יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

ברק: האשמה מוטלת על צה"ל

בעדותו בפני וועדת טירקל טען ברק, כי חברי השביעייה כן דנו בפרטיה המבצעיים של התוכנית ולא כפי שאמר ראש הממשלה אתמול. ברק גלגל את האשמה מכתפיו הלאה, אל המערכת הצבאית "אמרו קשה, אך נבצע"

איתן פריד, ל' באב תש"ע - 10/08/2010 11:26
ממשיך לגלגל: יממה לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, ניסה להתחמק כליל מהאחריות על הפן האופרטיבי של אירועי המשט הטורקי לעזה, וגלגל אותו לפתחו של שר הבטחון אהוד ברק, לא מהסס השר להמשיך לגלגל את האחריות הלאה. לפתחו של צה"ל. בעדותו הבוקר (ג') לפני וועדת טירקל לחקר אירועי המשט אמר ברק, כיהאחריות לכשל מוטלת על צה"ל. "במקרה שלפנינו לא אמר הדרג הצבאי שלא ניתן לבצע. אמרו 'קשה, אך נבצע'. לא אמרו איך צריך לבצע ובצדק. אמרו שיהיו תמונות קשות. אך לא אמרו שלא ניתן לבצע ואפילו ההיפך". לדבריו, "אם ההחלטה נכונה, אז מקור הפער בין מה שרצינו למה שיצא זה בביצוע".

בעדותו שפך ברק שטף של פרטים במהירות שהקשתה על חברי הוועדה לקלוט את דבריו. ברק גם סתר את דבריו של ראש הממשלה מאתמול, לפיהם חברי השביעייה לא דנו בפרטיה המבצעיים של התוכנית, אלא רק בפן התקשורתיץ "שרים בלי תיק עם שכל ישר שאלו שאלות, ההחלטה לעצור את המשט, שהתקבלה על-ידי, על-ידי ראש הממשלה ועל-ידי שרי השביעייה התקבלה אחרי בחינת כל המצב והדילמות - לעצור את המשט או לאפשר לו להגיע", אמר ברק והבהיר כי "הדיון שהתקיים בשביעייה עסק לא רק בהיבט התקשורתי של עצירת המשט, אלא גם בהיבט הצבאי".

למרות שהטיל את האשמה בפער שבין ההחלטה שעליה אינו מתחרט, לבין התוצאות הקשות שלה על צה"ל, הגיב ברק בדפלומטיות ואמר, כי הוא "מצדיע ללוחמים של צה"ל ומצפה מהם להפיק את כל הלקחים מהתחקירים. יש לנו צבא ורמטכ"ל מצויינים ולוחמים מצוינים. ההבדל בין הצלחה להסתבכות הוא כחוט השערה. כאן הושגה מטרת העצירה". ברק שב והדגיש כי צה"ל סבר שהוא יכול למלא את המשימה "במהלך הדיונים, הרמטכ"ל, שחזר לא פעם על דאגתו מהמשמעות הציבורית-תקשורתית של השימוש בכוח לעצירת המשט, הדגיש באוזני השרים: זה לא יהיה פשוט - אך נבצע את המשימה".

לשאלת הוועדה, האם הסגר הימי אכן היה נחוץ לבטחונה של ישראך למרות המחיר הכבד אותו שילמה ישראל בעדו, השיב ברק באופן חד משמעי, כי "הסגר חיוני למנוע את הפיכת עזה למחסן נשק גדול שיפעל נגד אזרחי המדינה".