יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

ארה"ב לא מגנה את פעילות צה"ל

"ממשל אובמה מיצר על אובדן החיים ורוצה להבין את הנסיבות" - אך בשום אופן אינו מגנה את הפעולה הצבאית. אירופה דורשת הבהרות. מזכ"ל האו"ם: "חקירה מלאה כדי לחקור את שפיכות הדמים הזאת"

איתן פריד, י"ח בסיון תש"ע - 31/05/2010 17:47

ממשל ארצות הברית הביע צער ודאגה מן התקרית הקטלנית בלב הים בין חיילי צה"ל למשט המחאה לעזה, אך נמנע מלגנות פעילות צה"ל. מוושינגטון נמסר, כי ירצו להבין בדיוק את נסיבות התקרית בלב הים. בהודעה שנמסרה מהבית הלבן נאמר כי הממשל "מצר עמוקות על אובדן החיים ועל הפצועים שנגרמו, ופועל כדי להבין את הנסיבות סביב הטרגדיה הזו". דברי ביל ברטון, דובר הבית.

התקרית עוררה זעם רב בקרב מדינות אירופה. מוקדם יותר קרא האיחוד האירופי לחקירה מיידית בנושא. מזכ"ל האו"ם, באן-קי-מון אמר בצהריים, כי "חשוב שתהיה חקירה מלאה כדי לבחון בדיוק כיצד אירעה שפיכות הדמים הזו", באן אמר  את הדברים במסיבת עיתונאים באוגנדה. "אני מאמין שישראל חייבת לספק הסבר מלא". 

בכל הזירות נאלצת ישראל להתגונן: במדינות אירופה נקראו השגרירים לשיחות הבהרה ולמתן הסברים על מותם של יותר מעשר הפעילים בהשתלטות הקומנדו הימי על ספינות 'שבירת מצור'. שגרירי ישראל בטורקיה, בצרפת, בספרד, באירלנד, ביוון, בשבדיה ובדנמרק זימנו את הנציגים זומנו אל משרדי החוץ השונים כדי לנפק הסברים.

גם ידידותיה של ישראל, ביניהן בריטניה, לא שתקו בנושא, אך אף לא אחת מהן גינתה את הפעולה. שר החוץ הבריטי החדש, ויליאם הייג, קרא לישראל "לפעול בריסון ובהתאם למחויבויות בינלאומיות. חשוב לעמוד על העובדות בנוגע לתקרית הזו, וחשוב לוודא אם נעשה די כדי למנוע מוות ופציעות", אמר הייג בהודעה שפרסם. "האירוע הזה מדגיש את הצורך להסיר את ההגבלות על גישה לעזה בהתאם להחלטה 1860 של מועצת הביטחון", הוסיף השר הבריטי. "הסגר אינו מתקבל על הדעת ואינו יעיל".

צרפת לא נמנעה מלגנות את ישראל, ומבית נשיאה, ניקולא סרקוזי נמסר, כי "הוא מגנה את השימוש הבלתי פרופרציונלי בכוח ושולח את תנחומיו למשפחות של הקורבנות". סרקוזי הגדיר את ההתגוננות של צה"ל כפעולה ישראלית שנשאה תוצאות טראגיות.

שאר מדינות אירופה הביעו אף הן תרעומת כלפי ישראל, וחלקן אף עצרו הליכים משותפים לשתי המדינות בשל התקרית. ארגון זכויות האדם הבינלאומי, אמנסטי אינטרנשיונל, קרא לחקירה דחופה של התקרית הבוקר.