יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

המערב לאיראן: הסכם? רק דרך הסוכנות לאנרגיה אטומית

האיחוד האירופי הגיב לעסקת הפשרה המשולשת טורקיה-ברזיל-איראן, לדעת האיחוד, הפשרה "אינה מספקת". משרד החוץ בפריז: "מבקשים ללמוד את הפרטים - כך או כך ההסכם לא יביא לפתרון המשבר". גרמניה: "מסמך הפשרה המחייב - המסמך שחובר על ידי הסוכנות לאנרגיה אטומית"

אהרן שיין, ד' בסיון תש"ע - 17/05/2010 16:37
באירופה לא מתרגשים. האיחוד האירופי וברלין פרסמו בצהרים הודעה בתגובה להסכם המתגבש בין איראן לטורקיה וברזיל. בהודעה צוין כי ההעסקה שנחתמה הבוקר "אינה עונה על כל החששות". בנוסף נטען, כי "הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית היא זו שמאשרת הסכמים עם איראן".

הממונה על מדיניות החוץ באיחוד האירופי, קתרין אשטון, אמרה בתגובה כי העסקה "אינה מספקת". בנוסף אמרו גורמים בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בווינה, כי "ההסכם לאספקת דלק לכור המחקר בטהרן אינה משנה את האופן את עמדת הקהילה הבינלאומית בשאלת העשרת האורניום".

שר החוץ הצרפתי, ברנאר קושנר, אמר בראיון לתקשורת בצרפת, כי "ההסכם חיובי", אם כי, סייג קושנאר, "סוכנות הגרעין היא זו שצריכה לתת את התשובות. אנו ממשיכים לפעול להשגת החלטה באו"ם, וההתקדמות ביומיים האחרונים הייתה משמעותית. אנו מברכים על ההסכם בין איראן, ברזיל וטורקיה. תמיד טוב לדבר ועוד יותר טוב להאזין, עד-כה לא היה לנו את זה", אמר קושנאר.

בהודעה שפרסם משרד החוץ הצרפתי נאמר כי המשרד מעוניין לקבל את פרטי ההסכם וללמוד אותם, אולם, "כך או כך הוא לא יביא לפיתרון המשבר עם איראן".

העסקה המשולשת בין ברזיל-איראן-טורקיה נתקלה בתגובה צוננת גם מברלין. בהודעת משרד החוץ הגרמני נאמר, כי "אף הסכם אינו יכול להחליף את טיוטה שגובשה בין איראן לבין סוכנות הגרעין" – מסמך אותו דחתה איראן בעבר.

בירושלים מנסים לברר בשעות האחרונות מהי תגובת המערב בכלל וארה"ב בפרט למהלך המתרקם. גורם מדיני בכיר אמר היום כי ישראל לומדת את פרטי ההסכם, אולם לדבריו איראן מהתלת בטורקיה ובברזיל "ומעמידה פנים כמי שמקבלת את ההסכם".

למרות זאת, בישראל קיים חשש כבד כי העסקה החדשה תאפשר לאיראנים לצבור זמן יקר נוסף ובינתיים להמשיך בהתקדמות המואצת לפיתוח נשק גרעיני.

ככל הנראה, ההצעה עשויה לגרום לכך שרוסיה וסין יודיעו כי הן מתנגדות להטלת סנקציות נוספות וכי הן מעוניינות לבחון את ההסכם החדש. במקרה כזה ייתכן שארה"ב תבחר להטיל עיצומים קשים נגד איראן בלי מועצת הביטחון. אפשרות נוספת שארה"ב תנסה בכל אופן להעביר סנקציות במועצת הביטחון, צעד שאף במקרה ויצלח בסוף יארך זמן משמעותי – בו האיראנים יוכלו להמשיך ולהגשים את שאיפותיהם.