יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

אחרי הפגישה בבית הלבן: אובמה ינאם בעוד שלושה שבועות בקהיר

ראש הממשלה נתניהו ישוב היום לישראל, לאחר פגישות מדיניות עם צמרת הממשל האמריקני. המוקד הבא: ביקורו של הנשיא אובמה בקהיר, במהלכה ינאם נאום מדיני, ויתכן שאף יציג את "מתווה השלום" שלו, שגובש בשיתוף עם הירדנים

איתן פריד כ"ו באייר תשס"ט - 20/05/2009 09:26
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ישוב היום לישראל, לאחר סדרת פגישותיו עם צמרת הממשל האמריקני. כעת, מתחילה תקופה של המתנה דרוכה לקראת נאומו של נשיא ארצות-הברית, ברק אובמה, בעוד מספר שבועות בקהיר.
 
אובמה יגיע לביקור רשמי ראשון בבירת מצרים, שם הוא צפוי לנאום נאום שמוגדר כ"נאום לאומה הערבית". גורמים שונים טוענים, כי אובמה יציג בנאומו את "מתווה השלום" שלו, בין מדינת ישראל לבין מדינות ערב, שמרכזה פתרון הסכסוך הפלשתיני.
 
על המתווה החדש שוקד הנשיא אובמה יחד עם עבדאללה מלך ירדן. השיחות בעניין החלו בפגישתם בבית הלבן לפני מספר שבועות, אך צוות משותף לאמריקאים ולירדנים עמלים על גיבוש התוכנית המדינית, שעיקרה "שידרוג" תוכנית השלום הערבית שהוצגה בסעודיה לפני כמה שנים.
 
העיתון "מעריב" מצטט הבוקר דיווח בעיתון "אל-קודס אל-ערבי" מהתקופה האחרונה, הכותב כי היוזמה האמריקאית-ירדנית החדשה נוצרה בעקבות ההסתייגויות הישראליות והאמריקאיות ליוזמה הערבית הקודמת, שאינה מפורטת דיה, אלא עוסקת רק בעקרון של שלום עם מדינות ערב תמורת החזרת השטחים לפלשתינים. אלא, שישראל טענה בשנים האחרונות, שסעיפים מרכזיים במתווה הערבי, ייפגע קשות בביטחונה. כדי להתגבר על הקושי, החלו בהכנת טיוטה של מתווה חדש, שיקל על ישראל לקבלה, אם וכאשר.
 
לפי התוכנית, תוקם מדינה פלשתינית מפורזת מנשק, שבירתה מזרח ירושלים. בעיית הגבולות תיפתר באמצעות חילופי שטחים. העיר העתיקה בירושלים תוכרז כאיזור בינלאומי, ומעליו יתנוסס דגל האו"ם. בעניין זכות השיבה – הפליטים יקבלו אזרחות במדינות בהן הם גולים, ותתאפשר זכות שיבה רק לאדמות שנכבשו במלחמת ששת הימים, מה שמוגדר "גבולות 67'".
 
המתווה החדש, אם יתקבל על כל הצדדים, יאפשר למדינות ערב להגיע לנרמול היחסים עם ישראל, ובעצם להכיר בקיומה, ובמקביל דגל ישראל יתנופף על שגרירויות ישראל במדינות ערב. בנוסף, הדגל הפלשתיני יונף בשכונות הערביות במזרח ירושלים, שתהפוך לבירת המדינה הפלשתינית. העיר העתיקה בירושלים תהפוך לאיזור בינלאומי בחסות האו"ם בלבד.
 
לפי הפירסומים, מנהיגי מדינות ערב המעורבים בהכנת המתווה, מכחישים כי יתבצעו שינויים ביוזמה הערבית. אלא, שיוזמה זו, כאמור, היתה כללית מדי, ללא מתווה ברור של הצעדים הדרושים כדי להגיע להסכמי שלום, ומשום כך, היוזמה החדשה בעצם "משפצת" את זו הקיימת.