שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

ארה"ב תשנה את מדיניות הגרעין שלה

נשיא ארה"ב אובמה יודיע היום על שינוי אסטרטגי במדיניות השימוש האמריקני בנשק גרעיני. במסגרת השינוי יהוו איראן וצפון קוריאה את האיום הגדול על ארה"ב

אהרן שיין, כ"ב בניסן תש"ע - 06/04/2010 09:51
ארה"ב משנה את מדיניות השימוש שלה בנשק גרעיני – נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמור לחשוף היום בפני חברי הקונגרס בוושינגטון את אסטרטגיית הגרעין החדשה שגיבש ובמסגרתה שינוי מהותי במדיניות השימוש האמריקני בנשק גרעיני הנהוגה מאז ימי "המלחמה הקרה".

בראיון ל'ניו יורק טיימס', הצהיר הנשיא האמריקני, כי בכוונתו לצמצם את התנאים שבמסגרתם תשתמש ארצו בנשק גרעיני בתגובה למתקפות עליה. במסגרת המדיניות החדשה תוחלף האסטרטגיה האמריקנית הוותיקה לפיה "האיום המסורתי" הנשקף לארה"ב הוא מצד רוסיה וסין – מעתה מתכוון אובמה לשנות מדיניות זו ולהכריז כי האיום המשמעותי על אזרחי ארה"ב נשקף מצד איראן, צפון קוריאה וארגוני הטרור. בראיון הדגיש אובמה כי אירן וצפון קוריאה הן יוצאות מן הכלל באשר למדיניות צמצום השימוש האמריקני בנשק גרעיני במקרה של איום צבאי "שתי המדינות הללו הפרו או נטשו את האמנה העיקרית למניעת התפשטות נשק גרעיני", אמר אובמה.

במסגרת האסטרטגיה החדשה הצהיר אובמה כי ארצו לא תפתח נשק גרעיני חדש נוסף, דבר המנוגד לדעתו של שר ההגנה שלו, רוברט גייטס.
בתגובה למתיחות סביב תכנית הגרעין האיראנית אמר אובמה: "אני משוכנע שאיראן נמצאת על המסלול שיביא להם בסופו של דבר נשק גרעיני, ויש להתייחס לאיום הזה ברצינות".

אובמה התחמק כשנשאל האם הוא מסכים עם המדיניות הישראלית הגורסת כי איראן מסוכנת כמו מדינה שכבר מחזיקה בנשק גרעיני. "אני לא הולך לנתח את זה עכשיו", הבהיר הנשיא האמריקני והוסיף "אם ניקח את קוריאה הצפונית, לדוגמה, יכולותיה לא היו ברורות, עד שהיא ביצעה ניסוי בשנת 2006. אני חושב שנכון היה לומר שהיא פשוט הייתה מדינה בעלת יכולת גרעינית, עד שהיא גירשה את פקחי האו"ם, והפכה למדינה שטוענת שיש לה יכולות". ולפיכך, אמר אובמה: "במקום להתפלפל בנושא, אני חושב שלקהילה הבינלאומית ברור מהו ההבדל בין שאיפה לאנרגיה גרעינית אזרחית למטרות שלום לבין התחמשות בנשק גרעיני".

במסגרת האסטרטגיה החדשה, ארצות הברית מתחייבת שלא להשתמש בנשק גרעיני נגד מדינות שאין ברשותן נשק גרעיני ושהן חברות באמנה למניעת הפצת נשק גרעיני. זאת גם במקרה שמדינות אלה יתקפו את ארה"ב בנשק כימי או ביולוגי או יבצעו מתקפה מקוונת נגד רשת המחשבים האמריקנית.

"ניתן לעצור איומים אלה באמצעות סדרה של אפשרויות מסווגות שיהוו שילוב של נשק קונבנציונלי ישן וחדש", אמר הנשיא האמריקני והדגיש, "אני הולך לשמר את כל הכלים הדרושים כדי להבטיח את ביטחונו של העם האמריקאי".

לאסטרטגיה החדשה שמוביל אובמה, קיימות התנגדויות מימין ומשמאל. גורמים בצד הימני של המפה הפוליטית האמריקנית התריעו, כי צעד כזה מסכן את כוח ההתרעה הגרעיני של ארה"ב וגורם להיחלשות נוספת בכוחה. מנגד בקרב גורמי השמאל דורשים מאובמה להכריז, שארה"ב לעולם לא תהיה זו שתשתמש ראשונה בנשק גרעיני.