יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

נתניהו למקורביו: "מה הם רוצים ממני?"

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ששב אמש מביקור קשה בוושינגטון מצוטט כמי שאמר בשיחות סגורות "על מה הריב הזה בכלל? מה הם רוצים ממני?" .היום יכונס פורום השביעייה לדון בדרישות האמריקניות. מזכיר הממשלה: "יש להפחית את הדרמטיזציה של האירועים"

אהרן שיין, י"א בניסן תש"ע - 26/03/2010 08:55
ראש הממשלה, בנימין נתניהו שב אמש מוושינגטון בתום ביקור קשה ומתוח במיוחד. היום יכונס פורום השביעייה לדון בדרישות שהעלו בכירי הממשל בפגישותיהם עם נתניהו ואנשיו. לפי דיווחים שונים נתניהו היה במתח רב עקב המשבר הקשה עם הממשל ובשיחות עימו נשמע "נסער" ו"מודאג מאוד".

אמש, על אף מה שנראה ככישלון מוחלט של ביקורו בבירה האמריקנית, אמר נתניהו כי להערכתו הוא יצליח להגיע עם האמריקנים להסכמות וכתוצאה מכך להנעת התהליך המדיני "אנחנו פורצים שביל זהב שיחבר בין הרצון לקדם את תהליך השלום לבין האינטרסים הלאומיים שלנו", אמר נתניהו לכתבים בדרכו חזור מארה"ב.

למרות מטרתו של נתניהו לשקם במהלך נסיעתו את האמון בינו לבין הנשיא האמריקני, נראה משבר האמון עדיין כאן והוא כנראה יישאר במתכונתו לפחות בזמן הקרוב. נתניהו היה בתדהמה מהנוקשות של הנשיא האמריקני כלפיו ובשיחות סגורות הוא מצוטט כמי שאומר "על מה הריב הזה בכלל? מה הם רוצים ממני?". מהצד האמריקני מצוטט אובמה כמי שאומר "אין לי אמון בנתניהו, הוא לא פרטנר אמין לקידום שיחות השלום".

למרות זאת, כלפי חוץ מנסה נתניהו לשדר מסר אופטימי והבוקר מצוטט בתקשורת בכיר בסביבתו שאומר כי "אנחנו לא חושבים שיש משבר וקרע בינינו לבין ארצות הברית. לנתניהו יש אמון באובמה, ואין לנו סיבה להאמין שזה אחרת בצד השני". הבוקר אמר מזכיר הממשלה צבי האוזר, כי "יש להפחית את הדרמטיזציה של האירועים סביב ביקורו של ראש הממשלה בוושינגטון" כמו כן התייחס האוזר להחלטת אנשי הבית הלבן להסתיר את ביקורו של נתניהו מעיני התקשורת ולמנוע צילום משותף שלו עם אובמה, "אני מציע לא להיתפס לסימבוליקה מיותרת – חשובה יותר מטרת הביקור", אמר האוזר. האוזר טען כי "הושגה הבנה ברוב הסוגיות החשובות, אולם, נותרו עוד מספר סוגיות שנותרו שנויות במחלוקת".

פרשנים מציינים כי אובמה הגיע כעוס מאד לפגישה עם נתניהו עקב תחושתו שנתניהו מנסה לפעול במשחק הפוליטי האמריקני. אובמה חש כך עקב נאומו של נתניהו שהתמקד בנושא ירושלים, דבר שהתפרש כהתרסה גלויה נגד אובמה. בנוסף זעם אובמה על סדרת פגישותיו של נתניהו עם בכירי הקונגרס, באחת מפגישות אלה נתניהו אף "הרשה לעצמו" לומר כי אם יעלה נושא הבנייה בירושלים לכותרות הדבר יעכב את המו"מ המדיני – אובמה ראה בפגישות אלה ניסיון "לעקוף" אותו.

סיבה נוספת, היא הימנעותו של נתניהו מהזכרת דברי שבח משמעותיים על אובמה. במהלך נאומו מיעט נתניהו מלשבח את הנשיא האמריקני, דבר שגרם לפגיעה באובמה ובאנשיו שחשו שבפרט לאחר אישור רפורמת הבריאות שהוביל אובמה, היה על נתניהו לשבח יותר את מנהיגותו של נשיא ארה"ב.

הדרישות של אובמה

דרישות חדשות מאובמה - לאחר ששרת החוץ האמריקנית קלינטון, העלתה רשימת של דרישות במהלך שיחת הטלפון שקיימה עם ראש הממשלה לפני כשבועיים, השבוע העלה אובמה בפגישתו עם נתניהו רשימת דרישות נוספות. לפי הדיווחים, אובמה מעוניין לקבל מנתניהו הבהרות מקיפות לגבי כל הצעדים שישראל תהיה מוכנה לנקוט במסגרת התהליך המדיני. אובמה גם דורש מישראל נקיטת צעדים משמעותיים כדי לבנות אמון בין ישראל לפלסטינים.  

העברת אבו דיס לשליטה פלסטינית - הבוקר פורסם ב'ידיעות אחרונות' כי אובמה דורש מישראל להעביר את הכפר אבו-דיס שבו ממוקמים חלק ממוסדות השלטון הפלסטיני לשליטה מלאה פלסטינית. אבו דיס הוא כפר הממוקם בפרברי ירושלים, עד עתה היה נחשב הכפר כשטח B, שבשליטה ביטחונית ישראלית. עתה כאמור, דורש אובמה להפוך את אבו-דיס לשטח A שיהיה בשלטיה פלסטינית מלאה.

שחרור 2,000 אסירים - אובמה דורש מישראל, שחרור של 2,000 אסירים פלסטינים, כדי לחזק את מעמדו של אבו מאזן.

הקפאת בנייה בירושלים – אובמה דורש מנתניהו להתחייב בכתב על הקפאה של כל הבנייה במזרח ירושלים.

הארכת משך ההקפאה – האמריקנים דורשים שנתניהו יתחייב להאריך את משך ההקפאה שתוכננה לעשרה חודשים.

לוחות זמנים – האמריקנים דורשים מישראל לפרט צעדים שתנקוט במסגרת זמן של שנתיים כדי להביא לסיום התהליך המדיני.

היום יביא נתניהו את הדברים בפני שרי השביעייה, נראה שבשלב זה הסיכויים שרשימת הדרישות תאושר על ידי השרים - נמוכים מאד. על רקע זה נשמעים קולות במערכת הפוליטית ובליכוד הקוראים לראש הממשלה לצרף את קדימה בניסיון להציג חזית אחידה מול האמריקנים.