יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

דו"ח ועדת איילנד: "תכנון המשט לקה בשאננות"

ועדת איילנד לבדיקת האירועים בהשתלטות על ה"מרמרה" תפרסם בשבוע הבא את הדו"ח שחיברה, ממנו עולה כי היו ליקויים בהיערכות של צה"ל למשט שנבעו מ"קונספציה שגויה" ומ"שאננות". הוועדה אינה מטילה אשם על איש ולא תמליץ המלצות אישיות

יוסי בלוך, כ"ו בתמוז תש"ע - 08/07/2010 17:26
"שאננות", "קונספציה", דה ז'ה וו? הפעם לא מדובר על המלחמה הנוראה ההיא ב-1973 אלא על אירועי המשט שבס"ד הסתיימו ללא נפגעים בנפש בצד הישראלי, אבל עם נזק עצום למדינת ישראל. צוות הבדיקה שמינה הרמטכ"ל לבדיקת האירועים שהתרחשו בעצירת ספינת ה"מרמרה" בראשות האלוף במיל. גיורא איילנד, עומד לקראת סיום הגשת מסקנותיו, מהן עולה כי שררה בצה"ל שאננות וקונספציה שגויה שלא לקחה בחשבון את התרחישים האפשריים, כך מפרסם הערב (ה') אתר YNET.

לפי הדיווח, צוות הבדיקה לא מצא גורם אישי האשם בהתנהלות הכושלת, אך לדברי הוועדה, ההסתבכות הקשה בלב ים נבעה מקונספציה שגויה ומכך שהתרחישים השונים שהיו אמורים להילקח בחשבון לא נבדקו לעומק. בצה"ל היו סבורים כי בדומה למשטים קודמים גם על ה"מרמרה" ההתנגדות אם תהיה, תכלול אלימות ברמה נמוכה – לכל היותר יריקות, דחיפות ומכות קלות.

מכיוון שהיו שהעריכו שתיתכן סבירות אף של הימצאות נשק קר וחם, הוחלט לצייד את אנשי השייטת גם באקדחים ובמיני-עוזי למקרה שהעניינים יסתבכו – כפי שאכן קרה בפועל לבסוף.
שלושה ליקויים מרכזיים

לפי הדיווח, צוות הבדיקה הצביע על שלושה ליקויים מרכזיים בהתנהלות כוחות הצבא באירוע:

תפקוד לקוי של זרועות המודיעין של צה"ל, כאשר היה שיתוף פעולה לקוי בין המודיעין של חיל הים לאמ"ן ולגורמים נוספים בקהיליית המודיעין.

תכנון לקוי בהיבט המבצעי, בכך שלא הייתה הערכות מספקת לשימוש באמצעים מיוחדים להשתלטות על הספינה בלא נשק חם והכנת תכנית חלופית למקרה הסתבכות.

חוסר תיאום בין הכוחות בשטח.

בשבוע הבא: הדו"ח יימסר לאשכנזי

ביום ב' יימסר הדו"ח לרמטכ"ל ויוצג במקביל בפני פורום של שרים,בכירים בצה"ל ובכירים במשרדי הממשלה הרלוונטיים. לאחר מכן תיערך מסיבת עיתונאים בה יימסר לציבור החלק המותר בפרסום של הדו"ח.