יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

הבית הלבן: חלה התקדמות ברוב הנושאים

דובר הבית הלבן אמר הערב לכתבים אמריקנים, כי "חלה התקדמות ברוב הנושאים החשובים" שבמוקד המחלוקת בין ירושלים לוושינגטון. במהלך טיסתו לארץ אמר נתניהו "אנו סבורים שמצאנו את נתיב הזהב". ישיבת פורום השביעייה נדחתה למחר

אהרן שיין, י' בניסן תש"ע - 25/03/2010 21:26
אופטימיות זהירה? לאחר ההדלפות שהגיעו לכלי התקשורת על שיחה קשה ועל חוסר האמון ששרר בשיחה שבין אובמה לנתניהו, ועל התנהגותו של נתניהו ב"פאניקה". הערב מנמיך מעט את הלהבות דובר הבית הלבן, רוברט גיבס, ואומר כי "בשיחות עם נתניהו חלה התקדמות ברוב הנושאים החשובים העומדים על הפרק".

ראש הממשלה נתניהו שב לפני שעה קלה לישראל. בתחילה תכנן ראש הממשלה לכנס עוד הערב את פורום השביעייה כדי לדון בדרישות האמריקניות, אולם כעת נודע כי ישיבת פורום השביעייה תידחה למחר – ככל הנראה עקב עייפותו של ראש הממשלה ועקב רצונו להתכונן לפני קיום הישיבה המכרעת.

במהלך טיסתו חזרה מוושינגטון הביע נתניהו אופטימיות באשר ליישוב המשבר עם האמריקנים. ראש הממשלה אמר, כי "אנו סבורים שמצאנו את נתיב הזהב שיאפשר לאמריקאים להניע את תהליך השלום קדימה, תוך שימור האינטרס הלאומי של ישראל".

הערב, בעת טיסתו של אובמה לאיווה, אמר דוברו של הנשיא האמריקני, רוברט גיבס, במענה לשאלות כתבים אמריקנים: "אומר זאת שוב. אני חושב שהשגנו הסכמות ברור הנושאים החשובים", אמר גיבס שסירב להתייחס למהות הדיונים בין הצדדים.

לפי הדיווחים האמריקנים דורשים מנתניהו לחתום על מסמך התחייבות לפיו, הוא יקפיא את הבנייה בכל השטחים כולל מזרח ירושלים, ובנוסף, דורשים האמריקנים מנתניהו לפרט בכתב באלו צעדים בוני אמון הוא ינקוט כדי לאפשר את התקדמות התהליך המדיני.

בתקשורת דווח, כי נתניהו הסכים לקבל על עצמו את הדרישות האמריקניות כולל הקפאת הבנייה בירושלים. לפי הדיווחים הללו נתניהו גם נענה לבקשת הממשל להאריך את משך הקפאת הבנייה מעבר לזמן שעליו הכריז מלכתחילה. עם זאת, מסיבות קואליציוניות נתניהו סירב לבקשת האמריקנים לחתום על המסמך המחייב.

גורמים בכירים במטוסו של ראש הממשלה סיפרו כי הנשיא האמריקני "רתח מזעם" בעת ששמע על הכרזת הבנייה בירושלים, וכתוצאה מכך החליט לפרוק את כל הזעם שיש לו כלפי הממשלה בישראל - שהוא רואה בה אחראית לקיפאון המדיני.

"נתניהו הגיב בפאניקה"

הערב הדליפו גורמים אמריקנים לתקשורת האמריקנית את שהתחולל בפגישת נתניהו-אובמה. לפי הגורמים האמריקנים "נתניהו היה במצב של פאניקה". גורם נוסף בוושינגטון סיפר כי נתניהו היה "מאוד עצבני, טילפן ל'שביעייה' בטירוף כדי להחליט מה לעשות" בנוגע לדרישות האמריקניות.

הערב גם נטען בדיווח נוסף, כי בעיצומן של השיחות עם האמריקנים נועץ נתניהו טלפונית עם שר החוץ, אביגדור ליברמן. לפי הדיווח, ליברמן ייעץ לנתניהו לסרב לחתום על מסמך הדרישות האמריקני ולהביא לפני כן את המסמך לדיון בממשלה בירושלים.