יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

התגלה בצפון: מטבע הזהב העתיק ביותר בא"י

מטבע זהב נדיר מאוד בן כ-2200 שנה התגלה בחפירות בצפון. ראש ענף מטבעות ברשות העתיקות: "זה מטבע הזהב העתיק הכבד והיקר ביותר שנמצא עד כה בחפירה בא"י"

איתן פריד, א' באלול תש"ע - 11/08/2010 14:01
מטבע זהב נדיר מאוד בן כ-2200 שנה, התגלה לאחרונה בחפירות של אוניברסיטאות מישיגן ומינסוטה בתל קדש (ליד רמות נפתלי שבכביש הצפון). המטבע נטבע באלכסנדריה על ידי תלמי החמישי ב-191 לפני הספירה, ונושא את שמה של אשתו של תלמי השני, ארסינואה פילדלפוס (השנייה).

לדברי דונלד צבי אריאל, ראש ענף מטבעות ברשות העתיקות "זוהי תגלית מדהימה בתחום חקר המטבעות. המטבע יפהפה, ובמצב השתמרות מרשים ביותר. זהו מטבע הזהב העתיק הכבד והיקר ביותר שנמצא אי פעם בחפירה ארכיאולוגית בארץ, ומשקלו כמעט אונקית זהב אחת (27.71 גרם). זאת, בשעה שמשקלו הממוצע של מטבע זהב הינו 4.5 גרם". לדברי אריאל, "נראה כי המטבע הייחודי לא שימש למטרות סחר ולא היה בשימוש העם, אלא היה ייצוגי בלבד".

על פני המטבע מופיע תבליט פניה של מלכה. על גב המטבע מתוארים שני קרני שפע (סמל הלניסטי המסמל את ברכת האדמה), מעוטרים בסרטים. משמעות המילה 'פילדלפוס' שבכיתוב על המטבע הינו "אוהבת אחיה". ארסינואה השנייה, בתו של המלך תלמי הראשון, נישאה בגיל 15 לליזימכוס מלך תראקיה -אחד מיורשי אלכסנדר מוקדון. לאחר מותו של ליזימכוס, התחתנה ארסינואה עם אחיה, תלמי השני, אשר דאג לייסד פולחן לכבודה. מטבע המְנַייוֹן הזה, מהווה עדות לאריכות הימים של הפולחן, כיוון שמטבע זה מתל קדש נטבע 80 שנה אחרי מותה של המלכה.

לדברי אריאל, "נדיר למצוא מטבעות תלמיים בישראל מהתקופה שאחרי עלייתה לשלטון של השושלת הסלובקית ב-200 לפסה"נ. מטבע הזהב התלמי היחיד שנמצא בחפירה (בעכו) לפני מציאה זו, מתוארך לתקופת שלטונם של התלמים עצמם, במאה ה-3' לפסה"נ, והוא שוקל פחות מ-2 גרם."

בחפירות תל קדש המתנהלות מאז 1997 התגלה מרכז מנהלי גדול ממדים מהתקופות הפרסית-הלניסטית, ובו אולמות קבלת אורחים, חדר אוכל מפואר, מחסנים רבים וארכיון. התעודות בארכיון לא השתמרו, ואילו על פי 2,043 הבולות שנמצאו שם מתוארכת הפריחה של המרכז למחצית הראשונה של המאה השנייה לפסה"נ.

לפני כ-3 שנים הופיע בשוק העתיקות העולמי מטמון זהב של תלמי מאלכסנדריה שבמצרים.  מטמון זה לא כלל את מטבעות תלמי החמישי, ולכן נחשב המְנַייוֹן מתל קדש לנדיר ביותר.