יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

נפתח הקרב: מי יהיה יורשו של אשכנזי?

לאחר ההודעה אמש של שר הביטחון על אי-הארכת כהונת הרמטכ"ל, החל המאבק הגדול במטכ"ל בשאלת זהות יורשו של אשכנזי. המועמד המוביל הוא האלוף גלנט

אהרן שיין, כ"ג בניסן תש"ע - 07/04/2010 09:21
המרוץ החל – מי יהיה הרמטכ"ל הבא? הודעת שר הביטחון אמש על אי-הארכת כהונתו של הרמטכ"ל, מהווה את יריית הפתיחה למאבק היצרי והלוהט בתוך המטכ"ל, על השאלה מי יהיה הרמטכ"ל ה-20 של מדינת ישראל? במאבק מסתמנים ארבעה יורשים אפשריים לרמטכ"ל אשכנזי: אלוף פיקוד הדרום, יואב גלנט; סגן הרמטכ"ל, בני גנץ; אלוף פיקוד הצפון, גדי אייזנקוט, והאלוף (מיל.) משה קפלינסקי.

על פניו המועמד המוביל לתפקיד הוא אלוף פיקוד הדרום יואב גלנט. גלנט נהנה מיחסים קרובים מאד עם שר הביטחון ואף שוכנע על ידו להישאר בצבא על אף שלא מונה לסגן הרמטכ"ל. ברק אף אמר בעבר כי תפקיד סגן הרמטכ"ל, אינו ערובה למינוי לרמטכ"ל. מנגד, יחסיו של גלנט עם הרמטכ"ל אשכנזי רעועים למדי, עם זאת, נראה שהשפעתו של אשכנזי על זהות יורשו תהיה קטנה.

גלנט צמח בחיל הים והיה בין השאר מפקד שייטת 13. לאחר מכן פיקד על חטיבת מנשה ביו"ש וכן כמפקד אוגדת עזה. בהמשך מונה גלנט למזכירו הצבאי של ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, שהעריך מאד את גלנט ושמר עימו על יחסים חמים מאד.

מועמד נוסף בעל סיכוי גבוה יחסית הוא סגן הרמטכ"ל, האלוף בני גנץ. תפקידו של גנץ כסגן הרמטכ"ל היה מעין פשרה בין ברק לאשכנזי, לאחר שברק רצה לתפקיד את גלנט ואילו אשכנזי רצה לתפקיד את האלוף אייזנקוט.

גנץ החל את דרכו בחטיבת הצנחנים גדל בחטיבת הצנחנים והיה בעבר מפקד יחידת שלדג. גנץ כיהן בין היתר כמפקד אוגדת איו"ש וכאלוף פיקוד הצפון, במהלך מלחמת לבנון השנייה כיהן גנץ בתפקיד זרוע היבשה. יתכן שהרקורד המרשים של גנץ יסייע לו בבחירתו לתפקיד, אולם לגנץ חסרה תמיכה פוליטית משמעותית כפי שיש לגלנט.

מועמד נוסף שסיכוייו נראים כרגע פחות טובים, הוא אלוף פיקוד הצפון, גדי אייזנקוט. אייזנקוט מוערך מאד על ידי אשכנזי שרואה בו כיורשו, אולם ההערכה היא כי ברק לא מתכוון לאשר מינוי כזה וייתכן כי ברק מועיד את אייזנקוט לסיבוב הבא במרוץ למשרת הרמטכ"ל.

האלוף אייזנקוט, צמח בחטיבת גולני, וכיהן בבין השאר כמפקד אוגדת איו"ש וכראש אגף המבצעים במטכ"ל. לאחר מכן מונה לתפקיד אלוף פיקוד הצפון, והיה אחראי על שיקום פיקוד הצפון לאחר מלחמת לבנון השנייה - תפקיד שלהערכת המומחים מילא בהצלחה רבה.

מועמד נוסף שכרגע סיכוייו נראים קלושים הוא האלוף (מיל.) משה קפלינסקי. קפלינסקי פרש מצה"ל כבר לפני כשנתיים והוא מכהן כיום כיו"ר חברת 'בטר
פלייס' של היזם הישראלי שי אגסי. נראה שעל אף כישוריו של קפלינסקי, ברק יירתע מהצנחה נוספת של מועמד שכבר נמצא "באזרחות".