יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

אולמרט מאשים: ברק רימה אותי

בספר שיראה אור בקרוב מאשים ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט את אהוד ברק שרימה אותו בשילהי מבצע 'עופרת יצוקה' בנוגע למבצע הקרקעי

איתן פריד כ"ח בשבט תש"ע - 12/02/2010 08:44
ראש הממשלה אהוד אולמרט שוקד בימים אלה על ספר מטעמו שיראה אור בקרוב, ובו הוא סוקר את שנות כהונתו כראש ממשלה ואף שופך אור על מה שהתרחש מאחורי הקלעים בימי מבצע 'עופרת יצוקה'. מדובר בממצאים שצפויים לגרום לטלטלה במערכת הצבאית והמדינית.
 
בהתייחס לדרג המדיני, מאשים אולמרט את אהוד ברק, שלדבריו, הפיל על הרמטכ"ל את עובדת הפסקת המבצע הקרקעי כמה ימים בלבד לאחר התרחשותו. אולמרט, על פי גרסתו, שאף להמשיך במבצע עד הכרעת חמאס והפלת שלטונו. להערכת אולמרט, המטרה היתה בת השגה במחיר סביר, ואף במסגרת זמן הגיונית. את הדברים חושף הבוקר (ו') 'מעריב'.  
 
עוד על פי גרסתו: "נעשו עלי מניפולציות על ידי גורמים פוליטיים, ביניהם שר הביטחון ברק". על פי גרסה זו, הוצגו בפני אולמרט נתונים לא נכונים באשר למספר האבידות הצפוי אם אכן הצבא ימשיך במבצע ויכנס ללב עזה, או לחילופין ישתלט על ציר פילדלפי. בהזדמנות אחרת הוצגו בפני אולמרט גם נתונים לא נכונים באשר לזמן בו תושג המטרה הזו.
 
בשתי הפעמים הללו ביצע ראש הממשלה לשעבר בדיקה מטעמו בפיקוד הדרום ובדרגי הפיקוד הנמוכים יותר, והבין כי מדובר בהערכת אבידות צנועה בהרבה ובתוך זמן קצרה יחסית. משכך, התעקש ראש הממשלה להמשיך במבצע וסבר, כמעט עד הרגע האחרון, כי ניתן להשיג את המטרות הללו, ואולי אף להביא לשחרורו של גלעד שליט.
 
אולמרט סבר שצה"ל צריך לנצל את ההזדמנות החד-פעמית ולהכות בחמאס מכה מכרעת. למרות זאת, בימים האחרונים למבצע, הפנים אולמרט שלא יוכל להמשיך: הוא הפסיק להתעקש ובשלב מסוים ויתר ונעתר להפסקת המבצע.
 
בשיחות סגורות אומר אולמרט כי היה שרוי אז בדילמה: מחד, הוא היה חופשי משיקולים פוליטיים ומשוחרר לעשות את "הדבר הנכון", שהוטל עליו לעשות בהיותו 'ברווז צולע' שעומד לפרוש מהחיים הפוליטיים. מאידך, הוא היה ראש ממשלה בשלהי כהונתו, שאינו מתכוון להתמודד לכהונה נוספת, ואף לא היתה לו לגיטימציה ציבורית למהלך בעייתי שכזה.
 
מלשכת שר הביטחון נמסר בתגובה: "שר הביטחון אהוד ברק ודרגי הביצוע שמתחתיו פעלו ופועלים על פי החלטות הממשלה, שיפוטם המהותי וניסיונם המקצועי. תוצאות מבצע 'עופרת יצוקה' מוכיחות זאת".