנייה בביתר עילית "יש לביתר עילית אופציה למימוש מיידי של 900 יח"ד שאינן מקבלות אישור!
 
נציג "פעמונים", יצחק למדן, התייחס לבנקים שידם קלה על ההדק במתן משכנתאות ללא בדיקת עומק של יכולת החזרה ומשם ועד להתדרדרות כלכלית של הלווה הדרך קצרה. הוא ציין את הסעיף בחוק הדיור הציבורי המבטל את היכולת של "דייר ממשיך" הפוגע ישירות בשכבות החלשות.
 
ח"כ הרב מוזס סיכם את הדיון ואמר כי דווקא בתקופה הזאת שהיא שעת שפל למשק ולכלכלה יציאה מסיבית של התחלות בנייה יכולה למנף את הכלכלה ולהניע את גלגלי המשק וכי יש להקיף את הבעיה מכל זוויותיה: הוזלת מחירי קרקעות, הקלה בבירוקרטיה, ושיווק מסיבי. "אני קורא לחברי השדולה, הגיע הזמן שנשלב ידיים כולנו יחד, ללא הבדלי קואליציה ואופוזיציה, על-מנת להביא לפתרון המיוחל בנושא הדיור", אמר.
 
בישיבה השתתפו עוד הרב יעקב גוטרמן ראש העיר מודיעין עילית, הרב יצחק עידן ראש העיר אלעד, הרב משה רובינשטיין, מנהל אגף אוכלוסין משרד השיכון, מר יצחק ביטון מהנדס פרוייקט בניה, הרב יצחק פנט אדריכל וחבר ועדת הדיור, מר יקי רייסנר סמנכ"ל שיווק בחברת צ.לנדאו, ועוד.