יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

האדמו"ר משאץ - אשדוד בשיחה ל'טוג': "שבתנו בבדידות איומה בשנחאי"

על סיפון המטוס: "היינו לבד בשנחאי, באמצע שום מקום, שלג כבר ירד, והשבת יורדת אף היא" האדמו"ר משאץ-אשדוד מגולל בשיחה עם 'טוג' את מסכת ההקרבה שלו, בתוך שאר העומדים על משמר הכשרות בעולם. המזרח הרחוק, סיפור מקומי

ראובן שטיין, כ"ז בניסן תש"ע - 11/04/2010 14:42
חג המצות מאחורינו ושדה התעופה מתחיל לקלוט חרדים רבים בדרכם לחו"ל, חלקם שוחטים, משגיחי כשרות ועוד רבים וטובים. כתב 'טוג' פגש אותם על סיפון המטוס, ומביא את סיפורם. את הסיפור הזה אנו שומעים בשיחות סלון, לפעמים, אך שוכחים אותם אחרי מספר דקות, כאשר לא מייחסים חשיבות גדולה לתפקידם הרם. אלו בעלי משפחות שמקריבים את חייהם לשם שמיים ובלעדיהם עולם הכשרות לא היה מתקיים.

רוב חומרי הגלם לייצור המזון שאנו צורכים בתדירות יומיומית, מיוצרים במזרח הרחוק – סין, הודו וכדו'. משגיחי הכשרות מעבירים חודשים ושנים בחוץ לארץ, באזורים נידחים, רחוקים מאוד מהבית אך קרובים מאוד ללב. הם מוסרים את עצמם, לא מתענגים על ארוחות חמות במשך כל ימות השבוע ורק לפעמים זוכים לקבל מנה חמה, בעיקר בשבתות ובימים טובים.

חג הפסח הוא חג החירות, בו המפעלים מפסיקים את הייצור הכשר – והמשגיחים נחים. חוזרים לביתם, נושמים לרווחה, נהנים מארץ ישראל. הם לא מבקשים שנזכור אותם או שנרחם עליהם. אנחנו ביקשנו לשוחח עימם, לאחר שנחשפנו לכמות בלתי מבוטלת של אנשים העושים את דרכם לנתב"ג, ולא לצורכי עסקים רגילים.

"רוב תעשיית חומרי הגלם מיוצרת בחוץ לארץ, אם זה בשר או כימיקלים למזון, לכן משגיחי הכשרות נמצאים רוב השנה בחו"ל", אומר האדמו"ר משאץ אשדוד לכתב 'טוג'.
 
"רוב המפעלים נמצאים במזרח - סין והודו - אז יש תנועה מאוד גדולה של משגיחים ורבנים. בסביבות 15 משגיחי כשרות נמצאים ברחבי המזרח בכל זמן ובכל רגע נתון. בשל המרחקים הגדולים כל כך, לא נפגשים אחד עם השני, פרט לשבתות, מדי פעם".

הרב מושקוביץ מסביר שהמרחק עצום בין עיר לעיר, מיליוני אנשים מתגוררים בכל עיר. "יש כמה קהילות במזרח: חמש בתי חב"ד ברחבי סין, ביניהם בבייג'ין, שנחאי ועוד. יש גם קהילה ספרדית שנמצאת בבייג'ין ושנחאי ויש קהילה חסידית מאוד יפה".

לא קל להם למשגיחים. במשך השבוע אין באפשרותם להתפלל במניין. "אנחנו נמצאים בטיסות ובנסיעות כל הזמן, בדרך כלל בשבתות נמצאים בבתי כנסת הפזורים במזרח. באמצע השבוע אין זמן, צריך לקחת טיסה כדי להגיע לבית כנסת".

הרב מושקוביץ נמצא בסין שבועיים עד שלושה בחודש. לדבריו, "יש שנוסעים וחוזרים פעמיים בחודש בערך, יש שנשארים שם יותר זמן, כל אחד לפי יכולתו. זה לא קל. אבל יש גם כאלו שלא באים לארץ כלל, מקומיים שעוברים להתגורר באזור".

סיפור שהיה

"פעם יצאתי ביום שישי לכיוון שנחאי", מספר הרב מושקוביץ ל'טוג', "ולפתע החל לרדת המון שלג. כדי לא לחלל את השבת ח"ו, נאלצתי להעביר את השבת במלון קרוב למקום עבודתי. לא היה שום סיכוי להגיע למקום יישוב יהודי. היה לי רק דגים וכמה לחמניות, איתם עשיתי קידוש. את השבת הזו לא אשכח לעולם. בודד, באמצע שום מקום, בלי ארוחות ובלי יהודים בקרבת מקום".

עוד הוא ממשיך ומספר אנקדוטה ידועה: "פעם, יהודי נתקע באמצע הדרך ושבת הגיעה. כל מה שנשאר בתרמילו היה רק בקבוק משקה אחד. בהתקדש היום, הוא מזג כוס ראשון ואמר: זה במקום קידוש. מזג כוס נוספת ואמר, זה במקום לחם משנה. את הכוס השלישית הוא הקדיש במקום סלטים, רביעית במקום דגים וכך הלאה. בסוף הסעודה, אחרי 8 או 9 כוסות, ולאחר שסיים את הבקבוק כולו, הוא נזכר במשהו. הוא שכח ללגום "לחיים" בין הדגים לבשר. אוי ויי".

חייכנו. זהו סיפור חסידי משעשע במיוחד. אך הרב מושקוביץ מבהיר ומסכם את עבודתו ושליחותו היומיומי: "לפעמים הבדיחה הזו, היא מציאות חיינו".

ועכשיו, כשהם בדרך לחו"ל, כל שנותר לנו לעשות הוא לשאת עיניים אל-על ולזמזם: אשריכם ישראל, לפני מי אתם מטהרין, ומי מטהר אתכם.