יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

האם יאכלו חמץ בפסח?

אסיר מוסלמי נאבק בבג"ץ על זכותו החוקתית לאכול לחם בכלא במהלך הפסח. שירות בתי הסוהר מתנגד, משום שמדובר במחלקה פלילית המעורבת עם יהודים

ראובן שטיין, ד' בניסן תש"ע - 19/03/2010 09:31
האסיר המוסלמי מחמוד מגאדבה, עתר אמש (ה') לבג"ץ,  בניסיון להיאבק על זכותו החוקתית לאכול לחם בכלא במהלך חג הפסח. האגף בו הוא שוהה מעורב עם אסירים יהודים, אשר יאכלו מצות ויקפידו על כשרות לחג, אך עובדה זו כלל לא מעניינת אותו. לדבריו, "מכריחים אותי למלא אחר מצוות הדת היהודית למרות שאני מוסלמי. נוצר מצב שאני לא אוכל לחם וגם לא מצות וכך אני נשאר רעב. הדבר פוגע בכבודי הן כאדם והן כאסיר".

הרכב של שלושה שופטים ישב אתמול לדון שסוגיה רגישה זו ואת פסק הדין יתנו לפני פסח. מגאדבה שפוט למאסר ארוך בגין עבירה פלילית, ובקשותיו לאכול לחם בפסח נענו בסירוב של שירות בתי הסוהר (שב"ס).

עו"ד מהסנגוריה הציבורית שמייצג אותו, אמר כי "לכל אסיר יש זכות בסיסית לצרוך לחם בכלא, ולשירות בתי הסוהר יש חובה לספק לו אותו. כל ניסיון למנוע זאת הוא לא חוקתי ופוגע בשוויון".

השופטים שאלו את נציגי הכלא במהלך הדיון, מדוע אסירים ביטחוניים לא יהודים הכלואים באגף נפרד, מקבלים לחם בחג הפסח, ואילו אסירים פליליים לא יהודים כמו מגאדבה, הכלואים באגף מעורב עם יהודים, מנועים מכך.

נציגי שב"ס טענו כי באגף הביטחוני אין אסירים יהודים ולכן אין כל בעיה לספק לחם לאסירים לחג. אך לדבריהם, באגף מעורב בו מוחזקים גם אסירים יהודים, אין שום אפשרות לאכול לחם, משום שהדבר יפגע באמון במערך הכשרות בכלא.

השופטת ארבל לא השתכנעה מטענות השב"ס ותהתה, "מה ההבדל בין אסירים ביטחוניים לבין אסירים פליליים, במצבו של האסיר מגאדבה, המוחזק בתא אחד, באגף המעורב, עם אסירים מוסלמים בלבד?". השופט רובינשטיין שאל אף הוא בפליאה: "האם באגף ביטחוני בכלא יש חמץ ובאגף הפלילי אין חמץ?", ואם ללמד עליו זכות, רובינשטיין התפלא על כי באגף הביטחוני יש חמץ, ולא על עצם "ההפליה".

עו"ד ורד חלאוה, שייצגה את שירות בתי הסוהר, הבהירה: "שיבוץ של אסירים מוסלמים בתא אחד באגף המעורב הוא מקרי, וייתכן שישתנה ויצורפו אסירים יהודים. היא הוסיפה כי באגף כזה אין חדר אוכל, אלא האסירים אוכלים בתאם, על שולחן. לכן, אם יש בתא גם אסירים יהודים, הימצאות חמץ עלולה לפגוע בהם".

עורכת הדין של שב"ס הסתמכה על חוות דעת של הרב הראשי האשכנזי, הרב יונה מצגר, לפיה באגף מעורב, בו יש שולחן אוכל משותף בתא, מתעוררת בעיה הלכתית לאכול חמץ בחג. היא הזהירה כי "נוכח הפערים הדתיים והתרבותיים בין האסירים השונים המוחזקים בצוותא ונוכח תנאי הצפיפות והלחץ בין כותלי בתי הסוהר, הגשת חמץ עלולה להביא לעליית המתח השורר ממילא בין האסירים ואף להתפרצויות אלימות והפרות סדר".