יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

אמנסטי אינטרנשיונל מתעוררת: גם הטליבאן פושע

ארגון אמנסטי אינטרנשיונל שהאשים את ישראל כפושעת מלחמה, נזכר רק היום לקרוא להעמיד את משטר הטליבאן הרצחני לדין, בגין פשעי מלחמה באפגניסטן

איתן פריד, ב' באלול תש"ע - 12/08/2010 15:34

חודשיים לאחר שהאשים 'אמנסטי אינטרנשיונל' דווקא את ישראל בביצוע פשעי מלחמה וקרא לחקור את מעשיה, נזכר רק היום ארגון זכויות האדם הבינלאומי להתייחס למשטר דיקטטורי רצחני, וקורא להעמיד לדין את הטליבאן באשמת ביצוע פשעי מלחמה באפגניסטאן.

הדברים פורסמו לאור פרסום דו"ח האו"ם החושף עליה בהרג מכוון של אזרחים על ידי לוחמים נגד הממשלה; במחצית הראשונה של 2010, תקיפות הטליבאן וכוחות אנטי-ממשלתיים נוספים, היוו 76 אחוזים מהפגיעות באזרחים ו-72 אחוזים ממקרי המוות בקרב אזרחים. מספר ההוצאות להורג וההתנקשויות באזרחים מצד הטליבאן וקבוצות מורדים אחרות זינק ביותר מ-95 אחוזים; "רצח האזרחים השיטתי של הטליבאן ושל קבוצות מורדים נוספות החריף. פגיעה מכוונת באזרחים היא פשע מלחמה, חד וחלק" אומר סם זריפי, מנהל אמנסטי באזור אסיה והאוקיינוס השקט. "העם האפגאני משווע לצדק ויש לו זכות לאחריותיות וקבלת פיצויים"

ארגון אמנסטי אינטרנשיונל קורא היום לחקור ולהעמיד לדין את הטליבאן וקבוצות מורדים אחרות בגין ביצוע פשעי מלחמה באפגניסטן. הדברים נאמרו בעקבות פרסום דו"ח או"ם החושף עליה בהרג מכוון של אזרחים על ידי לוחמים נגד הממשלה.

במחצית הראשונה של 2010, מספר האזרחים שנפגעו באפגניסטן עלה ב-31 אחוזים, זאת לפי כוחות הסיוע של האו"ם באפגניסטן, הסיבה לעלייה היא בעיקר שימוש גובר בחומרי נפץ מאולתרים על ידי הטליבאן ומורדים אחרים ועלייה בהתנקשויות מכוונות באזרחים. תקיפות הטליבאן וכוחות אנטי-ממשלתיים נוספים, היוו 76 אחוזים מהפגיעות באזרחים ו-72 אחוזים ממקרי המוות בקרב אזרחים. מספר ההוצאות להורג וההתנקשויות באזרחים מצד הטליבאן וקבוצות מורדים אחרות זינק ביותר מ-95 אחוזים, במחצית הראשונה של 2010, זאת בהשוואה ל-183 ההריגות המדווחות בתקופה המקבילה אשתקד. הקורבנות הם לרוב תומכים של הממשלה.

"רצח האזרחים השיטתי של הטליבאן ושל קבוצות מורדים נוספות החריף. פגיעה מכוונת באזרחים היא פשע מלחמה, חד וחלק" אומר סם זריפי, מנהל אמנסטי באזור אסיה והאוקיינוס השקט. "העם האפגאני משווע לצדק ויש לו זכות לאחריותיות וקבלת פיצויים". "אין כעת מערכת משפט בפועל באפגניסטן שיכולה להתייחס לאי נטילת האחריותיות. כך, שהממשלה האפגאנית צריכה לבקש מבית הדין הפלילי הבינלאומי לחקור את פשעי המלחמה והפשעים נגד האנשות שככל הנראה בוצעו על ידי כל הצדדים בסכסוך". אפגניסטן חתומה על אמנת רומא של בית הדין הפלילי הבינלאומי. המהווה את מקור הסמכות לפעילותו של בית הדין הפלילי הבינלאומי הפועל בהאג.

ממידע שהגיע לידי אמנסטי אינטרנשיונל עולה כי זקני שבט בכפרים שונים בקנדהאר, זאבול ומחוז קסוסט בורחים לאזורים כפריים מחשש שיהרגו במכוון על ידי הטליבאן. "הזקנים מאוימים ואם לא ישתפו פעולה עם הטליבאן, יהרגו" , אומר עיתונאי מקנדהאר. הטליבן לעומת זאת יספרו לאנשי הכפר כי זקן השבט היה מרגל אמריקאי ולכן הוא נרצח. העיתונאי ביקש לא להזדהות מחשש מפעולת תגמול מצד הטליבאן.

אמנסטי אינטרנשיונל דוחק בכוחות הבינלאומיים והאפגאנים, להבטיח כי הם פועלים בהתאם לחובתן החוקיות להגן על האזרחים מפני פגיעה, בייחוד על אלו שסיפקו להם מידע לגבי קבוצות אנטי ממשלתיות או שיתפו עמם פעולה בזמן מבצעים צבאיים. לפי כוחות הסיוע של האו"ם באפגניסטן, מספר הנפגעים של כוחות בהובלת נאט"ו והממשלה ירד ב-29 אחוזים מאז אשתקד. ניתן לזקוף זאת לשינויי מדיניות שתעדף את ההגנה האזרחית מה שגרם לירידה של 64 אחוזים בפגיעות אזרחיות מן האוויר. אמנסטי אינטרנשיונל מברך על הירידה במקרי המוות המדווחים שנגרמו על ידי כוחות נאט"ו ואולם מבקש לשמור על מידה של זהירות,  "כוחות התומכים בממשלה אחראים ל-223 מקרי מוות לפחות, בשישה חודשים, ולנאט"ו עדיין אין דרך ברורה להערכת נפגעים" מציין סם זריפי. "הכוחות המיוחדים באפגניסטן עדיין כושלים לספק מידע גלוי על מעשיהם כשנקראים לתת דין וחשבון על נפגעים".

דו"ח כוחות הסיוע של האו"ם באפגניסטן מדגיש בייחוד את הכוחות המיוחדים באפגניסטן אשר פועלים ללא אחריותיות וקורא לשקיפות רבה יותר בכל הנוגע למבצעיהם ומידע רב יותר על הכוחות הפועלים כעת תחת פיקוד משולב חדש, כך שהפגיעות יחקרו בצורה הולמת ויעשה צדק עם הקורבנות.