יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

האוצר לא ישלוט על עובדי בנק ישראל, ראש הממשלה יכריע בחילוקי דעות

השליטה על שכרם של עובדי בנק ישראל לא תהיה מעתה ביד האוצר.ועדת השכר שדנה בנושאים אלו תבוטל ומי שיחליט בחילוקי דעות בנושא יהיה מעתה ראש הממשלה

יהודה שפיגל כ"ג באדר תש"ע - 09/03/2010 16:35

בתום סדרת דיונים ממושכים בין בנק ישראל, משרד האוצר והסתדרות העובדים, בנושא השכר בבנק ישראל, קיבלו הצדדים את הצעת הפשרה של יו"ר וועדת הכספים ר' משה גפני, על פיה תבוטל וועדת השכר שתדון בנושאים של אי הסכמות בין משרד האוצר ובנק ישראל, וכאשר יתגלעו חילוקי דעות, ראש הממשלה יכריע בתוך חודשיים ויקבל חוות דעת חיצונית ממומחה בלתי תלוי.  


הפשרה פותרת את המחלוקת הקשה שהייתה סביב הפיקוח על שכר עובדי בנק ישראל, כאשר נגיד הבנק הפרופסור סטנלי פישר סירב לתת את המילה האחרונה בנושא למשרד האוצר מאחר ויהיה בידיהם אמצעי לחץ בנושאים אחרים בהם דנים שני הגופים, ולעומת זאת משרד האוצר סירב לוותר על הפיקוח מחשש לתקדים גם במקומות אחרים.
 
בראשית הדיון אמר יו"ר הועדה ח"כ גפני כי ניסה במשך זמן רב למצוא פיתרון אך הגיע למבוי סתום.  נגיד הבנק הפרופסור סטנלי פישר אמר כי הנושא הזה היה הבעיה המרכזית בחוק,  "העובדה שהשליטה על השכר בידיים של גוף שיש בינו לבין הבנק מתחים מבניים, יכולה להוות כלי לחץ על הבנק.  הצעתי לאוצר שיתנו לנו לפקח על השכר שלהם ואתן להם לפקח על שלנו.... "    הנגיד ביקש שלא לפתוח את הנושא אך יו"ר הועדה וחברי הכנסת אמרו כי הנוסחה שהתקבלה,  אינה הגיונית וההליכים מדי מורכבים.


יו"ר ההסתדרות עופר עיני אמר כי ערכו הסכם בין הבנק לאוצר אך שכחו את העובדים, "שכחו שיש עוד צד במשוואה".    אילן לוין הממונה על השכר באוצר אמר כי מקובל עליו שהשכר בבנק ישראל גבוה מהרגיל, אבל לא ניתן לבטל את הפיקוח של האוצר.  "הסרת הפיקוח מהממשלה היא התחלת התמוטטות של הפיקוח בשכר הציבורי כולו"


ח"כ חיים אורון אמר כי בנק ישראל נמצא בעימותים יומיומיים עם האוצר, "המנוף היחיד שנותר לאוצר הוא השכר.  זה המקום היחידי שאפשר ללחוץ ואסור לאוצר את הכוח הזה. גם במחיר של סכנה להתנהלות לא מספיק אחראית של נגיד או ועדת מנהלת".


ח"כ יחימוביץ אמרה כי המנגנון מסורבל  "אי אפשר לאשר מנגנון מסחטה על הנגיד. לא בריא לכלכלת ישראל שיהיה לאוצר שליטה על השכר".  ח"כ כרמל שאמה אמר כי צריך ללכת כמו בעולם, "בכל המדינות הפיקוח נותר בבנק ישראל, למה שנהיה שונים?"..


יצוין כי במהלך הדיון הגיע יו"ר הכנסת רובי ריבלין וקרא לחברי הוועדה להכריע ולהעביר את החוק בהקדם, "זה חוק חשוב. רפורמה ממשית ויש לפעול לאישורה".  לאחר שהנושא הגיע למבוי סתום, יו"ר הועדה ח"כ הרב משה גפני כינס את הצדדים בלשכתו ולאחר כמחצית השעה הגיעו להסכמה על הפשרה האמורה, כאשר ועדת השכר תבוטל, ההכרעה תהיה ע"י ראש הממשלה ובכפוף לקבלת חוות דעת מקצועית בלתי תלויה.


לסיכום הדיון כאשר הפשרה התקבלה על דעת כל הצדדים, קבע יו"ר הועדה ח"כ ר' משה גפני כי הייעוץ המשפטי יכין את החוק וילבן את הסעיפים האחרונים שנותרו בלתי פתורים,  ומחר או מחרתיים החוק כולו יובא להצבעה ויאושר חוק בנק ישראל.