יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

המועצה לצרכנות: דו"ח הפיקוח על הבנקים לא משקף את המציאות

במועצה לצרכנות מעלים השגות קשות על הדו"ח השנתי של הפיקוח על הבנקים. לדברי המועצה, הדו"ח אינו משקף את המציאות. חייבים לחזק את מעמד הצרכן

יהודה שפיגל, א' בניסן תש"ע - 16/03/2010 14:14

חייבים לחזק את מעמדו של הצרכן נגד הבנקים, אך בנק ישראל, לא ממש מתכוון לעשות זאת. כך טוענים במועצה לצרכנות. לדבריהם, הדו"ח השנתי של הפיקוח על הבנקים, אינו משקף את המציאות, ויש לפעול כדי לחזק את כוחו של הצרכן מול הבנקים.


לדברי המועצה, בדיון המתקיים היום בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא, יוגש דו"ח התלונות של בנק ישראל לשנת 2009. על פי המועצה לצרכנות, הדו"ח המידע שיש בדו"ח אינו מספיק, לגבי קידום הצרכנות או ההגנה על הצרכן בתחום הבנקאות.


ניתוח הדו"ח על ידי המועצה לצרכנות מעלה תמונה עגומה בכל הנוגע לשקיפותו של הדו"ח במועצה טוענים, כי הנתונים העיקריים המתפרסמים בו זהים  לשנים קודמות ולא מצביעים  על מגמה או שינוי כלשהו בתחום פניות צרכנים.  הדו"ח  לא מכיל מידע מהותי בתחום התלונות ותחומים נלווים,  מהם היה ניתן ללמוד על מצב הצרכנות בתחום הבנקאות.


עוד נטען, כי מהעדר ההפרדה בדו"ח בין המגזר הפרטי למגזר העסקי  לא ניתן ללמוד על מצבם של משקי הבית.


בנוסף, אומרים במועצה, בדו"ח לא נכלל פילוח לפי סוג ואופי התלונה כגון: גביית ריבית שלא כדין, חיוב ללא הרשאה ועוד. ותוצאות הטיפול בתלונה. לעמדת המועצה לצרכנות פילוח זה היה יכול לעודד צרכנים למצות את זכויותיהם במקרים דומים.


במועצה מציינים, כי בדו"ח התלונות לא פורסם פירוט לגבי הסכום בסך 10.5 מיליון ₪  שהוחזר  לצרכנים על ידי התערבות הפיקוח על הבנקים בשנת 2009. פרסום נתונים אלו היה מרתיע את הבנקים מלפעול בעתיד באופן לא הוגן כנגד הצרכנים.


עוד נאמר כי בדו"ח התלונות לא נכלל פילוח מקיף של התלונות לפי תחומי הבנקאות ( אשראי, צ'קים, כרטיסי חיוב וניירות ערך) לעמדת המועצה לצרכנות  פילוח זה יכול היה  להצביע על שיפור או הרעה בהתנהלות החברות אל מול הצרכנים, ולמקד את הרגולטור ואת ועדת הכלכלה, בתחומים הדורשים התערבות.


המועצה מוסיפה ומבקרת את העובדה, כי פעילות ההסדרה וההסברה של בנק ישראל שניזונה בין השאר מהמידע הטמון בתלונות צרכנים כלל לא מצוינת בדו"ח. היעדר הדיווח לגבי פעולות אלו מונע מהוועדה לפקח ולבקר את עבודתו של המפקח בתחומים אלו.


עוד מדגישים במועצה, כי דו"ח התלונות לא  כולל תחקירים בתחום הצרכנות. לעמדת המועצה גילוי כשלי שוק ועוולות צרכניות יכול לעלות הן מתלונות של צרכנים והן מתחקירים יזומים של הרגולטור. התחקירים חשובים בעיקר בתחומים בהם המודעות וההבנה של הצרכן לגבי השירות המסופק ולגבי הזכויות שלו נמוכות.


שיעור נמוך של תלונות מוצדקות אומר דרשני. רק רבע מהתלונות המטופלות על ידי בנק ישראל, הוגדרו כצודקות. המשמעות היא, שמרבית הצרכנים מתלוננים לבנק ישראל ללא בסיס,  או שהרגולציה הקיימת אינה מכסה את הנושאים עליהם הבעיה הינה מדיניות לא נכונה של המפקח,  הנובעת בין היתר כתוצאה מהתמקדותו בנושא יציבות הבנקים על חשבון ההגנה שהוא נותן על הצרכנים.

המועצה לצרכנות מבקשת מהוועדה להנחות את המפקח להגיש לה דו"ח חדש ומפורט .


מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג אומר כי " הפער בין חוסר הנחת, בלשון המעטה, של הציבור מן הבנקים מצד אחד,  לבין מיעוט התלונות נגדם, ובכללן מיעוט התלונות המוצדקות, מחייב חיזוק מעמדו של הצרכן מול הבנקים. חיזוק מעמדו של הצרכן יושג על ידי הקניית כוח מיקוח לצרכנים באמצעות יצירת יכולת השוואה לגבי עלות השירותים בבנקים השונים. ביטול עמלות העו"ש ימקד את עלות השירותים הבנקאיים למירווח הפיננסי (פער הריביות) יחשוף אותו ליכולת השוואה של הצרכנים ויאפשר להם להשוות בין עלות השירותים הבנקאיים ובכך ישפר את מעמדם של הצרכנים מול הבנקים"