יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

איראן קוראת למעצמות "לשוב לשולחן הדיונים"

משרד החוץ בטהרן אישר כי איראן מסכימה להצעת הפשרה שמובילות טורקיה וברזיל, לפיו תעשיר איראן אורניום בשטח טורקיה ותקבל בתמורה מוטות דלק לכור בטהרן. שר החוץ הטורקי: "אין צורך בסנקציות נוספות". גורמים בי-ם: "תמרון איראני להתל בטורקיה ובברזיל"

אהרן שיין, ד' בסיון תש"ע - 17/05/2010 12:26
מסכימים להצעת הפשרה. איראן אישרה הבוקר כי היא מסכימה לביצוע הצעת הפשרה שהציעו טורקיה וברזיל, לפיה תעשיר איראן את האורניום שברשותה על אדמת טורקיה. משרד החוץ האיראני הודיע כי טהרן תעביר לטורקיה 1,200 קילוגרם של אורניום מועשר בדרגה נמוכה של 3.5%. האורניום יוסב למוטות דלק, ויוחזר לאיראן לצורך הפעלת כור המחקר בטהרן. האיראנים טוענים כי ההסכם ייושם בתוך חודש.

בישראל הרשמית טרם הגיבו, אולם גורמים בירושלים מסרו כי הם מקיימים "בחינה" בניסיון להבין את המתווה הטורקי-איראני-ברזילאי. גורם בירושלים אמר לסוכנות הידיעות AFP כי ירושלים חוששת מתרגיל השהיה איראני נוסף: "איראן תמרנה את טורקיה וברזיל. היא מעמידה פנים כמי שמקבלת את ההסכם", אמר הגורם הישראלי.

במערב טרם הגיבו להצעת הפשרה החדשה, אולם גם שם מטילים ספק בכנות כוונותיה של איראן לסגת מתכניתה לפיתוח נשק גרעיני.

הסכמתה של איראן להצעת הפשרה הוסגה לאחר מרתון – שארך, לדברי שר החוץ הטורקי - 18 שעות, במסגרתו נועדו נשיא ברזיל לולה דה סילבה, שר החוץ הטורקי ונשיא איראן אחמדינג'אד. בהמשך, עם ההתקדמות במגעים, הצטרף אליהם גם ראש ממשלת טורקיה טאיפ ארדואן.

הבוקר חתמו שרי החוץ של שלושת המדינות על ההסכם, בו בזמן נועדו מנהיגי המדינות להמשך הדיונים בהצעת הפשרה.

דובר משרד החוץ בטהרן אמר הבוקר: "ההסכם בין המדינות ייחתם בקרוב ובמסגרתו תאחסן טורקיה את האורניום האיראני. בכוונתנו ליידע את הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על ההסכם".

לאחר החתימה קרא נשיא איראן אחמדינג'אד למערב להיכנס להידברות מחודשת: "בעקבות החתימה על חילופי האורניום, הגיע הזמן שחמש החברות הקבועות במועצת הביטחון וגרמניה ייכנסו לשיחות עם איראן המבוססות על כנות, צדק וכבוד הדדי", אמר אחמדינג'אד.

שר החוץ האיראני, מנושהר מותקי, דיווח, כי במסגרת ההסכם התחייבה טורקי להשיב את האורניום שיועבר מאיראן "ללא דיחוי" במקרה שההסכם לא ייחתם עם המערב מסיבה כלשהי.

שר החוץ הטורקי, אחמט דבוטוגלו,קרא למדינות המערב שלא להטיל סנקציות על איראן: "הסכם חילופי האורניום, עליו חתמה איראן היום, מוכיח שטהרן רוצה ללכת בנתיב קונסטרוקטיבי. אין יותר צורך בלחץ ובסנקציות נוספות", אמר השר הטורקי. 

לקריאתו הצטרף גם שר החוץ של ברזיל, סלסו אמורים, שאמר כי ההסכם בין המדינות "מוכיח כי כעת הוא הזמן לדיפלומטיה ולמשא ומתן. אנו חייבים לבנות אמון בין איראן לבין הקהילה הבינלאומית. ההסכם הזה מכיר בזכותה של איראן לשימוש בטכנולוגיה גרעינית למטרות אזרחיות".