יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

סוף סוף: ניסיונות לסגור "קייטנת" החמאס בכלא הישראלי

השר לביטחון פנים הסיר התנגדותו מהצע"ח של ח"כ דנון, להרעת תנאי אסירי החמאס הכלואים בישראל, זאת כל עוד גלעד שליט סובל מתנאי כליאה מחפירים. המצב כיום: האסירים זוכים לביקורים תכופים, לצפייה בכבלים, ללימודים אקדמיים ועוד

אהרן שיין, כ"ב באייר תש"ע - 06/05/2010 09:15
בית כלא או בית מלון – יש הבדל? העיתון 'מעריב' מפרסם הבוקר (ה') כי נסללה הדרך להרעת תנאיהם של האסירים הביטחוניים הפלסטינים הכלואים בישראל. עד עתה התנגד השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', - שמשרדו אחראי על הנושא להצעת החוק בעניין שהגיש בעבר ח"כ דני דנון (ליכוד), אולם עתה כאמור הוסרה התנגדותו. גורמי ביטחון מעריכים כי הרעת התנאים של אנשי החמאס בבתי הכלא בישראל עשויה להשפיע לטובה על תנאי כליאתו ועל האפשרות לשחרורו של החייל החטוף גלעד שליט.

על פי הדיווח, השר אהרונוביץ' קיים אמש דיון בסוגיה עם כמה מגורמי ההערכה הרלוונטיים, ולאחר ההערכות החליט אהרונוביץ' להסיר את התנגדותו לביטול ההטבות המפליגות לאסירי החמאס. בפעם הקודמת הסתייג אהרונוביץ' מהרעת תנאי האסירים, משום שהמו"מ לשחרורו של גלעד שליט היה בשלב קריטי והיה חשש שמהלך כזה עלול להוביל לפיצוץ השיחות, אולם כעת, ששורר בשטח קיפאון, סבורים גורמים רבים שמהלך כזה יכול לשרת את המו"מ לשחרור שליט ולגרום לזירוזו.

הצעת החוק שהניח על שולחן הממשלה, ח"כ דני דנון, קובעת כי חברי ארגון טרור המחזיק חייל ישראלי מבלי לאפשר ביקורים אצלו, לא יזכו אף הם לביקורים בבתי הסוהר.

גורמים הבקיאים בנושא טוענים כי צמצום ההטבות של אסירי החמאס הוא הלחץ הכבד והאפקטיבי ביותר שישראל יכולה להפעיל על החמאס. לפי הדיווחים, עד עתה נהנים אסירי החמאס מתנאים משופרים במיוחד בין השאר: ביקורים רבים, כמעט ללא הגבלה (כולל מגע פיזי עם ילדיהם), הם מקבלים תקשורת לצפייה כולל כזו בכבלים בתאי המאסר, מסופקים להם כל סוגי העיתונים והמגזינים בחינם, וממומנים להם לימודים אקדמיים חינם אין כסף. כל התנאים הללו אינם מחויבים על פי אמנת ז'נווה ועל פי הדין הבינלאומי – כך שאין שום סיבה להתמיד בהם.

בעקבות החשיפה התקשורתית לתנאים השערורייתיים שמקבלים אסירי החמאס, הוקמה ועדה ממשלתית בראשות שר המשפטים דאז פרופ' דניאל פרידמן. הוועדה הסיקה באופן חד משמעי,כי שי להפסיק מיד את כל זכויות היתר הללו של האסירים – שאינן נדרשות על פי האמנות הבינלאומיות. הוועדה המליצה בין היתר לצמצם מאוד, את הביקורים של בני משפחות האסירים, לצמצם את  רשימת המורשים לביקור, להוציא את מכשירי הצפייה מהתאים, להפסיק את אספקת העיתונים והמגזינים ולא לאפשר לימודים אוניברסיטאיים.

עד עתה לא נעשה כלום

את המלצות וועדת פרידמן החליטה הממשלה בראשות אולמרט לאמץ וליישם אולם בפועל לא קרה דבר מאז. גורם בשב"ס אמר לעיתון 'מעריב': "זה פשוט מפוצץ אותי, אנחנו יודעים בוודאות שתנאי האסירים הפלסטינים הם בנפשה של החברה הפלסטינית וזה הלחץ היחיד שאפשר להפעיל על חמאס בנוגע לעיסקת שליט. אין שום סיבה שהם יחיו בבתי הכלא כמו מלכים, כולל שירותי הסעדה עצמית, בישול, רכישת מוצרים בתקציבים בלתי מוגבלים, לימודים, טלוויזיה, עיתונים וכו'. קיצוץ בתנאים הללו ייצר לחץ כבד על חמאס תוך זמן קצר, אבל בדרג המבצע אין מי שיקח את האחריות ויחליט".

הצעת החוק של ח"כ דנון צריכה להגיע ביום ראשון הקרוב לדיון בוועדת השרים לחקיקה, אולם נראה כי ראש הממשלה מעוניין לעכב אותה שוב. לא ברור אם דנון יצליח לגרום לנתניהו לוותר ולהעביר את החוק.

גלעד שליט מוחזק בשבי כבר 1,411 ימים, בהם נמנע ממנו אור השמש. אולי הגיע הזמן לפעול גם בכיוון הזה.