שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

ביום ראשון הנאום המדיני: מה יאמר נתניהו?

דריכות במערכת הפוליטית לקראת נאומו המדיני של ראה"מ ביום ראשון. האם יאמץ את רעיון "שתי מדינות" או את מפת הדרכים ומה יהיה עתיד ההתנחלויות? השאלות רבות, ונתניהו מתייעץ עם פרס וברק משמאל, ועם ח"כים מהליכוד, המתנגדים להצעות השונות

איתן פריד י"ט בסיון תשס"ט - 11/06/2009 07:46
המערכת הפוליטית בישראל ממתינה בדריכות לקראת נאומו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביום ראשון הקרוב. האם יאמץ נתניהו את רעיון "שתי מדינות לשני עמים"? האם יאמץ את מפת הדרכים? או אולי מתכוון נתניהו למצוא דרך אחרת לפתרון הסכסוך עם הפלשתינים. בינתיים, נפגש אמש נתניהו עם חברי-כנס מהליכוד, שמע את הערותיהם בנושא המדיני והשמיע, מעט, ממחשבותיו בנושא.
 
"הארץ" מדווח הבוקר (ה'), כי נתניהו יודע כי הוא מאמץ את מפת הדרכים, אך יתנה זאת בדרישה שהפלשתינים יכירו בישראל כמדינה יהודית וכי המדינה הפלשתינית תוקם ללא צבא ונשק כבד. נתניהו יציג את עמדתו שיש לפתוח במו"מ מיידי עם הפלשתינים, כשהנוסחה היא: הפלשתינים ישלטו בעצמם, בתנאי שלא יסכנו את ביטחונה של ישראל.
 
מקורבי נתניהו סבורים, כי ראש הממשלה לא יכריז על הקפאת הבניה בישובים היהודים בשטחים, או לחילופין יודיע על הקפאה זמנית של הבניה, כדי לבחון את התנהגותם של הפלשתינים ומדינות ערב כלפי ישראל. אפשרות נוספת: נתניהו יכריז על הקפאה של הבניה בהתנחלויות המרוחקות, אך יודיע כי ישראל תמשיך לבנות בירושלים ובגושי ההתנחלויות כרגיל.
 
טיוטת הנאום כבר כתובה, אולם נתניהו ממתין להשגות ולהערות. היום ייפגש נתניהו עם פרס שיעיר את הערותיו, ומחר ישמע משר הביטחון, אהוד ברק, את הערותיו שלו לנאום, שניסוחו הסופי טרם הושלם.
 
פרשנים מדיניים סבורים, כי המתיחות בין ירושלים לוושינגטון הולכת ומתפוגגת, לנוכח פגישותיו של השליח האמריקני, ג'ורג' מיטשל, עם הנהגת המדינה בימים האחרונים. נתניהו הציע בשיחתו עם השליח מיטשל נוסחה חדשה להקפאת הבניה מול הגידול הטבעי בישובים היהודיים: לדרג את סוג הבניה: מבני ציבור, הרחבת מבנים קיימים והקמת מבנים חדשים, כדי שלא להקפיא לחלוטין את התפתחות הישובים.
 
 

ובליכוד: מסתייגים מ"שתי מדינות"

 
 
ובתוך כך, נתניהו עדיין לא מקבל גיבוי מכל חברי סיעתו למהלכיו ולהצהרותיו המדיניים. אתמול בלילה נפגש נתניהו עם קבוצת חברי-כנסת מהליכוד. ראש הממשלה אמר לח"כים, כי ישראל ניצבת מול אתגרים גדולים לעתיד המדינה, וכי האחריות שלו ושל הליכוד היא לפעול לקיומה של ישראל כמדינה יהודית לזמן ממושך. "עלינו לעשות איזונים", אמר נתניהו.
 
חברי הכנסת אמרו לנתניהו, כי הליכוד עלה לשלטון על בסיס מצע שונה מזה של קדימה, המציע את הקמת "שתי מדינות לשני עמים", וכי לא יתכן לתת לפלשתינים דבר, בלא שהם יתנו משהו בתמורה. כשנשאלו מה יש להם להציע במקום הרעיונות שהועלו בשיחות עם ארה"ב, הציעו הח"כים שורה של רעיונות, ובהם אוטונומיה ועוד. דבר אחד ביקשו הח"כים מראש הממשלה: "אל תשתמש בביטוי של "שתי מדינות לשני עמים", וגם לא במילים "מדינה פלשתינית", כדי שלא לאפשר לשמאל לחגוג 'ניצחון' מוראלי בקרב בין הליכוד לשמאל.
 
אך לא רק הח"כים בליכוד חוששים מנאומו המדיני של נתניהו. גם בממשלה לא רגוע. השר בני בגין אמר אתמול, כי אין לאפשר הקמת "שתי מדינות". "הפלשתינים אינם מוכנים להודיע שבחתימת הסכם יסתיימו דרישותיהם, ולכן אני מבין ששני השלבים שהפלשתינים מוכנים להם, הם: שתי מדינות בדרך למדינה אחת – פלשתין". בגין הוסיף, כי "אם שתי מדינות הוא הפתרון היחיד, אז אין פתרון".
 
אתמול שוחח נתניהו בטלפון עם נשיא מצרים, חוסני מובארק, שסיפר לאחר מכן כי נתניהו הסכים לפתרון של שתי מדינות. לדבריו, אמר לנתניהו כי אין ברירה אלא ללכת על הפתרון של "שתי מדינות לשני עמים", ונתניהו לא דחה זאת.