יום ראשון ז' בחשון תשפ"א 25/10/2020
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

תחנות הדלק בכביש 6 יכניסו עשרות מליוני שקלים לקופת המדינה

"דרך ארץ" תשלם למדינה עשרות מליוני שקלים, בגין רווחיה מהפעלת תחנות הדלק בכביש 6. בפסק בוררות נקבע כי עלות בניית התחנות כלולה בתמחור האגרה

יהודה שפיגל, כ"ד באדר תש"ע - 10/03/2010 13:04

רוצים לתרום למדינה? תדלקו בתחנות הדלק בכביש 6: המדינה תקבל עשרות מליוני שקלים עבור תחנות הדלק הפועלות בכביש חוצה ישראל. הסכומים, שהם תמלוגים מרווחי החברה מהפעלת תחנות הדלק, יזרמו לקופת המדינה לאורך כל חיי הזכיון של חברת כביש 6 על הפעלת תחנת הדלק.


שותפותה של המדינה בתמלוגים באה בעקבות בפסק בוררות שנתן השופט המחוזי (בדימוס) שלום ברנר התקבלה במלואה תביעתה של חברת כביש חוצה ישראל, שהיא הרשות הממונה מטעם המדינה, נגד חברת דרך ארץ-זכיינית כביש 6 על תמלוגים מההכנסות מתחנות הדלק המוצבות לאורך הכביש.


בהתאם לחוזה הזיכיון, שבין המדינה לדרך ארץ, קיבלה על עצמה חב' דרך ארץ להקים, לתחזק ולתפעל את כביש 6 לתקופה של 30 שנה. כך גם מחייב החוזה את הזכיינית להקים 4 תחנות דלק, הנחשבות בין תחנות התדלוק היוקרתיות והמובילות במדינה, לא מעט בזכות מיקומן האטרקטיבי לאורך הכביש.

בחוזה הזיכיון נקבע מנגנון לפיו המדינה תעביר לחב' דרך ארץ תשלומים במידה והיקף הנסיעות יהיה קטן מהצפי והמדינה תקבל חלק מהרווחים, אם היקף הנסיעות יהיה גדול מהצפי. להכנסות מאגרה יתווספו גם הרווחים מתחנות הדלק.

דרך ארץ טענה כי לצורך חישוב הכנסותיה מתחנות התדלוק יש לנכות את הכספים שהושקעו על ידה בהקמת התחנות, וכי על פי חישוב זה אין רווחים עדיין.

חברת כביש חוצה ישראל, שהיא הרשות הממונה מטעם המדינה, לא קיבלה את עמדתה של חברת דרך ארץ והתנגדה להתחשב בעלויות ההקמה, וזאת כיון שבחוזה מסוג B.O.T  על פיו הוקם הכביש, עלויות ההקמה של תחנות התדלוק כלולות בהוצאות ההקמה של הזכיין, היו ידועות לזכיין, ואף תומחרו על ידו במחיר האגרה. לפיכך, הבהירה חברת כביש חוצה ישראל כי התחנות רווחיות.


הבורר, השופט המחוזי (בדימוס) שלום ברנר, בפניו נדונה המחלוקת המשפטית, קיבל במלואה את תביעת כביש חוצה ישראל וקבע כי נוכח מערכת היחסים החוזית הייחודית שבין הצדדים, ומהיות חוזה הזיכיון מסוג B.O.T אין להתיר את ניכוי עלויות הקמת תחנות התדלוק וכי: "ברור ששני הצדדים לא התכוונו בעת שנכרת החוזה ובאין הוראה אחרת לסתור שהזכיין יוכל לזקוף לזכותו, לאיזו מטרה שהיא, הוצאות הקמה כלשהי שאותה התחייב להוציא על חשבונו ואחריותו"

עוד קבע כי:" חוזהB.O.T  דוגמת הנדון כאן – ובכלל – בנוי, בין השאר, גם על עקרון "חלוקת סיכונים"  בין הצדדים. ניכוי וגם/או קיזוז עלויות תחנות התדלוק, שכבר תומחרו ומוחזרות לזכיין במסגרת מחיר האגרה, מזכה אותו ב"הנאה כלכלית כפולה", מחציתה על חשבון הרשות הממונה, תוצאה שאינה מתיישבת עם העיקרון האמור, לא משפטית ולא ערכית".


כאמור, משמעותו של פסק הבוררות היא תקבולים של עשרות מיליוני ₪, לאורך חיי הזיכיון, לקופת המדינה.