יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

סגירת המעברים פוגעת בישראל?

מגדלי הפירות טוענים כי הפסידו 100 מיליון שקל בשל סגירת המעברים לעזה, מנכ"ל הארגון: "המסחר עם הרשות הפלשתינאית צריך להישמר ללא הפרעות"

איתן פריד ח' בחשון תש"ע - 26/10/2009 10:15

האם ישראל פוגעת בעצמה בעת סגירת המעברים ומניעת העברת סחורה מישראל לתוככי הרשות הפלסטינית, לפי דברי ארגון מגדלי הפירות, נראה שכן.


"מגדלי הפירות הפסידו במהלך השנה מכירות בהיקף של 100 מיליון שקל כתוצאה מהשיבושים בפעילות המעברים לרצועת עזה", כך אומר מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות, אילן אשל. לדבריו, המכירות לשטחי הרשות יסתכמו בשנת 2009 ב-40 אלף טון בסכום של 100 מיליון שקל ואם העברת התוצרת היתה מתנהלת כסדרה ניתן היה להגיע לכמות כפולה. עיקר היצוא הוא של רימונים, בננות, תפוחים, אבוקדו, משמש ואפרסק.


לדברי אשל, הנזק האמיתי למגדלי הפירות גדול בהרבה מאובדן המכירות מאחר והתוצרת שלא נמכרה עשתה את דרכה לשווקים בישראל וגרמה להצפתם בפירות ולפגיעה בכלל החקלאים.


מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות אמר, כי "החקלאים מקבלים בהבנה סגירה של המעברים בתקופה של מבצעים צבאיים או איומים ביטחוניים, אולם גם בתקופות רגועות מוערמים על החקלאים קשיים ללא הצדקה. כך למשל, כל זן חדש של פרי מצריך קבלת אישורים חדשים – תהליך ממושך של מספר שבועות שכרוך במקרים רבים בצורך בהפעלת השפעה בדרגים גבוהים. זהו תהליך מתיש ומיותר.


"קשה לי להבין למה צריך להעסיק את כל המערכת בשביל לקבל אישור להעברת אנונה לפלשתינאים, אומר אשל ומדוע לא נתנו לנו אפשרות לייצא קיווי. במקרה של הפיטאיה ויתרנו לחלוטין על הגשת הבקשה בשל הסחבת שידענו שנתקל בה. מדובר אמנם בכמויות קטנות אבל עבור המגדלים זהו כל עולמם ופרנסת משפחתם שתלויה ביכולת לשווק את הפרי כשהוא מבשיל.


אשל אמר עוד, כי "מעבר תוצרת חקלאית לרצועת עזה צריכה להשאר מחוץ למסגרת הסכסוך ולהתבסס על היצע וביקוש כמו כל מסחר רגיל. השימוש בפירות כאמצעי לחץ לא נכון ולא אפקטיבי וצריך לחדול מכך".