יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

בשורה לנהגים הוותיקים

שר התחבורה, ישראל כץ, חתם על תקנה לפיה מעתה יועלה גיל החובה לבדיקות רפואיות לנהגים מ-65 ל-70. החלטה נובעת מהעלייה המשמעותית בתוחלת החיים במדינה

אהרן שיין, כ"ח באייר תש"ע - 12/05/2010 11:53
שיבה טובה מגיל 70. החל מ-1 בינואר 2011 יחויבו הנהגים בישראל לבצע בדיקות רפואיות מגיל 70 במקום 65 כיום. זאת בעקבות תקנה חדשה שנחתמה היום על ידי שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ.

על פי התקנה החדשה יחויבו נהגי הרכב הפרטי לעבור בדיקות רפואיות כלליות רק מגיל 70 ואילך, כתנאי לחידוש הרשיון ובדיקה נוספת אחת ל- 5 שנים. מגיל 80 ואילך יחויבו הנהגים להיבדק אחת לשנתיים.

נהגים מקצועיים (ובהם: נהגי מוניות, אוטובוסים ורכב כבד) יחויבו בבדיקה רפואית מגיל 60, במקום גיל 50 כיום ובדיקה נוספת אחת ל- 5 שנים. מגיל 70 ואילך יחויבו נהגים אלה בבדיקה אחת לשנתיים.

בעקבות העלאת גיל הבדיקות הרפואיות לנהגים ותיקים ומקצועיים יוארך גם תוקף רשיון הנהיגה של נהגים אלה, כך למשל נהג רכב פרטי שימלאו לו 61 שנים החל מ- 1 בינואר 2011 יקבל רישיון נהיגה ל- 9 שנים (במקום 4 שנים כיום) ובהגיעו לגיל 70 יקבל רישיון נהיגה לתקופה של 5 שנים עד הגיעו לגיל 75, בכפוף לבדיקות רפואיות. מגיל 80 ואילך יקבל רישיון בכל שנתיים.

השר כץ החליט להעלות את גיל הבדיקות הרפואיות לנהגים, בעקבות עבודת מטה בינמשרדית שנערכה במשרד התחבורה, בהשתתפות משרד הבריאות, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים והמועצה הלאומית לבריאות ונתונים שהצביעו על גידול משמעותי בתוחלת החיים של האוכלוסיה.

מנתוני משרד התחבורה מתברר כי רק אחוז מזערי של נהגים בני 65 ומעלה ונהגים מקצועיים בני 50 ואילך, שהופנו למכון הרפואי לבטיחות בדרכים, בעקבות הבדיקות, נפסלו מלהחזיק ברישיון נהיגה או אושרו לנהיגה במגבלות מסוימות.

מנהל המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, פרופ' יוסף ריבק מציין כי לאורך השנים חל גידול הדרגתי וקבוע בתוחלת החיים בישראל. לדבריו, אוכלוסיית בני ה- 60 ומעלה אינה דומה כיום במאפייניה הבריאותיים, הפסיכולוגיים והקוגנטיביים לאותה קבוצת גיל לפני 30 או 40 שנה.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 1976 עמדה תוחלת החיים הממוצעת בישראל על 71.2 שנים לגברים ו- 74.8 שנים לנשים. בשנת 2008 הגיעה תוחלת החיים הממוצעת ל- 79.1 שנים לגברים ו-83 שנים לנשים.

מנתוני משרד התחבורה עולה עוד כי אוכלוסיית הנהגים המבוגרים (67 ומעלה) הכפילה את עצמה בעשור האחרון. בשנת 2000 עמד מספר הנהגים בני ה- 67 ומעלה על 130 אלף, לעומת 330 אלף בסוף שנת 2009. אחוז הנהגים המבוגרים מקרב אוכלוסיית הנהגים עמד בשנת 2000 על 4.9%, לעומת 9.8% בסוף שנת 2009.

שר התחבורה ציין כי התקנה החדשה גם תפחית את הוצאותיהם הכספיות של נהגים בני 65 ומעלה, נהגי רכב מקצועיים ונהגי רכב ציבורי מגיל 50, הנדרשים כיום לחדש את רישיונם אחת לשנתיים.

"התקנה החדשה תקל באופן משמעותי על אוכלוסיית הנהגים הותיקים והנהגים המקצועיים ותחסוך מהם טרחה, בזבוז זמן והוצאות מיותרות עבור הבדיקות הרפואיות, הנדרשות לצורך חידוש הרישיון" הוסיף כץ.

בכך מצטרפת ישראל לרבות מדינות העולם המחייבות בדיקות רפואיות לנהגים מגיל 70 ומעלה. מהנתונים עולה כי במדינות רבות בעולם מחייבים נהגים פרטיים בבדיקות רפואיות רק מגיל 70 ואילך. באנגליה, גרמניה, צרפת, בלגיה, אוסטריה ונורבגיה אין מחייבים כלל נהגים בבדיקות רפואיות. הולנד, ושוויץ מחייבות נהגים בבדיקות רפואיות רק מגיל 70 ואילך.