יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

בית של בריאות? תוכיחו!

חוק חדש של האיחוד האירופי דורש מחברות המזון להוכיח הצהרות שיווקיות בריאותיות כמו "מסייע למערכת העיכול"

ראובן שטיין י"ט בכסלו תש"ע - 06/12/2009 19:21
זה יעלה להם בבריאות? התחרות הצמודה בין המתחרות בשוק החלב, לא נגמרת בצורת השיווק או הטעם והאיכות. צרה חדשה נופלת עליהם, לאחר שהאיחוד האירופי דורש מחברות המזון להוכיח מדעית את יעילותם הבריאותית של הצהרות שיווקיות כמו "מסייע למערכת העיכול". אם החוק לא חל בארץ, הרי שמוקדם או מאוחר, החוק יעלה ארצה וחברות כמו שטראוס ותנובה יצטרכו לדון מחדש מול משרד הבריאות לגבי תועלתם האמיתית והמדעית של מוצריהם הבריאותיים.

"מדובר בהחמרה רצינית שמציבה סימן שאלה גדול על העולם של תועלות בריאותיות ופונקציונאליות של מזון", אומרת ענת גרוס, סמנכ"ל השיווק של תנובה, בראיון לעיתון הכלכלי דה מרקר. "מעתה כל הרכיבים המתוחכמים, כמו למשל חיידקים שאמורים לסייע בהורדת כולסטרול או כאלה שאמורים לסייע בעיכול, נבחנים מחדש ובעבור החברות זוהי בשורה מורכבת. עד היום כל חברה עשתה מה שהיא רצתה".

אם אכן יאמץ משרד הבריאות הישראלי את התקנה החדשה, שטראוס היא זאת שתעמוד במרכז הבדיקה, משום שהיא החברה הפעילה ביותר בישראל בכל הקשור למזון בעל תועלות בריאותיות, ומובילת שוק בזירת המשקאות הפרו-ביוטיים, בראשה המותג אקטימל, שמשווק על ידי החברה כתורם לחיזוק המערכת החיסונית בגוף.

על פי חברת הסקרים נילסן, שטראוס מחזיקה בנתח שוק של 90% בשוק המשקאות הפרו-ביוטיים, ותנובה את השאר. למרות זאת, בשטראוס מברכים על היוזמה ומקווים שהיא אכן תגיע לארץ.

"למשרד הבריאות בישראל יש תקנות מאוד מחמירות בכל מה שקשור לשיווק מזון. גם כיום אנחנו יכולים לפרסם טענות בריאותיות רק במידה שאנחנו יכולים להוכיח את הדברים באופן חד משמעי", אומר מישל בן וייס, מנכ"ל חטיבת בריאות בשטראוס ישראל.

"בלי שום קשר לתקנות האיחוד, אנחנו  לעולם לא נטען שיש למזון שלנו יכולות בלי שיש לנו הוכחה מדעית חד משמעית. דנונה העולמית עורכת אין ספור מחקרים מדעיים שמוכיחים את היתרונות הברורים שבצריכת המוצרים הבריאותיים", אומר בן וייס ומוסיף: "יש אנשים שקונים תרופה בבית מרקחת ויש כאלה שמעדיפים לצרוך את החומרים האלה באמצעות מזון.

"דווקא אנחנו שמחים ומברכים על החלטות האיחוד, ומקווים שיאמצו אותן בישראל. בתקופה האחרונה צצו יותר ויותר חברות שהתחילו לעשות שימוש ציני במידע בריאותי על המזון שלהן. התקנות הללו ינפו את אלה שאין לגביהם מחקר מדעי".

חברות המזון הבינלאומיות, שזיהו לפני כמה שנים את הצורך במזון שיהיה גם טעים וגם יספק תועלת לגוף - משקיעות מאות מיליוני דולרים בכל שנה במחקר ופיתוח של חיידקים שאמורים לשפר את הבריאות שלנו.
והתוצאות מוכיחות את צדקת דרכם. באירופה חלה צמיחה של יותר מ-10% במכירות מזון פונקציונאלי בשלוש השנים שקדמו למשבר הכלכלי. חברות כמו נסטלה, דנונה ויוניליוור, סימנו את התחום כאחד ממקורות הצמיחה העיקריים שלהן לשנים הקרובות.

הטשטוש בין תרופות ומזון הצליח להעלות את הנושא על סדר היום והאיחוד האירופי מנסה לעשות לזה סוף. התקנות החדשות ימנעו כמעט כליל טענות על תועלות בריאותיות כוזבות.

מי ירוויח מכל זה? הצרכן כמובן, שמבזבז יותר ויותר כסף כדי לקיים את מה שנאמר: "העיקר הבריאות".