יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

מוזס הציל את השטריימלאך

ועדת החינוך קיימה בנושא תיקון חוק צער בעלי חיים. ח"כ מוזס שחשש על השטריימלים דחה את ההצבעה

דוד שמואלי ז' בכסלו תש"ע - 24/11/2009 14:08
ועדת החינוך של הכנסת התכנסה הבוקר (שלישי) לדיון בתיקון חוק צער בעלי חיים של ח"כ רונית תירוש. התיקון מציע לאסור ייבוא פרוות העשויות משיער של בעל חיים מארצות מזרח אסיה לרבות סין. בוועדה השתתפו נציגי ארגונים שונים של צער בעלי חיים, רשות שמורות הטבע, נציגי פרוונים ומשרדי ממשלה.
 
יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ ר' מנחם אליעזר מוזס התנגד לתיקון החוק עוד בעת הגעתו למליאת הכנסת לקריאה טרומית בטענה כי החוק פוגע באופן ישיר בציבור החרדי הנוהג לחבוש על ראשו את השטריימל או את כובע הלבד העשויים מפרוות בעלי חיים שונים.
 
על מנת למנוע את אישור החוק היום סיכם ח"כ מוזס עם ח"כ תירוש כי הועדה לא תקיים הצבעה על החוק והוא לא יקודם עד להתאמתו לצרכים הדתיים תוך הוספת הסתייגויות, שיאפשרו המשך ייבוא וייצור של שטריימלאך וכובעי לבד.
 
בדבריו בוועדה נגד החוק במתכונתו הסביר ח"כ מוזס את חשיבות השמירה על הלבוש היהודי וכי בזכות שלא שינו שמם, לשונם ולבושם, נגאלו ישראל ממצרים "אנחנו לא נשנה את לבושנו המסורתי בעקבות חוק כזה או אחר שיאסור זאת. יש לנו מסורת. אין ספק כי צער בעלי חיים הוא איסור דאורייתא והיהדות לאורך מאות שנים נתנה דעתה ההלכתית כיצד לא לצער בעלי חיים"
 
מוזס אמר עוד כי החוק כלל איננו ישים ושאל את נציגי המכס והממשלה שנכחו "מאין יידע המוכס באיזו מדינה ייוצר הכובע או השטריימל שעל ראשי? האם תציבו מעבדות בכניסה לארץ? האם תכשירו מומחים מיוחדים לכך? זהו "חוק צחוק".. "אמר.
 
ח"כ ר' חיים אמסלם מש"ס שהשתתף בדיון נתן חיזוק לדברי ח"כ מוזס על דרכה של תורה בסוגיית צער בעלי חיים. הוא אמר כי בכל מקום בו נפגשת ההלכה עם צער בעלי חיים גוברת ההלכה על האיסור. "כשמדובר בצרכי אדם, אין איסור צער בעלי חיים" סיכם.
 
ארגוני צער בעלי חיים הציגו סרטון קצר בן דקה המתעד פשיטת עורו של בעל חי פרוותי בעודו בחיים, וביקשה כי החוק יוחל לא רק על ייבוא מארצות מסויימות אלא כחוק כללי האוסר ייבוא כל פרווה מכל ארץ שהיא ויחול הן על סחר והן על שימוש אישי "התורה אוסרת צער בעלי חיים" צעקו נציגי הארגונים למען בעלי החיים "יש לאסור כל שימוש בפרווה לכל צורך שהוא".
 
לקראת סיום הדיון התפתח דין ודברים בין ח"כ תירוש לח"כ מוזס כשהתברר שלמרות סיכומים מוקדמים מבקשת ח"כ תירוש כי הועדה תצביע על החוק במתכונתו והשינויים יוכנסו בשלב מאוחר יותר. ח"כ מוזס סירב בתוקף וההצבעה נדחתה למרות מחאות ח"כ תירוש והארגונים השונים התומכים בחוק.
 
"אינני מתנגד לחוק באופן גורף – הדגיש מוזס – "כל שאני מבקש, לכלול בו הסתייגויות והוראות מפורשות שיאפשרו לציבור החרדי אותו אני מייצג להמשיך וללבוש את לבושם המסורתי".
 
יצויין, כי נציגי משרדי הממשלה השונים תמכו בדרישת ח"כ מוזס לדחות את ההצבעה. נציגת משרד החקלאות הגב' סגן כהן אמרה כי אם מתברר שיהיה צורך להכשיר עובדים, להציב מכשור, ולבנות מערך בקרה מתאים אין לכך תקציב במשרד החקלאות והיא תבקש דיון חוזר על תמיכת הממשלה בחוק.

בסיכום הודיע מ"מ יו"ר הועדה ח"כ פיניאן כי לא תתקיים הצבעה וכי על משרדי הממשלה להכין תסקיר על עלויות החוק. "לא יחוקק חוק שפוגע בציבור הדתי והחרדי" סיכם.
 
 
  1. 3. אפשר לקנות פרוות לשטריימלים רק לאחר המתה
    חובש שטריימל 24/11/2009 18:48
    אז מה הבעיה?
  2. 2. הכתבה לא ממש מדוייקת, תירוש תכפה עליו דיון בהמשך [לל"ת]
    מורי 24/11/2009 15:08
  3. 1. מתאים למוזס
    יואל 24/11/2009 14:24
    כמי שחרד לשלומם של השטריימלים מתאים לו לפעול למען השטריימלים.
    ראיתי אותו לפני כמה ימים בחתונת נכדתו והשטריימל הולם אותו מאד....