יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

החיל שנפצע: כל מי שהגיע - בא להרוג בנו

סרן רון שהושלך אתמול מהסיפון העליון בידי המתפרעים, מאושפז ברמב"ם ומשחזר את האימה: "כל מי שהתקרב - בא כדי להרוג אותנו". הרמטכ"ל נסע לבקר אותו ואת חיילים נוספים שנפצעו: "החיילים פעלו כמתבקש"

איתן פריד, י"ט בסיון תש"ע - 01/06/2010 18:25

הרמטכ"ל, רא"ל גבי אשכנזי, הגיע היום (ג') לבקר את החיילים שנפצעו אתמול (ב') לפנות בוקר בתקרית עם פעילי המשט. אשכנזי תמך בחיילים, ואמר כי הם "פעלו כמתבקש". הרמטכ"ל הגיע לבית החולים רמב"ם בחיפה, שם אושפז סרן רון, החייל השני שהשתלשל אל הספינה "מרמרה", ואשר הושלך מהסיפון העליון מגובה של עשרה מטרים בידי המתפרעים שארבו לכח.

"חשבנו שתהיה התנגדות אבל לא בעוצמה כזו, כל מי שהגיע אלינו רצה להרוג אותנו", שחזר הסרן, מפקד צוות בשייטת, שהיה השני שירד אל הסיפון. "בשלב הראשון זה היה קרב אחד על אחד, אך בהמשך התנפלו עוד ועוד אנשים. פעלתי מול כמה מחבלים שהיו עם סכינים ואלות. כשמחבל חמוש בסכין התקרב וירי לעברם החל, הגיעו לפתע עוד עשרות אנשים וכיתרו אותו. "בשלב זה הרגשתי דקירה בבטן, זו היתה סכין, הוצאתי אותה החוצה והצלחתי לרדת איכשהו לקומה תחתונה, שם היה ריכוז גדול של אנשים". החייל הפצוע הדגיש, כי "על פי הערכים שחונכנו להם, הפעלנו נשק רק נגד מי שסיכן אותנו".

החיילים פעלו כראוי

אשכנזי גיבה את פעילות החיילים, ובתדרוך לעיתונאים אמר כי "הפעולה נועדה למנוע חדירה לא מפוקחת של אנשים ומטען אל עזה. משנכשלו במהלך הלילה כל הפניות למארגני המשט ולקבריניטי האוניות, חיל הים נערך להשתלטות כפי שהנחינו אותו, כדי למנוע הגעתם. מה שהתרחש על האונייה "מרמרה", בבעלות הארגון הקיצוני IHH, איננו דומה למה שהתרחש בחמש האוניות האחרות. ממה שראיתי במהלך הלילה, אין שום קשר לא למסע והפגנה של פעילי שלום ולא לסיוע הומינטרי. הייתה אלימות קיצונית למן הרגע הראשון שהגיעו כוחותינו לאונייה, תוך מוכנות קודמת בברזלים ומוטות וסכינים. בשלב מסויים נעשה שימוש בירי, שבחלק מהמקרים מנשק שנחטף מחיילים.


"מעל לכל ספק ברור לי שהאלימות הזו חייבה, לאור סיכון חיי אדם, להפעיל נשק. החיילים פעלו כמתבקש בסיטואציה. כתוצאה מהפעולה אנחנו יודעים לפחות על עשרה הרוגים, אנחנו עסוקים בפינוי גופותיהם וזיהויים, וכמה עשרות נפגעים. ללוחמי השייטת יש מספר נפגעים שפונו כמו יתר הפצועים, חלק בינוני-קשה וחלקם ירי ודקירות סכין. כוחותינו פעלו ברגישות מחד ובנחישות מצד שני.


"כוח הוכן למשימה ונערכנו להפגנות. הציוד לפינוי הפגנות לא הספיק ומרגע שהגיעו לסיכון חיים – הם הפעילו את נשקם. האוניות עושות דרכם לנמל אשדוד – נפקח על פינוי האנשים והמטען ואת מה שנעביר לעזה. האירוע טרם הסתיים ואנחנו בהערכת מצב מתמשכת, כולל בגזרות האחרות, וייתכן שנהיה מוכנים גם במקומות הללו. לצערי, ברור לנו שבאונייה בחרו להתעמת באופן קשה, באלימות מאוד קיצונית, שהביאה לתוצאות הללו. נסיים את התחקירים ואם נלמד פרטים נוספים – נמסור אותם לציבור".