יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

דו"ח רשמי קובע: יש יותר עובדים זרים מהמותר

הממשלה החליטה בעבר לקצץ את מספר העובדים הזרים? זה לא השפיע על הגידול במספרם

שמואל ברזל כ"ג באייר תשס"ט - 17/05/2009 16:32
בשנת 2008 חל גידול משמעותי במספר העובדים הזרים בישראל, למרות החלטות הממשלה על צמצום מספרם. כך עולה מדו"ח שפרסם היום (א') משרד התעשייה, התעסוקה והמסחר.
 
מהדו"ח של מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת עולה, כי עיקר הגידול בעובדים הזרים נובע מהגידול בעובדים הסיעודיים בהיתר, שכן בענף הסיעוד לא קיימות מכסות למספר המועסקים, והיתרים בו ניתנים לכל נזקק העומד במבחן התלות שנקבע על-ידי הביטוח הלאומי.
 
לפי הדו"ח, מספר ההיתרים בסיעוד גדל בין השנים 2007 ל-2008 מרמה של 45,800 לכ-54,500, גידול של כ-19%. כמו-כן, חל גידול בעובדים הזרים המועסקים בהיתר בבנוי ובחקלאות, על אף ההחלטה העקרונית של הממשלה לצמצום ההיתרים לעובדים זרים בענפים אלו. בנוסף להם, הועסקו בישראל עובדים ללא היתר, שמספרם גדל בכ-10% מאז 2007, ועמד על כ-97 אלף בסוף שנת 2008.
 
במשרד התמ"ת מציינים, כי בעיה נוספת הקשורה בעובדים הזרים, היא אוכלוסיית הפליטים המגיעה לישראל מסודן ומדינות נוספות, דרך מצרים, וכי קשה להעריך מה מספרם. אולם בהתייחס להערכה שלפיה כ-20 אלף מבקשי מקלט מדיני מסודן-דארפור, אריתראה וחוף השנהב, השוהים כיום בישראל, ולהנחה כי לפחות מחצית מאוכלוסייה זו הם גברים צעירים, הרי שאלו מוסיפים עוד כ-10,000 עובדים זרים לפחות, שהשתלבו בשוק העבודה המקומי. חלקם עם היתרי עבודה בחקלאות והמלונאות בדרום, ואחרים ללא היתרים כלל.
 
הערכות נוספות בדו"ח עוסקות בגידול של יותר מ-20% במספר העובדים הפלשתינים המועסקים בישראל, שמספרם עלה לכ-60 אלף ב-2008, ושהועסקו בעיקר בענפי הבנוי, המסחר ותיקון כלי-רכב.
 
הדו"ח קובע, כי הגידול במספר העובדים הזרים, הפלשתינים והפליטים בשנות הצמיחה האחרונות, כולל במחצית הראשונה של 2008, והשתלבותם של עובדים אלו בשוק העבודה המקומי, הקטינה את היצע מקומות העבודה שיכול היה להיות זמין עבור עובדים ישראלים בעלי השכלה נמוכה בעיקר.
 
נתונים אלו נמסרו ע"י, המרכז מידע ומנתח נתונים על עובדים זרים בישראל בכלל, ועל עובדים זרים ללא היתר שגורשו מישראל בעשור האחרון. ניתוח זה תורם להבנת הקשר וההשפעות של העסקת עובדים זרים על ההתפתחויות בשוק העבודה, על שעור האבטלה בישראל בכלל ועל אבטלת אוכלוסיות בעלות השכלה נמוכה בפרט.